شناسهٔ خبر: 40286 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فرماندار کنارک تشریح کرد؛

فعالیت ۱۰۰۰ لنج در چابهار و کنارک

بیژن بختیار فرماندار کنارک با اشاره به مزیت‌های رقابتی و توسعه‌ای کنارک، کشاورزی و توسعه شیلات را که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده از جمله موارد مهم آن منطقه عنوان کرد و با اشاره به وجود ۲۳ کارخانه و تامین ۷۰ درصد تن ماهی کشور، گفت: مناطق جنوبی کشور، از ظرفیت‌های بالایی برای اشتغال و همچنین رونق و صادرات برخوردار است.

بیژن بختیار فرماندار کنارک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ویژگی‌های شهرستان کنارک، وضعیت آموزش، ‌بهداشت، صنعت، اشتغال و درآمدزایی در منطقه و همچنین ضرورت‌های طرح توسعه مکران که کنارک نیز بخشی از آن به شمار می‌رود از سوی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران نکاتی را مطرح کرد.

فرماندار کنارک با اشاره به اسکله کنارک به عنوان بزرگترین اسکله صیادی کشور که جزو ۵۰  اسکله کد دار دنیا در صید تن ماهی محسوب می‌شود، بر اهمیت توسعه در شهرستان کنارک در جوار آب‌های آزاد دریای عمران و در منطقه مکران تاکید کرد و گفت: اسکله صیادی کنارک یکی از مزیت‌های مهم در صنعت شیلات کشور محسوب می‌شود که باعث شده تا توسعه ای فراتر از آنچه که امروز مدنظر است را داشته باشیم.

بختیار ادامه داد: ۷۰ درصد تن ماهی کشور در شهرستان کنارک تامین و تولید می‌شود. این شهرستان یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور است که دارای ۲۳ کارخانه تن ماهی است و این مزیتی است که می‌تواند به عنوان مزیتی برای اشتغال و صنعت، پیش‌روی مسئولان ارشد کشوری قرار گرفته و از این ظرفیت ها در جهت توسعه بهتر مناطق جنوبی کشور استفاده کنند.

فعالیت یکهزار لنج در چابهار و کنارک/ اشتغال ۲۵ هزار نفر در صنایع وابسته به شیلات

این مقام سیاسی استان، همچنین گفت: در حال حاضر در حدود یک هزار لنج در چابهار و کنارک در عرصه اقتصادی و صیادی فعال هستند و نزدیک به ۲۵ هزار نفر از مردم نیز به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. بهرحال اینها نشان دهنده این است که مناطق جنوبی کشور، از ظرفیت های بالایی برای اشتغال و همچنین رونق و صادرات برخوردار هستند.

فرماندار کنارک ادامه داد: توسعه صنایع شیلاتی در کنار سند توسعه کشاورزی و فعالیت های کشاورزی در منطقه جنوبی کشور مدنظر قرار گرفته است و باید از این ظرفیت ها نهایت استفاده را برای توسعه همه جانبه ببریم.

بختیار گفت: فعالیت‌های کشاورزی در منطقه کنارک در کنار صنعت شیلات مورد توجه قرار دارد و خوشبختانه سند توسعه کشاورزی در ۸ مجلد مطالعاتی تدوین شده و در برنامه ششم توسعه، سند توسعه کشاورزی که شیلات نیز بخشی از آن است به اجرا در خواهد آمد.

وی تصریح کرد: توسعه کشاورزی و شیلات در طرح توسعه مکران، نشان دهنده عزمی است که در توسعه مناطق جنوبی کشور لحاظ شده است.

فرماندار کنارک با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری جمعیت شهرستان کنارک به ۹۰ هزار نفر رسیده است گفت: در حدود ۱۱ هزار متر مکعب سرزمین، حدود ۲۱ کیلومتر ساحل با دریای مکران (دریای عمان) از ویژگی‌های شهرستان کنارک است که قابلیت بسیار مناسبی برای بهره‌برداری به شمار می‌رود.

بختیار ادامه داد: در منطقه زرآباد، اسکله صیادی کلات را داریم که جزو پیشرفته‌ترین اسکله هاست. به دنبال آن هستیم که آنجا نیز وسعت پیدا کند و بتوانیم از دریا بهره بیشتری ببریم.

