شناسهٔ خبر: 40234 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جهانگیری در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

راه‌آهن، فرودگاه و آزادراه از اولویت‌های گیلان است/ راه‌آهن قزوین- رشت مقدمه‌ای برای صادرات به اروپا

جهانگیری درجمع معاون اول رئیس جمهوری گفت: گیلان می‌تواند هم حلقه اتصال ایران به کشورهای حاشیه خزر و هم آسیای میانه و قفقاز باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح یک واحد صنعتی تولیدکننده انواع پارکت و لیمنت در شهرک صنعتی شماره یک منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران بیان کرد: وجه غالب گیلان، کشاورزی است ولی استعداد زیادی برای صنعتی شدن دارد و از قبل از انقلاب هم، یکی از استان‌های مهم ایران بوده است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی برای صنعتی شدن گیلان انجام شده ولی پیش نیاز اصلی اینکه استان بتواند مسیر توسعه را سریع‌تر طی کند، ایجاد زیرساخت‌هاست.

جهانگیری راه‌آهن، فرودگاه و آزادراه را از اولویت‌ها عنوان و اضافه کرد: باید تمامی زیرساخت‌هایی که مورد نیاز برای توسعه صنعتی هست، فراهم شود چراکه این استان، نیروهای انسانی نخبه تحصیل‌کرده‌ای دارد که می‌توانند در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، به صنعتی شدن کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل زیرساخت‌های یادشده در اوایل دولت دوازدهم و اهتمام به بهره‌گیری از فرصت‌ها و استعدادها برای توسعه بیشتر گیلان گفت: منطقه آزاد انزلی هم، فرصت بسیار خوبی است و مهم‌ترین منطقه آزادی است که در استان‌های شمالی ایجاد شده است.

به گفته جهانگیری، گیلان می‌تواند علاوه بر ایفای نقش توسعه‌ای برای کشور، نقش فراملی هم برعهده گیرد و حلقه اتصال با کشورهای حاشیه خزر، آسیای میانه و قفقاز باشد.

وی با اشاره به روند احداث راه‌آهن قزوین - رشت، بر ضرورت شتاب در تکمیل این خط ریلی و اتصال آن به انزلی، آستارا و سپس جمهوری آذربایجان تاکید و اظهار کرد: از این طریق است که می‌توانیم کالاهای خود را به قاره اروپا صادر کنیم.

اسحاق جهانگیری به منظور انجام سفری ۲ روزه، عصر دیروز به گیلان رفت. معاون اول رئیس جمهوری پیش از حضور در منطقه آزاد انزلی، از روند ساخت و تکمیل راه‌آهن رشت - قزوین در محدوده رودبار و منجیل بازدید کرد.

افتتاح یک پروژه در شهرستان صومعه سرا و حضور در جلسه شورای اداری گیلان با محوریت اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های روز دوم سفر اسحاق جهانگیری در استان اعلام شده است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای CIS و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

نظر شما