شناسهٔ خبر: 39888 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خاوری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

تشریح اهداف کلان در حوزه راه و شهرسازی گیلان/ استفاده از بخش خصوصی برای تامین فاینانس/ تحویل ۸۰ درصد از واحدهای مسکن مهر به متقاضیان/ گیلان استان نمونه در طرح‌های بازآفرینی شهری

شعبانعلی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: یکی از اهداف ما در سال ۹۶ استفاده از بخش خصوصی برای تأمین منابع پروژه در سطح استان است.

علی خاوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اشاره به اهدافی که در سال ۹۶ در حوزه راه و شهرسازی استان گیلان گرفته شده کرد و گفت: اهداف ما برای سال ۹۶ به دو حالت برسی می‌شود، اول آنکه یک سری از اهداف را از سوی وزارت راه و شهرسازی برایمان مشخص شده و دیگر آنکه در سطح استان خودمان برای بهبود وضعیت باید اقداماتی را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما استفاده از بخش خصوصی برای تأمین منابع پروژه در سطح استان است که خوشبختانه این اقدام ما روند خوبی داشته و امیدوار هستیم که اولین نهاد در سطح وزارت خانه باشیم که این حرکت را اجرا می‌کند. برای استفاده از بخش خصوصی ما در سال گذشته مجوز از مقام عالی وزارت و سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: ما سه پروژه برای استفاده از بخش خصوصی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان تعریف کردیم که مبنی بر تبدیل محورهای اصلی استان به بزرگ‌راه است.

وی با بیان اینکه در شبکه راه‌های روستایی استان یک عقب‌ماندگی داریم گفت: ما توانستیم که وضعیت بهبود راه‌های روستایی استان را به نرمال کشوری برسانیم ولی از آنجا که این راه‌ها نقش محورهای فرعی را در استان ایفا می‌کنند لازم است بهبود وضعیت آن‌ها را در سطح بالاتری نگه‌داریم.

خاوری بیان کرد: با توجه به اهمیت راه‌های روستایی، سعی داریم ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی را روکش و آسفالت دوباره کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان از ارتقای ۱۲ درصدی شاخص راه روستایی آسفالته در گیلان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: زمانی که مقام عالی وزارت به استان ما سفر کردند گزارشی ارائه دادیم مبنی بر اینکه سه محور بازکیاگوراب- سیاهکل، فومن - سراوان و انزلی - رضوانشهر از پروژه‌های اولویت‌دار استان به شمار می‌روند که اعتباری ۳۰۰ تومانی برای آن ارزیابی شده است.

وی اشاره به فاز یک پروژه ادامه آزادراه امام‌زاده هاشم- انزلی کرد و گفت: از کارهای مهم در استان است که در قالب BOT در حال پیگیری می باشد و امیدواریم که امسال بتوانیم این پروژه امسال عملیاتی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان ادامه داد: سعی بر این داریم که ۸۰ درصد از مسکن‌های مهر متقاضی دار را که نزدیک ۶ هزار واحد است را تحویل دهیم. ما این قابلیت را داریم که امسال پرونده مسکن مهر به پایان رسد ولی از آنجا که بخشی از بر عهده تعاونی‌ها هستند باید آن‌ها هم‌پایه کار باشند.

خاوری اشاره وضعیت شهرسازی استان کرد و گفت: دوستان ما در شهرداری باید به رعایت طرح‌های تفضیلی و جامع پایبند بباشند که واقعاً هم همین‌گونه بوده. در حال حاضر در استان وضعیت بسیار مناسبی نسبت به سال‌های قبل.

وی ادامه داد: با توجه به تأکیداتی که مقام عالی وزارت مبین شهرهای ریل پایه دارند که همه آن در مفاهیم بازآفرینی تعریف می‌شود قرار است یک سری اقدامات انجام شود.

گیلان استان نمونه در طرح‌های بازآفرینی شهری

علی خاوری در ادامه مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره بازآفرینی شهری استان گیلان گفت: در سه سال گذشته در استان مفهوم بازآفرینی شهری به طور جدی پیگیری شد و این مفهوم شامل تمامیه بافت‌ها، از جمله فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان ادامه داد: برای مثال در شهر رشت یک آرام‌سازی در بافت مرکزی آن صورت گرفته که این بافت گفته شده یک پیاده رو فرهنگی و هنری که امروز تبدیل به یکی از مکان‌های خوب توریستی استان شده است.