وی در مورد خدمات رسانی به ساکنان شهرستان کنارک، گفت: در حال حاضر در کنارک، روستای بالای ۳۰ خانوار نداریم که صاحب جاده آسفالته نباشد. ما در کنارک، روستایی نداریم که بی‌بهره از نعمت برق باشد. حتی به روستاهای دورافتاده و با جمعیت۵۰ تا ۶۰ نفره که در فاصله  ۱۶۰ کیلومتر از مرکز شهرستان قرار دارند نیز برق‌رسانی صورت گرفته است.

بختیار افزود: در بحث آب نیز با وجود بحران آبی که وجود دارد خوشبختانه در منطقه کنارک و زرآباد نسبت به سایر مناطق استان مشکلات کمتر است. ضمن آنکه ما باید به سمتی برویم که به سمت تامین آب شیرین برویم و برای استحصال از آب دریا برنامه‌ریزی کنیم.

وی همچنین در بیان مشکلات و چالش های شهرستان گفت: از جمله مشکلاتی که داریم و انتظار داریم که در کوتاه مدت به بهره‌برداری برسانیم و مشکلات آن را حل کنیم، راه‌های شوسه و آسفالت مناسب است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسانیم. همچنین، در بخشی از زیرساخت هایی که زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی هستند دچار مشکل هستیم.

عدم بهره‌مندی از شبکه‌های تلویزیونی در برخی شهرستان‌های جنوبی کشور

بختیار با اشاره به اینکه برخی از مناطق محروم از دریافت شبکه‌های تلویزیونی هستند، تصریح کرد: محرومیت برخی از مناطق جنوبی از دریافت شبکه‌های تلویزیونی ملی باعث شده که این مناطق است در معرض امواج کشورهای خارج از مرزهای خود قرار بگیرند، هرچند باید تلاش کرد تا این موارد به حداقل برسد.

وی افزود: بحث کمبود فضاهای آموزشی و بهداشتی بخش دیگری از مشکلات ما هستند. بخشی از فضاهای آموزشی ما نیاز به بازسازی دارد. ما در کنارک چیزی در حدود ۱۹ هزار نفر دانش آموز داریم که حدود ۸ هزار نفر آنها دختر و مابقی پسر هستند.

بختیار با اشاره به اینکه، کنارک به دلیل مهاجرپذیر بودن باید مورد توجه بیشتری از نظر حاشیه نشینی و گسترش آن قرار گیرد، گفت: حاشیه نشینی حاصل قبل از انقلاب است. زمانیکه پایگاه هوایی شروع به ساخت کرد تعدادی از کارگران هوایی با هدایت خود نیروی هوایی در اینجا ساکن شدند. چادران و مناطق اطراف آن مناطقی است که خود نیروی هوایی مالکیت آن را برعهده داشت. در آن زمان ۴۰ خانوار در منطقه حضور پیدا کردند و سپس تعدادشان افزایش یافت تا اینکه بعدها به حدود ۷۰ هزار خانوار رسید. پس از انقلاب تعداد زیاد شدند و ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت. در آخرین سرشماری حدود ۱۴۰ خانوار اینجا ساکن هستند. برای ساماندهی این جمعیت برنامه‌ریزی‌هایی شده و اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم ساماندهی بکنیم.

ساماندهی ۱۷۵ هزار خانوار در حاشیه نشینی چادران

فرماندار کنارک افزود: متاسفانه برخی از این وضعیت سوء استفاده کردند و با توجه به سیاستی که قرار بود صورت بگیرد نسبت به تصاحب زمین اقدام کردند. در آخرین آماری که داریم حدود ۱۷۵ خانوار در محله چادران ساکن هستند و برخی از اینها در جاهای دیگر منزل و جایگاه دارند و برخی نیز متاسفانه اجاره شده‌اند تا بیایند و در آنجا ساکن شوند و برخی نیز بنا به دلایلی آنجا هستند.

وی گفت: ما با همکاری استاندار و راهبری وی دنبال آن هستیم که بازسازی و بهسازی مناطق حاشیه ای کنارک را در دستور ویژه قرار داده و در این مسیر گام برداریم. /

برچسب‌ها:

نظر شما