شناسهٔ خبر: 39965 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

بررسی مجدد طرح مطالعاتی نقد و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری در کمیته فنی ۳/ آسیب‌شناسی آثار خرد اقلیمی، ادراکی، رفتاری و فنی توده‌گذاری ۶۰ درصدی/ تدوین معیارهای سنجش با تاکید بر معماری بومی

 برگزاری سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال 96 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام بررسی طرح پژوهشی نقد، ارزیابی و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و بررسی آسیب‌شناسانه طرح از منظر آثار خرد اقلیمی، ادارکی، رفتاری و فنی از مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش خواست تا طرح را مجددا با رعایت ۴ بند در کمیته فنی شورا همراه با تیم کارشناسی بررسی کرده و نتیجه را در مدت ۲ ماه آتی به شورا، ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهندس فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش مصوبه شورا را درباره طرح مطالعاتی بررسی، نقد و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی شهری در توده‌گذاری ۶۰-۴۰ ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است: در راستای اجرای ماده ۱ قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اعتلای هنر معماری ایران و رعایت سبک‌های مختلف معماری سنتی و ملی و ارایه ضوابط و جنبه‌های اصیل آن با در نظرگرفتن روش‌های نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه‌های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیان محلی، طرح پژوهشی «بررسی، نقد، ارزیابی و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری در شیوه توده‌گذاری (ضابطه شصت- چهل)» در جلسه روز دوشنبه مورخ ۹۶.۳.۲۲ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران توسط محقق محترم ارایه و بنا بر اهم نتایج آسیب‌شناسی به شرح:

الف) اثار خرد اقلیمی الگوی توده‌گذاری ۶۰ درصد (پیدایش پلان عمیق، پیوستگی پوسته‌های‌ساختمانی در امتداد معابر، عدم‌توجه به مقوله اقلیم (جریان باد، پوشش گیاهی و... و.)

ب) آثار اداری توده‌گذاری (تضاد بارز در وضعیت کالبدی بدنه شمالی و جنوبی معابر)

ج) آثار رفتاری (فقدان محرمیت بصری، اشراف توده‌ها به یکدیگر و فضاهای باز، کم رنگ شدن نقش موثر فضاهای باز و نیمه باز در کنار فضاهای بسته در توده‌های‌ساختمانی)

ح) آثار فنی (معضل پی‌های جانبی و گودبرداری‌های جدید و...)

مقرر شد موارد زیر پس از بررسی در کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش ظرف مدت دو ماه به شورای‌عالی ارایه شود:

۱. چگونگی استفاده کاربردی از آموزه‌های توده‌گذاری مسکن سنتی ایران با تاکید بر اصول معماری بومی با رویکرد اصلاح وضع موجود و تدوین معیارهای سنجش

۲. تدوین ساختار تفصیلی محتوای ضوابط و مقررات ساختمانی در طرح‌های توسعه و عمران با تاکید بر ضوابط نحوه استقرار، سطح اشغال، تراکم، ابعاد و تناسبات تفکیک ساختمان‌های مسکونی

۳. بنا بر ضرورت آگاهی‌رسانی و ترویج آموزه‌های معماری بومی، دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به انتشار نتایج طرح پژوهشی شامل موارد زیر اقدام نماید:

- نتایج بررسی توده‌گذاری‌مسکونی در معماری سنتی ایران

- تجربیات جهانی در خصوص شیوه‌های توده‌گذاری

همچنین مقرر شد بنا بر اهمیت بررسی و نقد رویه‌های تفکیک اراضی‌شهری، دبیرخانه شورای‌عالی مطالعات مرتبط با نحوه تفکیک و اثرات آن در شکل‌گیری یکسان شهرهای کشور را نیز انجام و پیشنهادهای اصلاحی به شورای‌عالی ارایه شود.

۴. نتایج آسیب‌شناسی پروژه توسط دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسات مشترک با حرفه، جامعه مهندسان معمار و شهرساز و نظام مهندسی‌های کشور مطرح و ارایه شده و کارگاه‌های‌آموزشی در این خصوص برگزار شود.

لذا مقتضی است مراتب در اسرع وقت، مورد پیگیری و اقدام قرار گرفته و نتیجه به شورای‌عالی گزارش شود. /

نظر شما