شناسهٔ خبر: 39897 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

افتتاح ۹ پست‌اسکله در بنادر منطقه مکران به زودی/ ایجاد ۴۴ هزار شغل در چابهار

محمدسعید اربابی معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان بنادر و دریانوردی از افتتاح ۹ پست اسکله در سواحل‌جنوبی کشور و در چابهار خبر داد.

محمدسعید اربابی نماینده سابق ایرانشهر و معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در سواحل‌جنوبی کشور و در کرانه‌های دریای عمان  ۹ پست‌اسکله آماده افتتاح است و بهره برداری از این پست‌اسکله‌ها که  ساخت آنها تاکنون سرمایه‌ای در حدود ۹۰۰ میلیاردتومان را به خود اختصاص داده تا ۲ ماه دیگر، انجام می‌شود.

معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تمامی تجهیزات فنی و  مجموعه تاسیسات (پکیج) اول  برای راه‌اندازی این اسکله‌ها از کشورهای اروپایی وارد ایران شده و در چابهار، تخلیه شده‌اند.

اربابی افزود: پکیج دوم که شامل شناورها و یدک‌کش‌های خریداری شده است به سمت ایران بارگیری و روانه شده که در آینده‌ نزدیک در چابهار، پهلو می‌گیرد و پیش‌بینی‌ها حاکی است که پکیج دوم تا یک‌ماه دیگر به ایران می‌رسد.

به گفته این مسئول، ساخت این اسکله‌ها از سال ۸۷ آغاز شد و تا سال ۹۲، عملا حدود ۱۵ درصد پیشرفت داشت. اما از سال ۹۲ تاکنون به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که ۹ پست‌اسکله ایجاد شده در بندر چابهار، چه میزان شغل در منطقه ایجاد خواهد کرد، گفت: بارگیری کامیون‌ها خود ۲۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. در خود بندر نیز این امیدواری وجود دارد که بالای ۲ هزار نفر شغل برای بومیان منطقه ایجاد شود.

اربابی ادامه داد: در حال حاضر، به دلیل آنکه بارهای کشتی‌ها توسط کامیون‌ها جابه‌جا می‌شود منافع محلی فراوانی دارد. زیرا در حال‌حاضر راه آهن به منطقه نیامده است. وقتی راه‌آهن ایجاد شود منافع ملی شکل می‌گیرد.

وی افزود: ساخت خط آهن از چابهار تا ایرانشهر، ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما از ایرانشهر تا زاهدان پیشرفت فیزیکی خط آهن کمتر از ۱۰ درصد است. /

نظر شما