شناسهٔ خبر: 4013 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان:

سامانه‌های هوشمند 60 درصد حوادث رانندگی در راه‌های کشور را کاهش می‌دهند

تصادف جاده‌ای مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از اختراع دو سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی و مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای خبر داد و گفت: با بکارگیری این سامانه ها، 60 درصد از وقوع حوادث جاده ای،30 درصد ترافیک شهرها و30 درصد در مصرف سوخت و آلودگی ناشی از آن در کلانشهرها کاهش می یابد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي جواد رزمی، با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور بالا بودن آمار خسارت های جانی و مالی ناشی از وقوع حوادث جاده ای است، به ايرنا گفت: سالانه حدود 19 هزار نفر براثر حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند و این حوادث، سالانه 520 هزار میلیارد ریال که معادل 8.5 درصد درآمد ناخالص ملی است، خسارت اقتصادی به کشور وارد می کند.

وی اظهار داشت: این سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی که توسط محققان ایرانی اختراع و به ثبت جهانی رسیده، می تواند از مجموع 172 قانون راهنمایی و رانندگی حدود 124 قانون را به صورت هوشمند مدیریت کند و به این ترتیب با نصب بر روی خودروهای عمومی مانند اتوبوس و کامیون ها که 31 درصد از تصادفات جاده ای توسط آنها اتفاق می افتد سبب کاهش حجم زیادی از حوادث جاده ای شود.

رزمی تصریح کرد: این سامانه قادر است تمام قوانین تعریف شده را کنترل و اجرای صحیح آن را توسط راننده و سرنشینان خودرو مدیریت کند و در صورت تخلف از قوانین مرتبط با حوزه حمل و نقل، نسبت به ارسال گزارش تخلف صورت گرفته به اداره پلیس، اقدام و پس از تائید، جریمه مربوطه را صادر و مراتب را به صورت آنلاین به اطلاع راننده یا مالک برساند.

مدیرعامل گروه توسعه صنایع هوشمند همیار اول افزود: با نصب این سامانه، می توان به صورت لحظه ای کارت خودرو، بیمه نامه، برگ معاینه فنی، گواهی نامه رانندگی، کارت سلامت، پروانه تاکسیرانی، دفترچه اتوبوسرانی، بارنامه و سایر مجوزهای مورد نیاز برای حرکت خودروهای عمومی را کنترل و پس از تایید هویت راننده، مجوز حرکت آن را صادر کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص سامانه هوشمند مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای، گفت: در کلانشهرها بیش از 30 درصد از ترافیک هسته اصلی شهر ناشی از تردد رانندگانی است که به دنبال فضایی برای پارک خودروهای خود هستند؛ این رانندگان با حرکت آهسته خود، دور زدن های پی در پی، سردرگمی و پارک دوبل باعث تشدید ترافیک منطقه می شوند.

رزمی با اشاره به اینکه در هسته اصلی کلانشهرها هر راننده حدود 15 تا 35 دقیقه زمان خود را برای پیدا کردن فضای پارک صرف می کند، گفت: براساس پژوهش های بعمل آمده، روزانه 5 تا 6 میلیون لیتر بنزین برای جستجوی فضای پارک مصرف می شود که مصرف این میزان سوخت، علاوه بر اتلاف انرژی و افزایش وابستگی به واردات بنزین، آلودگی هوای کلانشهرها را نیز سبب می شود.

رزمی امکان ثبت هوشمند زمان ورود، توقف و خروج خودرو، محاسبه مبلغ توقف و ارسال صورتحساب به صورت آنلاین و ایجاد تعرفه های ریالی متفاوت برای پارکینگ ها در مناطق مختلف شهری را از دیگر مزایای این سامانه عنوان کرد و افزود: این سیستم تسهیلاتی را برای معلولان و جانبازان در نظر گرفته به طوری که خودروهای عادی نمی توانند در پارکینگ معلولان توقف کنند.

وی هدایت هوشمند رانندگان متقاضی پارک خودرو و امکان ایجاد یک نظام شفاف، دقیق و عادلانه برای تراکنش های مالی را از دیگر مزایای این سیستم عنوان کرد و گفت: این سیستم هوشمند در کلانشهرها جایگزین پارکبان ها و پارکومترها می شود.

رزمی گفت: سامانه های هوشمند خود کنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی و مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای به صورت پایلوت درکلانشهر تهران اجرا شده و مورد تائید کارشناسان شرکت کنترل ترافیک تهران و مرکز پژوهش های علمی و صنعتی کشور قرار گرفته و در آینده ای نزدیک نیز بعنوان راهکاری جامع در مدیریت هوشمند پارکینگ های حاشیه ای شهرهای مشهد و کرج راه اندازی می شود.

نظر شما