به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از راهآهن فارس غلامحسين ولدی علی قيارلو از احداث ایستگاه راهآهن مرودشت خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت شهرستان مرودشت و اینكه تنها شهرستانی می باشد كه در بلاك بحرانی شیراز -سیوند قرار دارد احداث و ایجاد ایستگاه راه آهن مرودشت در دستور كار قرار گرفت.
ولدی در حاشیه بازدید از انجام عملیات اجرایی این پروژه بیان كرد: با توجه به بلاك بحرانی شیراز-سیوند به طول ۸۰ كیلومتر و به منظور جلوگیری از توقف قطارهای مسافری در ایستگاه سیوند هنگام اشغال بلاك توسط سایر قطارهای مسافری ، احداث و ایجاد ایستگاه مرودشت در محل توقفگاه مرودشت در كیلومتر ۱۰۲۶ در دستور كار قرار گرفت .
وی گفت:با اخذ مجوز از كمیته فنی ایستگاهها نسبت به ایجاد ایستگاه دو خطه اضطراری از مورخ ۹۶/۴/۱۰اقدام كردیم و بلاك مذكور به ۲ قسمت شیراز-مرودشت به طول ۴۷ كیلومتر و مرودشت-سیوند به طول ۳۳ كیلومتر تبدیل شد.
مدیرکل راهآهن فارس انجام این عملیات را اینگونه شرح داد: نصب ۴ دستگاه سوزن ،ریلگذاری حدود ۳۵۰ متر در امتداد خط فرعی و ایجاد خط ۱ ایستگاه به طول ۸۵۰ متر ،احداث سكوی مسافری به طول ۳۰ متر، محوطه سازی و عملیات عمرانی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰ متر مربع،احداث راه دسترسی و ایجاد سیستم روشنایی ،تهیه و تدارك ۳ دستگاه كانكس مجهز جهت استقرار مسافرین قطار و ارتقای سطح خدمات به مسافرین محترم از اهم امور در دست اقدام است.
معرفی 5 هدف ساخت ایستگاه
ولدی در ادامه اهم اهداف اجرای این طرح را به ترتیب زیر اعلام کرد:
۱- عدم توقف قطارهای مسافری پشت سر هم در ایستگاه سیوند و حذف بلاك بحرانی در گراف و امكان تلاقی و سبقت
۲- ایجاد زمینه احداث ایستگاه مرودشت با توجه به اهمیت این شهرستان بعنوان دومین شهرستان بزرگ استان فارس و نقش مهم گردشگری آثار باستانی استان از جمله تخت جمشید و نقش رستم
۳- امكان استفاده بهینه از زمان مسدودی جهت عملیات خطی در بلاك مذكور
۴- مدیریت زمان و استفاده از شرایط بهینه در امداد قطارهای مسافری و جلوگیری از تأخیر در مبدأ شیراز
۵- امكان جذب و تخلیه بار با استفاده از دنباله خطوط فرعی در ایستگاه
عمليات بلوكاژ بالاست در تونل شماره ۴ واقع در كيلومتر ۵۰۰+۸۳۸
مديركل راه آهن فارس در اين باره گفت: در راستاي رفع تقليل سرعت و جهت هدايت آبهاي سرگردان داخل تونل عمليات بلوكاژ بالاست هاي تونل شماره ۴ واقع در كيلومتر ۵۰۰+۸۳۸ به صورت پايلوت انجام شد.
ولدی افزود: نفوذ آب از كف تونل باعث آلوده شدن بالاست ها و تخريب آنها شده بود و اين امر به مرور زمان باعث افتادگي خط و تغيير دور مي شود و زمينه را براي خروج قطار از خط فراهم مي كند كه بسيار خطرناك است.
وی تصريح كرد:تقليل سرعت از سال ۹۱ در اين محدوده اعمال شده بود كه اين تقليل سرعت باعث افزايش زمان سير شده است.
ولدی اظهارداشت: در راستاي رفع اين مشكل و جهت هدايت آبهاي سرگردان ،بالاست هاي آلوده تا عمق ۶۰ سانتي متر زير تراورس تخليه و حدود ۳۰ سانتي متر از كف بلوكاژ و ۳۰ سانتي متر ديگر نيز بالاست هاي مرغوب جايگزين شد .
وی ادامه داد: اين عمليات به دليل شرايط خاص و واقع شدن در تونل بسيار سخت بود و در صورت نتيجه مثبت تقليل سرعت در اين تونل حذف خواهد شد.
نظر شما