به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدیکیا، امروز (شنبه) در مراسم بازدید اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از آزاد راه تهران- شمال در گزارش اقدامهای بنیاد مستعضفان (شرکت آزادراه تهران - شمال وابسته به بنیاد ) افزود: فقط در خردادماه امسال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای این قطعه هزینه شده تا بتوانیم در این مسیر بسیاری از عملیات اجرایی را به انجام برسانیم.
به گزارش ایرنا، وی گفت: در دو سال گذشته برای انتخاب پیمانکار ۱۰ مناقصه عمومی برگزار و دو شرکت از بنیاد و هشت شرکت از بخش خصوصی برای تکمیل این آزادراه انتخاب شدند؛ همچنین مسیرآرایی و معماری مسیر نیز برای نخستین بار در این آزادراه به اجرا گذاشته شده است.
سعیدیکیا عنوان کرد: تونل شرقی قطعه دوم این آزادراه به طول ۶۴۰۰ متر اکنون ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مناقصه ساخت تونل غربی آن برگزار شده و منتظر تاییدیه پیمانکار آن هستیم تا کار خود را در این تونل آغاز کنیم.
وی با اشاره به تاخیر عملیات در قطعه نخست آزادراه تهران- شمال، خاطرنشان کرد: سرمای منفی ۲۰ درجه، مشکلات انفجاری و ارتقای ایمنی و معماری مسیر کار را در این قطعه آزادراه با کندی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه در منطقه سه این آزادراه شیب مجاز مسیر حداکثر باید شش درصد باشد، گفت: همین موضوع طراحی این قطعه را پیچیده کرده است، ضمن اینکه اکنون ماهیانه بهطور میانگین ۱۸۰۰ مترعملیات لاینینگ تونل انجام میشود.
قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه میشود و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل و شرکت آزاد راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه ای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیباییهای این آزادراه لذت خواهند برد.
برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۳ کیلومتری در مجموع باید ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاههای اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره برداری کامل برسد.
نظر شما