شناسهٔ خبر: 3979 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شوشتری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

بهره‌برداری از ۶ راه هوایی جدید از ۱۶ بهمن/ جدول میزان كاهش مسافت و مصرف سوخت با ایجاد مسیرهای جدید پروازی

ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در ۶ ماهه گذشته، ۱۱ راه هوایی بین المللی تاسیس و به بهره برداری رسید افزود: ۶ راه هوایی مستقیم دیگر از ۱۶ بهمن سال جاری قابل استفاده خواهد بودكه این مهم تحول عظیمی در پروازهای كشور علی الخصوص پروازهای داخلی ایجاد خواهد کرد.

ابراهیم شوشتری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازای گفت: ساماندهی فضای كشور و تاسیس راههای هوایی مستقیم كه از سالهای گذشته در دستور كار شركت فرودگاههای كشور قرار داشت، با بهره برداری از ۶ مسیر هوایی وارد مرحله جدیدی شد.

وی ادامه داد: به منظور استفاده بهینه از فضای هوایی كشورها و فرودگاهها و در راستای صرفه جویی در میزان مصرف سوخت، استهلاك هواپیما، كاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست، مدیریت زمان مسافران و افزایش بهره‌وری از سالیان گذشته سازمان جهانی هواپیمایی كشوری (ایكائو)  در اسناد خود كشورها را ترغیب به تاسیس راههای هوایی مستقیم و موازی کرده است، به‌گونه ای كه در مدل برنامه‌ریزی ASBU، از كشورها طرح اجرایی (Action Plan) درخواست شده و سمینار و كارگاه‌های آموزشی متعددی نیز در این خصوص برگزار شده است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در كشور جمهوری اسلامی ایران نیز شركت فرودگاه‌های كشور و سازمان هواپیمایی كشوری با بررسی و ارائه پیشنهاد در دوره های مختلف تلاش کردند تا با همكاری و هماهنگی نزدیك با ستاد كل نیروهای مسلح و سایر ارگانهای مرتبط، نسبت به تاسیس راههای هوایی مستقیم و موازی اقدام کنند كه از سال گذشته شورای عالی امنیت ملی نیز به منظور تسهیل درروند تصویب و بهره برداری راههای مستقیم و موازی، راهبری جلسات مشترك را بر عهده داشت.

شوشتری با بیان اینکه خوشبختانه با هماهنگی‌های ایجاد شده در ۶ ماهه گذشته ۱۱ راه هوایی بین المللی تاسیس و به بهره برداری رسید افزود: ۶ راه هوایی مستقیم دیگر از ۱۶ بهمن سال جاری قابل استفاده خواهد بودكه این مهم تحول عظیمی در پروازهای كشور علی الخصوص پروازهای داخلی ایجاد خواهد کرد و علاوه بر تنظیم جریان پرواز و روان سازی ترافیك هوایی، كاهش مصرف سوخت وكاهش تولید آلاینده های زیست محیطی، افزایش سطح رضایت مندی بهره برداران داخلی وبین المللی از فضای جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فروگاه‌های کشور گفت: كیش- مشهد- کیش، كرمان- مشهد-کرمان، بندر عباس- تبریز-بندرعباس، اهواز-مشهد- اهواز، تهران- ساری- تهران و تهران-گرگان- تهران راه‌های جدید هوایی است که از ۱۶ بهمن بهره‌برداری می‌شود.

گفتنی است، جدول ذیل میزان تقریبی كاهش مسافت، صرفه جویی در مصرف سوخت برای یك پروازجت مسافر بری ایرباس و كاهش آلاینده های زیست محیطی در مسیرهای هوایی جدید را نشان می دهد:

مسير

ميزان كاهش مسير (كيلومتر)

ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت (كيلو گرم)

مدت زمان صرفه جويي شده

 (دقيقه)

كيش به مشهد و بالعكس

۱۲۶

۷۲۰

۸

كرمان به مشهد و بالعكس

۳۸

۲۷۰

۳

بندر عباس به تبريز و بالعكس

۸۶

۵۴۰

۶

اهواز به مشهد و بالعكس

۶۷

۴۰۵

۴.۵

تهران به ساري و بالعكس

۹۸

۶۳۰

۷

تهران به گرگان و بالعكس

۴۲

۲۷۰

۳

جمع

۴۵۷

۲۸۳۵

۳۱.۵

نظر شما