وی افزود: ساخت بافت‌های فرهنگی و توریستی در نقاط دیگری هم ساخته شده که یکی از آن‌ها در مزار میرزا کوچک خان جنگی در سلیمان داراب طراحی شده که این بافت خود در بافت‌های فرسوده قرا داشت از این رو با ساخت و مرمت کردن این مزار توانستیم بخش مهمی از بافت‌های فرسوده موجود در سلیمان داراب را هم بهسازی کنیم.

خاوری اظهار کرد: در راستای توانمند سازی محلات هدف و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ساخت سالن ورزشی، یک باب مدرسه و ساختمان کتابخانه در محله سلیمانداراب از منابع عمرانی در سنوات گذشته انجام شده و اکنون تامین زمین توسط این اداره‌کل جهت احداث زمین ورزشی روباز و واگذاری آن به شهرداری رشت جهت انجام عملیات ساخت و بهره برداری آن به ارزش ۵۰ میلیارد ریال صورت پذیرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه روند بازآفرینی شهری در استان گیلان به خوبی در حال پیگیری است گفت: علاه بر شناسایی منطقه‌های هدف و تشکیل جلاسات ستاد بازآفرینی شهری همیشه سعی بر این داریم تا خدمات فرهنگی و اجتماعی هم در بافت‌های فرسوده برای قشر ضعیف ایجاد کنیم تا این مکان‌ها صرفا تک بعدی ساخته نشوند.

وی اشاره به یکی از پروژه های خوب ایجاد شده در شهر لاهیجان کرد و گفت: پروژه‌ای در این شهر با نام هشت محله هشت بهشت با حضور دکتر ایزدی افتتاح شد که در این پروژه هشت محله از لاهیجان را با همان حالت سنتی اما مدرن احیا شده که نمای بسیار زیبایی دارد.

خاوری ادامه داد: عمده تمرکز ما در بحث بافت‌های فرسوده بر روی نوسازی می‌باشد از این رو ما مطالعات را بر روی همه شهرهای استان گیلان انجام داده‌ایم به طوری که مناطق هدف مشخص و در حال برنامه‌ریزی برای بهسازی این نقاط هستیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان یادآور شد: استان گیلان در سال گذشته استان نمونه در طرح‌های بازآفرینی شهری بوده و تمام تلاشمان بر این است که بتوانیم سیاست‌های سال گذشته را اجرا کنیم.

 خاوری ادامه داد: در راستای توانمند‌سازی بافت‌های مذهبی و تاریخی واگذاری عملیات اجرایی ساخت پروژه آرام‌سازی محور مسجد حاج سمیع به شهرداری رشت به نسبت ۲۵ درصد سهم دولت و ۷۵ درصد سهم شهرداری انجام شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: برای راحتی کار ساکنان دارای بافت‌های فرسوده دولت به این ساکنان وام‌هایی را اعطا می‌کند و ما در تلاش هستیم تا نحوه دریافت این تسهیلات را برای مردم شهر گیلان هموار کنیم.

خاوری اشاره به بافت‌های فرسوده استان کرد و گفت: ما یک سری مذاکراتی را با بخش‌های خصوصی انجام دادیم که طی آن یک سری وام‌ها به صورت VIP برای مردم نگه‌داری شده همچنین قرار شده یک مساحتی از بافت‌های فرسوده استان را در دست بگیرند آن را بهبود ببخشند.

اتمام فاز یک پروژه راه‌آهن قزوین- رشت

وی اشاره به وضعیت راه‌آهن استان گیلان کرد و افزود: وضعیت راه‌آهن ایده آل است به طوری که حداکثر تا دو ماه دیگر پروژه فاز یک قزوین- رشت آماده می‌شود. به طوری که اکثر مراحل فیزیکی و عملیاتی این پروژه انجام شده است.

خاوری ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات خوب در این حوزه می‌توان به جابه‌جایی ایستگاه مسافری رشت به خود شهر اشاره کرد که این حرکت مبنی بر تفکر دکتر آخوندی که ایستگاه‌های قطار باید در شهر باشد صورت گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: در کمیسیون ماده ۵، جانمایی ایستگاه رشت انجام شده فقط باید حکم مصوب شده را در اختیار شرکت ساخت و توسعه برای انجام عملیات قرار داد.

نظر شما