شناسهٔ خبر: 40556 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اعلام كرد:

ضرورت تهیه برنامه ۵ ساله در ۴ حوزه حمل و نقلی سیستان وبلوچستان/ پروژه‌ها با ابعاد بین‌المللی تهیه و اجرا شود/ حوزه تمدن ایران‌شهری استان می‌تواند تا شبه قاره هند را پوشش دهد

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اعلام كرد: این برنامه باید با دستور كاری مشخص تمامی ابعاد حمل ونقلی را تا ۵ سال آینده در بر داشته باشد. به طور مثال برای فرودگاه و دامنه پروازی استان كه قطعا باید خارج از فضای داخلی سیستان و بلوچستان باشد برنامه‌ای در نظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۵ تیرماه با حضور در جلسه اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای پروژه‌های بسیار مهم در سطح این استان اعلام كرد: گزارش‌های ارائه شده و همچنین اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم در این منطقه نشان می‌دهد كه برنامه‌های توسعه‌ای خوبی در حوزه‌های مختلف اعم از كشاورزی، صنعت و تجارت، گردشگری، زیرساخت، انرژی و حمل ونقل در استان در دست اجرا است.

آخوندی در ادامه تمامی شاخص‌ها و گزارش‌های ارائه شده در جلسه را خوب و مثبت دانست و گفت: قطعا وقتی در برابر ظرفیتی مانند ظرفیت استان سیستان و بلوچستان قرار می‌گیریم می‌بینیم كه به چه اندازه تمامی اقدامات انجام شده در برابر ظرفیت آن ناچیز است. ما قطعا می‌توانیم بیش‌ از این مقدار از ظرفیت سیستان و بلوچستان استفاده كنیم. پس باید خود را برای اقدامات بزرگ‌تر آماده كنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاكید برآنكه ما نمی‌توانیم توسعه ایران را صرفا به صورت درون‌گرا ببینیم گفت: ما باید بحث توسعه در كشور را به صورت منطقه‌ای تعریف كنیم. همواره در خصوص چگونگی توسعه مناطق مختلف ایران بحث‌های فراوانی وجود دارد ولی نكته اینجاست كه حداقل این امر در خصوص سیستان و بلوچستان مشخص است چراكه این منطقه به عنوان یكی از مناطق توسعه‌ای كشور محسوب می‌شود.

وی حوزه تمدنی سیستان و بلوچستان را تمدنی ایران‌شهری دانست و گفت: حوزه تمدنی این استان می‌تواند تا شبه قاره هند و از طرفی كشور افغانستان را پوشش دهد. پس وقتی راجع‌ به این منطقه صحبت می‌كنیم باید نگاهی جامع و معقول داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: من با تمامی بحث‌هایی كه به توسعه شبكه زیرساخت داخلی به شبكه بین‌المللی منتهی می‌شود موافق هستم چراكه معتقدم این استان در شرایطی قرار دارد كه می‌تواند ارتباطی فرا سرزمینی داشته باشد. از سویی دیگر اگر ما بخواهیم نرخ بهره‌وری را در سیستان و بلوچستان افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت را در آن معنادار كنیم باید فراتر از یك سرزمین ملی به آن نگاه كنیم.

به گفته آخوندی چابهار تنها در شرایطی می‌تواند مفهوم اقتصادی داشته باشد كه با اقیانوس هند و دریای عمان در ارتباط باشد. از سوی دیگر راه‌آهن نیز كه با سرمایه‌ای حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار باید ساخته شود زمانی دارای مفهوم اقتصادی می‌شود كه از طرفی به شبه قاره هند و از طرف دیگر از طریق راه ابریشم به چین متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: ما در همه حوزه‌های حمل ونقلی همچون فرودگاه، راه‌آهن، آزادراه، بزرگراه و.... از سرمایه‌گذاری‌های بزرگی حرف می‌زنیم كه برای رسیدن به هدف نهایی خود باید بتواند جایگاه واقعی خود را در منطقه پیدا كند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن اظهار موافقت در خصوص ایده‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر توجه به توسعه فرازمینی منطقه اعلام كرد: این اقدام به ما كمك می‌كند تا بتوانیم در فرآیند طراحی پروژه‌های خود از ابتدا نفوذ بیشتری را در بخش و حوزه‌های مورد نظر داشته باشیم.

عضو كابینه دولت تدبیرو امید تهیه برنامه ۵ ساله برای هر ۴ حوزه حمل ونقلی برای استان را امری ضروری دانست و گفت: این برنامه باید دستور كاری مشخص و تمامی ابعاد حمل ونقلی را  تا ۵ سال آینده در بر داشته باشد. به طور مثال برای فرودگاه و دامنه پروازی استان كه قطعا باید خارج از فضای داخلی سیستان و بلوچستان باشد برنامه‌ای در نظر بگیرد.

آخوندی در اشاره به بحث احداث راه‌آهن زاهدان نیز گفت: ما باید در این مسیر تمامی مراكز جمعیتی را پوشش داده و برای هر منطقه ایستگاهی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول در خصوص مباحث تجاری مطرح شده در جلسه بیان كرد: من با پیشنهادات ارائه شده در این خصوص راجع‌ به تهیه طرحی درباره سود بازرگانی بندر چابهار و همچنین تعیین طرف خاص تجاری (پاكستان و افغانستان) موافق هستم اما باید به این نكته توجه كنیم كه این مسئله نیاز به مطالعه‌ای جدی و كامل دارد.

وی پیرامون طرح‌های تهیه شده در حوزه صنعت و معدن در استان نیز گفت: مسئولین استانی اگر خواستار درخواستی از صندوق توسعه در این حوزه هستند باید با معرفی كامل طرح این اقدام را پیگیری كنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاكید بر ضرورت به روز كردن طرح‌های منطقه‌ای استان اعلام كرد: خوشبختانه در حوزه حمل ونقل هوایی چابهار شاهد هستیم كه با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی مجوز ساخت این فرودگاه صادر شد. تاكید داریم كه بحث ارتقای حمل ونقل هوایی در این منطقه نیر با سرعت هرچه بیشتر انجام شود.

نظر شما