شناسهٔ خبر: 39751 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر:

محموله ۱۴۴ تنی میوه و تره‌بار از بندر شهید باهنر به قطر صادر شد

بندر شهید باهنر مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از صادرات محموله کانتینری حامل ۱۴۴ تن میوه و صیفی‌جات از طریق این بندر به کشور قطر به عنوان نخستین محموله صادراتی ارسال شده به این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی بنادر تجاری جنوب ایران را به عنوان مسیر ارتباطی امن و مطمئن برای ارسال مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز کشور قطر توصیف کرد و گفت: با توجه به سابقه طولانی و تجربه بندر شهید باهنر در زمینه صادرات و واردات کالا، این بندر می‌تواند گذرگاه مناسبی برای ارتباط کشور قطر با اقتصاد دنیا باشد که در این زمینه سازمان بنادر و مسؤولین اجرایی استان هرمزگان آمادگی خود را جهت خدمات‌رسانی در این رابطه اعلام کرده‌اند.

محسنی از ارسال نخستین محموله صادراتی به کشور قطر طی هفته جاری سخن به میان آورد و تصریح کرد: یک محموله ۱۴۴ تنی شامل مواد غذایی، میوه و صیفی‌جات در قالب ۸ دستگاه کانتینر یخچالی توسط یک شناور لندینگ کرافت به این کشور صادر شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تقاضای زیادی از سوی صادرکنندگان برای ارسال محموله‌هایشان به کشور قطر وجود دارد که برنامه‌ریزی برای صادرات محموله‌های دوم و سوم در حال انجام است.

محسنی ضمن تشریح امکانات و زیرساخت‌های فنی بندر شهید باهنر گفت: این بندر چندمنظوره سه اسکله رو-رو برای جابجایی محموله کانتینرهای یخچالی دارد که همزمان سه شناور می‌توانند عملیات بارگیری محموله‌های صادراتی را انجام دهند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر سهم صادرات از فعالیت‌های عملیاتی این بندر را ۶۳ درصد اعلام کرد و افزود: سالانه بالغ بر یک میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشورهای جنوب شرق آسیا و بنادر حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر می‌شود که عمده آن‌ها کالاهای غیرنفتی همچون مواد معدنی و میوه و تره‌بار است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در پایان گفت: توانمندی بالای این بندر در عملیات تخلیه و بارگیری، آبخور مناسب برای پهلوگیری شناورها و ظرفیت صادراتی موجود که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اقیانوس هند، آفریقا و آسیای شرقی در حال خدمات‌رسانی است، می‌تواند با افزایش حجم و کیفیت خدمات در راستای ارتباط با کشور قطر مورد استفاده قرار گیرد.

محسنی یادآور شد: بندر شهید باهنر در مرکز استان هرمزگان واقع شده و با دارا بودن آبخور بیش از ده متر پس از بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره)، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارد که ۵ درصد عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کشور در این بندر صورت می‌گیرد.

وی دسترسی به آب‌های آزاد جهان از خلیج‌فارس، اتصال به شبکه بین‌المللی راه‌آهن و شبکه راه‌های بین‌المللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم و بنادر تجاری حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را از جمله مزیت‌های بندر شهید باهنر عنوان کرد.

نظر شما