شناسهٔ خبر: 4023 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

تاثیر بازنگری آیین‌نامه‌های ملی در توسعه پایدار ساخت‌و‌سازها

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم افتتاح کارگاه هم‌اندیشی راهبردی بازنگری آیین‌نامه بتن گفت: باید با تدوین برنامه‌های دراز مدت برای پایش مداوم، آموزش و بازنگری مستمر آیین‌نامه‌های ملی نسبت به بهبود کیفیت، استفاده بهینه منابع و ذخایر و همچنین توسعه پایدار در ساخت و سازهایمان اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده صبح امروز ۱۵ بهمن‌ماه در مراسم افتتاح کارگاه هم‌اندیشی راهبردی بازنگری آیین‌نامه بتن در  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه امروزه نقش و جایگاه آیین‌نامه‌های روابط و مقررات ملی از جنبه‌های مختلف مورد توجه و حائز اهمیت است، گفت: در سال‌های گذشته نقش این‌گونه مراجع تنها از نظر فنی و ایمنی سازه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت اما امروزه علاوه بر حفط ایمنی و کاهش ریسک آسیب‌پذیری، افزایش عمر مفید سازه‌ها، کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست، توسعه پایدار، کاهش هزینه‌های اجرا و مهم‌تر از آن هزینه‌های بهره‌برداری و در نهایت امکان استفاده از فناوری‌های نوین نیز از اهمیت بالایی برخورد هستند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با مروری بر اکثر آیین‌نامه‌های روز دنیا که تعدادی از آن‌ها در برنامه امروز توسط استادان برجسته کشورمان ارایه خواهد شد، مشخص می‌شود نقش دوام و توسعه پایدار در کنار ایمنی و حفظ سرمایه‌های مالی و انسانی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. بر این اساس ما نیز باید با تدوین برنامه‌های دراز مدت برای پایش مداوم، آموزش و در نهایت بازنگری مستمر آیین‌نامه‌های ملی نسبت به بهبود کیفیت و استفاده بهینه منابع و ذخایر و همچنین توسعه پایدار در ساخت‌و‌سازهایمان اقدام کنیم.

وی گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با اولویت قرارگرفتن پژوهش هدفمند و کاربردی و نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اهمیت بازنگری نظام فنی و اجرایی ساخت و ساز و یکپارچه‌سازی آن و از طرف دیگر نظر مثبت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مسئولیت تدوین بازنگری مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه بتن ایران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد تا با استفاده از تمام توان علمی و فنی، جامعه مهندسی کشور این وظیفه خطیر را انجام دهد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه این مرکز با توجه به جایگاه قانونی و عملکرد ۴۰ ساله خود محمل مناسبی برای حضور صاحبنظران برجسته کشور از دانشگاه و صنعت است، گفت: بر این اساس با جمع‌آوری تجربیات و دانش همه نخبگان و با توجه به منافع ملی این مرکز اقدام به تدوین آیین‌نامه‌های ملی کرده است.

رئیس مرکز راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: اگرچه نخستین تلاش‌ها برای تدوین آئین نامه بتن به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد اما عملا اقدامات اجرایی برای تدوین نخستین آئین نامه بتن، مبتنی بر دانش و تجربه ملی در سال ۱۳۷۰ به ثمر نشست. در آن سال بخش نخست آئین‌نامه بتن که مربوط به مصالح و اجرا بود منتشر شد و متعاقب آن در سال ۱۳۷۴ نیز بخش دوم در اختیار جامعه مهندسی قرار گرفت. نخستین بازنگری آن نیز حدود پنج سال بعد انجام و ابلاغ شد اما متاسفانه به دلایل مختلف از آن سال تاکنون تلاش‌های انجام گرفته برای بازنگری، به نتیجه نرسید و تا اوایل سال جاری ادامه داشت.

وی افزود: پس از برگزاری جلسات مختلف، مسئولیت ایجاد دبیرخانه دائمی بازنگری آئین‌نامه بتن و آئین‌نامه‌های مرتبط و همچنین تدوین دستورالعمل‌های مکمل آن به مرکز واگذار شد. بر این اساس بازنگری آبا ﴿آیین‌نامه بتن ایران﴾ نخستین گام بود و بر اساس توافق انجام‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تدوین مجموعه ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط مانند بتن حجیم، بتن سبک و غیره نیز در دستور کار قرار گرفت. از طرف دیگر، بحث تدوین مباحث مختلف مقررات ملی در سنوات متوالی از سال ۱۳۵۲ آغاز و با فراز و نشیب‌های مختلف پیگیری شده است اما نخستین ویرایش مبحث نهم مقررات ملی که مربوط به طرح و اجرای ساختمان‌های بتنی است، در سال ۱۳۶۸ منتشر شد و بعد از آن نیز طی سال‌های متوالی مورد بازنگری قرار گرفت که آخرین ویرایش (چهارمین) آن در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

شکرچی‌زاده اظهار کرد: چالش اصلی این سال‌ها، جایگاه هر یک از این مراجع و تفاوت‌ها و تناقضاتی است که گهگاه به وجود می‌آید. با واگذاری مسئولیت بازنگری آبا و مبحث نهم به مرکز و تشکیل کمیته‌های مشترک، عزم همه دوستان و همکاران کمیته‌های مختلف، رفع این تناقضات است. بنابراین امیدوارم که در ویرایش‌های بعدی دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

رئیس مرکز راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که نکته بعدی که شاید انگیزه اصلی برگزاری این کارگاه تخصصی باشد، استفاده از نظرات، دانش و تجربه نخبگان جامعه مهندسی است، گفت: علاوه بر تاکید ما و اعضای کمیته‌های بازنگری و فنی، نظر وزیر راه و شهرسازی بر مشارکت جامعه مهندسی و اخذ نظر کاربران درباره کلیه بندهای آبا و مقررات ملی بوده و این امر به عنوان یک وظیفه از مرکز خواسته شده است. /

نظر شما