شناسهٔ خبر: 39787 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خبر داد:

راه‌اندازی ۷۰۰ دوربین کنترل سرعت در محورهای شریانی کشور/ نصب سامانه پایش هوشمند تردد در بسیاری از ناوگان‌های مسافری

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: به منظور ارتقای سطح ایمنی شهروندان در جاده‌های کشور تا پایان سال جاری ۶۰۰ تا ۷۰۰ دوربین کنترل سرعت در محورهای شریانی کشور نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا داود کشاورزیان ضمن اعلام خبر فوق افزود: هم اکنون بیش از ۶۰۰ دوربین کنترل سرعت در محورهای شریانی کشور نصب شده و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای درصدد است برای کاهش حوادث رانندگی در راه های کشور تمام محورهای شریانی را به دوربین های کنترل سرعت مجهز کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف سازمان راهداری در راه های کشور، انجام خط کشی، نصب علایم و ترمیم تابلوهای راهنمایی و رانندگی، اصلاح شانه راه ها، اصلاح شیب جاده ها، رفع نقاط حادثه خیز، انجام روکش آسفالت راه ها و نصب سیستم های هوشمند از جمله دوربین های کنترل سرعت و سیستم سپهتن ( سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) را از مهمترین وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نگهداری راه ها عنوان کرد. 

کشاورزیان در ادامه یادآور شد: سپهتن و یا سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان سامانه ای به منظور نظارت و کنترل بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای طراحی و هم اکنون در بسیاری از اتوبوس های مسافری نصب شده و تمام رفتار رانندگان را در زمان رانندگی در راه های کشور کنترل می کند. 

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ارتقای بهره وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان در راه های کشور را از اهداف اصلی استفاده از سیستم هوشمند سپهتن نام برد.

به گفته وی، سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است و دوربین آن در درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات مربوط به سرعت خودرو، ساعت کارکرد راننده و مشخصات گواهینامه راننده را از داخل اتوبوس به مراکز پلیس راهور ناجا ارسال می کند.

کشاورزیان افزود: این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس های مسافربری بین شهری به پاسگاه های پلیس راه نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه و رفتار راننده را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.

به گزارش ایرنا، وجود بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه ناوگان فعال مسافری و باری جاده ای و بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالیانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر، استفاده از سیستم های هوشمند به خصوص سامانه سپهتن را در محورهای شریانی کشور ضروری کرده است.

نظر شما