شناسهٔ خبر: 40611 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

درجلسه کارگروه مخاطرات زلزله تاکید شد:

ضرورت مشخص کردن نقشه حریم‌های گسل شهر قم

نشست سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: مشخص شدن نقشه حریم‌های گسل شهر قم برای جلوگیری از ساخت و ساز برج، مدارس و اماکن عمومی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در دومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله،  لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان اعلام کرد: در جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی استان قم، اجرای مطالعه فرونشست زمین به اداره‌کل راه و شهرسازی پیشنهاد شده که درصورت تصویب، زمینه انجام مطالعات فراهم می‌کند و نتایج آن جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

در ادامه جلسه، علی بیت‌اللهی، سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:علاوه بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در برابر حوادثی مانند آتش‌‌سوزی هم ساختمان‌ها باید به روش مناسب ایمن شوند تا  بتوان خسارات احتمالی جانی و مالی را تا حد زیادی کاهش داد.

وی توضیح داد: مشخص شدن نقشه حریم‌های گسل شهر قم برای جلوگیری از ساخت وساز برج، مدارس و اماکن عمومی ضروری است و باید براساس نقشه حریم‌های گسل زلزله، پروانه ساخت و ساز صادر و  این مسئله به عنوان مصوبه قانونی لازم‌الاجرا شود.

رئیس بخش زلزله‌‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به کلانشهر و حساس بودن شهر قم به دلیل وجود اماکن تاریخی و مذهبی مهم لازم است نقشه حریم‌های گسل شهر قم به عنوان یک ضرورت و اهمیت به تصویب کارگروه رسیده و با انجام مکاتبات با شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه قانونی آن جهت اجرا اخذ شود.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: ابتدا برای تهیه نقشه حرائم گسل زلزله باید مجموعه‌ای متشکل از اعضای کارگروه، متخصصین زمین‌شناسی، گروه‌های مشاور علمی و دانشگاهی بومی و غیربومی با یکدیگر همکاری کنند و نقشه حریم‌ها به امضا و تایید آنها برسد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان کشور با اشاره به اینکه فرونشست  به‌ویژه در مناطق دشتی بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: این فرونشست‌ها به صورت منظم صورت نمی‌گیرد و پله پله شدن سطح زمین را به همراه دارد.

وی ضمن بیان اینکه المان‌های مختلف شهرسازی، حمل ونقل، حیاتی، زیست محیطی و .... باید در اطراف محدوده گسل‌خیز قرار داده شود، تاکید کرد: باید مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود در حریم گسل در اولویت کار قرار گیرد.

بیت اللهی در پایان گفت: تمام اقدامات از قبیل ساخت وسازها، استحصال آب‌های زیر زمینی، روش‌های آبیاری، پروانه‌های حفر چاه و ... باید با توجه به مطالعات نقشه گسل و حریم‌های آن صورت پذیرد.

همچنین محمد عباسی‌فرد، دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله،  لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان استان قم گفت: اخیرا در بخش جعفریه شاهد فرونشست زمین بوده‌ایم که دلیل اصلی آن استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

نظر شما