شناسهٔ خبر: 3983 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

متن و تصویر نامه مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی به آخوندی برای حفظ کارخانه ریسباف/ بانک ملی پاسخگو نیست/ روحانی تصمیم‌گیرنده نهایی باشد

نامه برای ریسباف مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ارسال نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اهمیت کارخانه ریسباف و توجه به این کارخانه در سفر هفته جاری هیئت دولت به اصفهان خبر داد.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حفظ و صیانت از کارخانه تاریخی ریسباف را یکی از دغدغه‌های این وزارتخانه دانست و افزود: در همین راستا نامه‌ای خطاب به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی نوشتم و درخواست خود را مبنی بر توجه ویژه به کارخانه ریسباف در سفر این هفته هیئت دولت به اصفهان ارائه دادم.  

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: امیدواریم در این سفر دکتر روحانی تصمیم‌گیرنده نهایی درباره کارخانه ریسباف باشد. ضمن این‌که ما آمادگی مذاکره با مجموعه بانک ملی را داریم.

متن این نامه که توسط معاون وزیر راه و شهرسازی در اختیار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته در ادامه آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای دکتر آخوندی

مقام عالی وزارت

سلام علیکم

احتراما همانگونه که مستحضر هستید کارخانه ریسباف اصفهان از زمره آثار ارزشمند باقی‌مانده از معماری صنعتی ایران که در مجاور محور فرهنگی – تاریخی چهارباغ اصفهان واقع شده است می‌تواند با تغییر کاربری و تبدیل به یک مجموعه فرهنگی - آموزشی نقش ویژه‌ای در تامین فضا‌های مورد نیاز شهروندان اصفهان ایفا کند. با اعطای کاربری جدید به آثار و ابنیه و مجموعه‌های ارزشمند، ضمن حفظ این آثار مهم، زمینه لازم برای ارتقاء کیفیت محیطی و سرزندگی اقتصادی و اجتماعی بافت پیرامون این آثار نیز فراهم می‌گردد. پیرو ماموریت محوله در خصوص مذاکره با بانک ملی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی که مالکیت این مجموعه را عهده‌دار هستند، جلساتی با نمایندگان نهاد‌های فوق برگزار و با تاکید بر حفظ حقوق مالکیت آنان، پیشنهادی را در قالب تفاهم‌نامه پیوست تهیه و به آنان تسلیم گردیده است. متاسفانه علی رغم رایزنی‌ها و گفتگوهای صورت گرفته، نمایندگان بانک با عدم پذیرش برنامه مصوب که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی نیز رسیده است از واگذاری مجموعه به واسطه‌گران برای حل مشکلات آن خبر داده‌اند. استفاده از مجموعه کارخانه ریسباف به عنوان یک قطب فرهنگی حق مسلم شهروندان اصفهان است. خواهشمند است با توجه به فرصت روز چهارشنبه در سفر جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به اصفهان موضوع به هر نحو که صلاح می‌دانید مورد توجه قرار گیرد. این شرکت آمادگی کامل خود برای احیای این مجموعه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی را اعلام می‌دارد.

محمدسعید ایزدی»

رونوشت این نامه به محمدرضا انصاری مشاور وزير راه و شهرسازی و مديركل دفتر وزارتی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و محمد‌حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

در نامه ایزدی به آخوندی به توافقنامه‌ای اشاره شده که برای حفظ کاربری ریسباف تنظیم شده است. این نامه که پنج گروه شامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، بانک ملی ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی را در بر می‌گیرد در پنج بند تنظیم شده است.  

به گفته ایزدی این نامه هشتم بهمن ماه ارسال شده اما هیچ پاسخی از بانک ملی در این رابطه دریافت نشده است.

متن توافقنامه در ادامه آمده است: 

«توافقنامه مورخ ۹۳/۱۱/۸

در اجرای مفاد نامه شماره ۱۳۲۴۷۷ مورخ ۹۳/۱۱/۶ معاون محترم اجرایی رئیس جمهور مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت کارخانه ریسباف اصفهان، توافقنامه حاضر فی مابین امضاء‌کنندگان ذیل تنظیم و مبادله گردید

۱. با عنایت به وضعیت مالکانه عرصه و اعیان و ملحقات و متضمات کارخانه مزبور کلیات واگذاری کارخانه موصوف به وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مورد موافقت مدیریت عالی بانک ملی ایران و گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران قرار گرفت.

۲. در همین راستا مقرر گردید شرکت مادر به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی لیست اراضی و املاک قابل واگذاری و معاوضه با بانک ملی را حداکثر ظرف یک هفته پس از امضاء و مبادله این توافق نامه در اختیار نمایندگان بانک قرار دهد.

۳. متعاقبا با بررسی و شناسایی اراضی و املاک مورد نظر بانک و اعلام آن به شرکت مادر ظرف مدت پانزده روز کاری از زمان ارسال لیست اراضی یاد شده، هیئت کار‌شناسان منتخب طرفین متشکل از دو نفر کار‌شناس منتخب شرکت مادر و دو نفر کار‌شناس منتخب بانک و یک نفر کار‌شناس مرضی‌الطرفین به صورت همزمان نسبت به ارزیابی کار‌شناسی ۵ نفره و تعیین بهای کار‌شناسی عرصه اعیان کارخانه ریسباف و کلیه ملحقات و متضمات آن در وضع موجود و اراضی و املاک وزارت راه و شهرسازی که از سوی بانک اعلام گردیده است، اقدام و نتیجه ارزیابی حداکثر ظرف مدت دو هفته به طرفین اعلام نمایند.

۴. مقرر گردید پس از اعلام نظر هیئت کار‌شناسی طرفین با تکمیل مدارک و مستندات و اخذ مجوزهای لازم نسبت به انعقاد و تبادل قرارداد واگذاری عوض و معوض اقدام لازم به عمل آورند.

۵. شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از طرف وزارت راه و شهرسازی گزارش اقدامات انجام شده را جهت آگاهی و امعان نظر معاون محترم اجرایی رئیس جمهور اعلام نموده تا در سفر آتی هیات محترم دولت به استان اصفهان مورد بهره برداری قرار گیرد.».

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

نامه شریعتمداری به آخوندی درباره پیگیری وضعيت کارخانه تاریخی ریسباف

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

نظر شما