شناسهٔ خبر: 40036 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی اعلام کرد:

خریداری و واگذاری ۱۲۱ بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی/ بافت شهری بروجرد، نمونه‌ای بی‌بدیل از تمدن ایران‌شهریست/ آمادگی وزارت راه و شهرسازی در تملک بناهای تاریخی

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از خرید و واگذاری بالغ‌بر ۱۲۱ ساختمان تاریخی در حال تخریب در کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بافت شهری بروجرد نمونه‌ای بی‌بدیل از تمدن ایران‌شهری است و بروجرد می‌تواند به‌عنوان نخستین شهر اجرای الگوی بازسازی بافت‌های ناکارآمد قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تسنیم محمد سعید ایزدی درسفر یک روزه خود به بروجرد از بقعه امام زاده جعفر، مسجد امام خمینی (ره)، کوچه خوشبین درمحله جعفری، مسجد جامع و بیت آیت الله العظمی بروجردی و بازار تاریخی این شهرستان بازدید کرد.

دراین بازدید‌ها معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد، علاالدین بروجرد نماینده مردم بروجرد واشترینان در مجلس شورای اسلامی وجمعی از مسئولان استانی وشهرستانی معاون بافت‌های فرسوده وبازآفرینی شهری وسکونتگ‌های غیر رسمی وزیر راه وشهرسازی را همراهی کردند.

 ایزدی همچنین در جلسه جمع‌بندی بازدید از بافت‌های فرسوده این شهرستان که در هتل زاگرس برگزار شد، بافت شهری بروجرد را نمونه‌ای بی‌بدیل از تمدن شهری خواند و اظهار داشت: متأسفانه بافت تاریخی بروجرد امروز زنگارگرفته و نیازمند باز پیدایی است تا بازهم همچون گذشته نمونه‌ای بی‌بدیل از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

وی با ابراز تعجب از وجود گستره‌ای انبوه از آثار تاریخی و بافت قدیمی در این شهرستان افزود: جای تأسف است که چنین شهری از توان لازم برای رونق اقتصادی و جذب گردشگر برخوردار نیست و در برخی نقاط به‌ویژه حاشیه شهر مردم به‌سختی زندگی می‌کنند و همه باید با تعامل و همکاری بروجرد را به دوران اوج خود بازگردانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بازآفرینی بازار، امامزاده جعفر(ع) و مساجد جامع و امام به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار تأکید و بیان کرد: باید طرح‌های این پروژه‌ها نهایی و روی آن‌ها تعیین نقش شود اما نباید این روند خیلی طولانی شود.

وی بر لزوم ساماندهی پیرامون مساجد جامع و امام و امامزاده جعفر بروجرد و نیز استحکام‌بخشی فوری به بازار این شهر تأکید و خاطرنشان کرد: برای استحکام‌بخشی کاروان‌سرای حافظی ۵۰ میلیون تومان اختصاص داده می‌شود تا عملیات مقاوم‌سازی و رفع خطر آن به‌صورت فوری پس از عید فطر انجام شود.

ایزدی با اشاره به اینکه شهرستان بروجرد می‌تواند به‌عنوان پایلوت بازسازی بافت ناکارآمد در کشور قرار گیرد، بیان کرد: مدل توسعه بافت فرسوده تنها در تهران انجام‌ شده اما بروجرد می‌تواند به‌عنوان نخستین شهر اجرای الگوی بازسازی بافت‌های ناکارآمد با تأکید بر بازسازی بافت‌های فرسوده قرار گیرد به همین جهت موانع اجرای این طرح رفع می‌شود و تسهیلات موردنیاز نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود سکونتگاه‌های غیررسمی در ۱۳ محله شهر بروجرد گفت: نداشتن سند مالکیت و نبود زیرساخت‌های شهری همچون آب و فاضلاب و درمانگاه و خانه محله از مشکلات شهروندان در این محله‌هاست که می‌توان با سنددار کردن اراضی قولنامه‌ای با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها این مشکلات را رفع کرد که به‌ تناسب اعلام نیاز، سهمیه تسهیلات بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده این شهر افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه از خرید و واگذاری بالغ‌بر ۱۲۱ ساختمان تاریخی در حال تخریب در کشور به بخش خصوصی خبر داد و افزود: این ساختمان‌ها پس از مرمت برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذارشده و این آمادگی وجود دارد که در شهرستان بروجرد نیز ساختمان‌های تاریخی با هماهنگی با مالکان خریداری‌شده و پس از مرمت با حفظ همان کاربری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد./

نظر شما