شناسهٔ خبر: 40574 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران مطرح کرد؛

فساد و نبود درآمد پایدار؛ چالش‌های اصلی پایتخت/ اطلاعات شهری باید به صورت شفاف در اختیار عموم مردم بگیرد

شورای شهر تهران منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با تاکیدبراینکه تهران، نیازمند منابع درآمدی پایدار است، گفت: درآمد مبتنی بر فروش تراکم دیگر مورد تایید مردم و مدیران شهری نیست.

زهرا نژادبهرام به مناسبت روز قلم در خبرگزاری ایلنا حضور یافت و نقطه نظرات خود را در مورد چالش‌های مدیریت شهری تهران مطرح کرد. این عضو شورای پنجم، چالش‌های مدیریتی را ناشی از  وجود رویکرد سخت افزاری در مدیریت تهران خواند و گفت: رویکرد مدیریت شهری در تهران بیش از آنکه نرم افزاری باشد سخت افزاری است. البته این رویکرد ناشی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که سالیان دراز در تهران و کل کشور با‌ آن روبرو بودیم و شاید بتوان گفت این رویکرد برگرفته از نگاه مکانیکی خاصی است که در کل نسبت به انسان وجود دارد.

این عضو شورای آینده، شکل‌گیری تهران را تحت‌تاثیر تغییرات مهم سیاسی همچون انقلاب ۵۷ و ۸ سال جنگ تحمیلی دانست و تصریح کرد: تحت تاثیر این وقایع، رویکرد سازندگی در مدیریت شهری تهران نهادینه شد و تهران به خاطر جایگاه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود این رویکرد را در تمام کشور تسری داد. حتی شهرهای فرهنگی، تاریخی همچون اصفهان و شیراز نیز از این مسئله مبری نیستند.

نژادبهرام این رویکرد مکانیکی را پاسخگوی شرایط کنونی شهر تهران ندانست و ادامه داد: نگاه ما  به تهران  در شواری پنجم مدیریت نرم افزاری است. در مدیریت نرم‌افزاری این انسان‌ها هستند که پایه و اصول کار را شکل می‌دهند و همه چیز حول روابط انسانی شکل می‌گیرد. ساختار برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز بر اساس انسان‌محوری شکل خواهد گرفت.

از نظر این عضو شورای شهر، تغییر در مدیریت شهری به نوعی شستن دوباره چشم‌ها و  تولد نوعی نگاهی جدید است. درحقیقت مردم تهران با انتخاب لیست امید اعلام کردند که دیگر این رویکرد سخت افزاری را نمی‌خواهند.

او با تاکید بر ناکارآمدی رویکرد امروز مدیریت شهری تهران، خاطرنشان کرد: این رویکرد شاید تا امروز توانسته شهر را مدیریت کند، اما مردم به این نتیجه رسیدند که مطالبات امروزشان با این رویکرد به نتیجه نخواهد رسید. امروز بیشتر به دنبال معماری ایرانی و اسلامی هستیم برای آنکه شیوه زندگی تغییر کرده است و پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. شیوه‌های موجود در دو دهه گذشته، نتوانستند پاسخگوی نیازهای مردم باشد. امروز خیابان‌هایی داریم که فقط به درد مردان بالغ  و سالم می‌خورد و سالمندان، معلولان و افراد با نیازهای ویژه جایگاهی در آن ندارند.

او در پاسخ به اینکه چالش اساسی شهر تهران را در حال حاضر چه می‌بیند، اضافه کرد: امروز تهران، نیازمند منابع درآمدی پایدار است. درآمد مبتنی بر فروش تراکم دیگر مورد تایید مردم و مدیران شهری نیست. اگر امروز از قالیباف سوال کنید آیا تراکم‌فروشی را قبول دارد، مطمئن باشید پاسخ منفی خواهد داد و می‌گوید چاره‌ای نداشته است و اقدامات خود را تایید نمی‌کند. ایجاد درآمد پایدار، اولین چالش شهر تهران است و شهردار آینده تهران باید حتما برنامه‌های عملیاتی خود را در این زمینه ارائه دهد.

نژادبهرام دومین چالش مهم شهر تهران را فساد قابل مشاهده خواند و تصریح کرد: تاکید می‌کنم که فساد موجود در شهرداری همه‌گیر نیست و نمی‌توانیم بگوییم همه بدنه شهرداری درگیر فساد هستند، اما حتی یک مورد فساد نیز قابل قبول نیست. راهکار از میان بردن فساد نیز فقط شفاف‌سازی است و این امر فقط با نظارت اجتماعی مردم و رسانه‌ها ممکن خواهد شد. درحقیقت اطلاعات شهری باید به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

این عضو شورای شهر، سومین چالش مهم تهران را  نادیده انگاشتن  اقشار مختلف مردم در طراحی و برنامه ریزی شهری دانست و خاطرنشان کرد: فضاهای عمومی باید برای همه اقشار جامعه طراحی شود. یک پل عابر پیاده که همه گروه‌های سنی نتوانند از آن عبور کنند و یا پیاده‌روهایی که برای عبور سالمندان خطرناک است همه و همه نشان دهنده شهری است که فقط برای مردان بالغ، سالم و کاری طراحی شده است.

او در انتهای بخش نخست سخنانش، چهارمین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: هوای آلوده تهران را از درون می پوساند و آنقدر شدت پیدا کرده است که در خاک، پوشش گیاهی و آب نیز گسترش یافته است. به یاد می آورم آزمایشات یک گروه تحقیقاتی، ۱۵ سال پیش، نشان داد دندان های کودکان خیابان منطقه ۱۲ بیش از کودکان منطقه ۱ حاوی سرب است، چرا که در آن زمان منطقه ۱۲ مرکز آلودگی محسوب می‌شد. چالش بعدی نیز ترافیک است که با آلودگی هوا به همدیگر پیوسته‌اند.

نظر شما