شناسهٔ خبر: 39665 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در چهارمین سلسله نشست‌های شرکت عمران مطرح کرد:

ضرورت ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنین در محلات هدف/ اجرای پروژه‌های بازآفرینی در بیش از ۸۷ سکونتگاه غیررسمی/ ۴۱۰ طرح‌ خرد مقیاس نوسازی و بهسازی در کشور در دست اقدام است

محمدسعيد ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای پروژه‌های بازآفرینی در بیش از ۸۷ سکونتگاه غیررسمی خبر داد و گفت: ما باید بتوانیم ضمن ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزارسازی توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد ساكن در محلات هدف را افزایش داده و اینگونه به رفع مشكلات موجود كمك كنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران در چهارمین جلسه از سلسه نشست‌های دفتر چهاردهم این شركت مبنی بر ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و كیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری موضوع اصلی و مورد بررسی در این جلسه را توسعه امكانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای عنوان كرد و گفت: امید داریم تا پس از پایان این دوره از نشست‌ها بتوانیم ضمن اصلاح اركان سیاست بازآفرینی، آنها را مبنای برنامه‌ریزی‌های خود در فعالیت‌های پیش رو قرار دهیم.

ایزدی در ادامه با تأكید براینكه از تجارب گذشتگان دریافتیم كه ارتقای كیفیت زندگی جز با برخورداری از یك برنامه‌ریزی مشخص به دست نمی‌آید گفت: ما باید بتوانیم ضمن ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزارسازی توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد ساكن در محلات هدف را افزایش داده و اینگونه به رفع مشكلات موجود كمك كنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ضرورت وجود فعالیت‌های اجرایی همزمان با سایر برنامه‌ها در این مناطق اشاره كرد و گفت: توسعه امكانات و خدمات در محلات هدف نمونه‌ای از همین فعالیت‌های اجرایی است كه سعی داریم از نظر كارشناسان راجع به آن در این جلسه استفده كرده و ببینیم كه آیا می‌توان آن را جزئی از اركان بازآفرینی قلمداد كرد یا خیر.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه سخنان خود از اجرای پروژه‌های گوناگون در بیش از ٨٧ سكونتگاه غیررسمی خبر داد و گفت: قطعا این تجربه‌ها نیازمند بررسی و آسیب شناسی هستند و ما باید برای جلوگیری از تكرار اشتباهات گذشته آن‌ها را وارسی كنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: ما خوشحالیم كه در پروژه‌های مذكور به جای انتخاب پروژه‌های سودمحور و سوداگرانه از پروژه‌های خرد مقیاس استفاده كردیم تا بتوانیم به واقع نیاز واقعی ساكنین را برطرف كنیم.

ایزدی با بیان این نكته كه درحال حاضر ٤١٠ پروژه خرد مقیاس با هدف توسعه خدمات مورد نیاز محلات در حال انجام و یا به اتمام رسیده‌اند گفت:  قطعا این پروژه‌ها در ذات خود دارای مشكلاتی هستند كه باید مورد بررسی قرار گرفته و آسیب شناسی شوند.

ایزدی در ادامه با تأكید بر اینكه ما سعی داریم تاسیاست بازآفرینی را در اولویت سیاست‌های دولت در این حوزه قرار دهیم گفت: برای این هدف باید ساختار مناسبی را ایجاد كرده و به پشتوانه آن حركت كنیم.

ایزدی در ادامه سخنانش بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، ظزفیت‌سازی اجتماعی و نهادی را از ارکان اصلی بازآفرینی شهری خواتد و افزود: قصد داریم تا در این سلسله نشست‌ها به بررسی و تشریح این ارکان که در تبیین سیاست بازآفرینی شهری به آن اشاره شده است بپردازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره ادامه داد: قصد ما در این گردهمایی ها آسیب شناسی تجربیات و اقدامات انجام شده گذشته در کشور نیست بلکه می‌خواهیم موضوع را به گفتگو گذاشته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم تا در نهایت ببینیم آیا این ارکان می‌تواند ما را به سمت هدف اصلی و بازآفرینی شهری هدایت کند؟ آیا اقدامات انجام شده قبلی در مسیر بازآفرینی قرار دارد؟ و در آخر اینکه به چه ابزارهایی در ادامه راه نیازمندیم؟

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست بازآفرینی، سیاستی جامع و یکپارچه بوده و برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در پاسخ به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید به کار گرفته شده است گفت: این سیاست در صورت اجرا در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد.

وی در این خصوص افزود: ارتقای کیفیت یکی از بخش‌های اصلی این سیاست بوده که همواره تلاش می‌کند ضمن نگاهی همه ‌جانبه به مسائل، موضوعات را در ابعادی مختلف بررسی کند./

نظر شما