شناسهٔ خبر: 40635 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تشریح کرد:

برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه کریدور غرب در آذربایجان غربی/ پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه‌های مسکن مهر استان/ سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان غربی در پنج شهرستان متمرکز هستند

ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه اولویت اصلی این اداره‌کل تکمیل بخشی از کریدور غرب در حوزه این استان است، از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه‌های مسکن مهر استان خبر داد و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی استان در پنج شهرستان آذربایجان غربی متمرکزند و بافت‌های ناکارآمد شناسایی شده استان نیز ۳۰۶۳ هکتار است که ۱۱ درصد از مساحت شهری آذربایجان غربی را در برمی‌گیرد.

ابراهیم مبارک‌قدم، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف عنوان کرد: اولویت برنامه‌های این اداره کل در حوزه راهسازی پیشبرد عملیات احداث کریدور غرب است که ۱۸۰ کیلومتر آن در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد. این کریدور که پروژه‌ای ملی است در استان آذربایجان غربی از سه راهی ایواوغلی شروع می‌شود و تا میاندوآب و بوکان ادامه دارد.

مبارک‌قدم افزود: سال گذشته توانستیم ۲۵ کیلومتر از این کریدور را افتتاح کنیم و اکنون ۲۰ کیلومتر از این مسیر را در محور ارومیه- میاندوآب زیر باز ترافیک برده‌ایم، همچنین در محور ارومیه- ایواوغلی ۷.۵ کیلومتر افتتاح شده و ۱۵ کیلومتر نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام هشت سال اخیر خبر داد و گفت: مجموعه طول پروژه‌های در دست احداث استان ۳۲۹ کیلومتر شامل ۴۱ پروژه است که ۱۳۱ کیلومتر آن پروژه بزرگراهی شامل ۱۴ پروژه در محورهای ارومیه- میاندوآب، ارومیه- سرو، سلماس- صوفیان، سلماس- خوی، ایواوغلی و نقده- پیرانشهر است. پروژه احداث باند دوم محور سلماس- خوی واقع در آذربایجان‌غربی به طول ۳۲ کیلومتر با ۴۶ درصد پیشرفت اجرایی در حال اجراست که برای تکمیل این محور به ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که مشکل تأمین اعتبار پروژه احداث باند دوم سلماس – خوی در صورت پیوستن این محور به کریدور غرب کشور مرتفع می‌شود.

بسته‌شدن پرونده مهر استان تا پایان سال

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی واگذاری واحدهای مسکن مهر آذربایجان غربی عنوان کرد: تا پایان امسال پرونده مسکن مهر استان در تمام شهرها بسته می‌شود و تمام واحدهای تحت تعهد این اداره‌ کل تکمیل و واگذار می‌شوند.

مبارک‌قدم افزود: درمجموع ۴۱ هزار واحد مسکن مهر در۱۳ شهر با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر در تعهد این اداره‌کل بوده که از این تعداد ۳۱ هزار واحد تحویل شده و به پیشرفت ۹۰ درصدی دراجرای پروژه‌ها رسیده‌ایم. ۱۰ هزار واحد باقی‌مانده درشهرهای ارومیه، مهاباد و سردشت هستند که با مشکلات معارض و بلندمرتبه‌سازی مواجهند و این واحدها نیز تا پایان امسال تکمیل و تحویل خواهند شد.

شناسایی سکونتگاه غیررسمی در پنج شهرستان آذربایجان غربی

وی به بافت‌های ناکارآمد شهری استان نیز اشاره کرد و افزود: بافت‌های ناکارآمدشناسایی شده استان ۳۰۶۳هکتار است که ۱۱ درصد از مساحت شهری استان را در برمی‌گیرد و این میزان برابر  ۴.۲ درصد کل بافت‌های ناکارآمد شهری کل کشور است.

مبارک‌قدم ادامه داد: آذربایجان غربی به دلیل مشکلاتی که در دهه ۶۰ داشت و جنگ تحمیلی، خرابی‌های بسیار دید که سبب شد بحث شهرسازی و بهبود بافت‌های ناکارآمد با تاخیر در استان انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی با اشاره به بافت‌های ناکارآمد شهر ارومیه، گفت: ۴۱۷ هکتار از کل مساحت بافت‌های نکارآمد استان در شهر ارومیه واقع است که به معنی این است که ۱۳.۶ درصد از کل بافت فرسوده استان در این شهر قرار دارد.

وی با اشاره بر اینکه در بافت‌های ناکارآمد ارومیه حدود ۳۸ هزار نفر زندگی می‌کنند، تاکید کرد: برای ۱۰ شهر استان مطالعه برای طرح بازآفرینی صورت گرفته است.

مبارک‌قدم با بیان اینکه ۴۷۳ پروژه بازآفرینی شهری در ۲۵ سکونتگاه غیررسمی آذربایجان غربی در دست اجراست، عنوان کرد: برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین برنامه‌هایی از قبیل احداث مدرسه، آسفالت، احداث سالن ورزشی، کتابخانه و تهیه طرح‌های بازآفرینی در قالب ۳۰ برنامه در راستای ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی ساکنان این مناطق در دست اجراست.

وی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی در پنج شهرستان متمرکز هستند، تاکید کرد: مشارکت همه‌جانبه مردم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری یک اصل برجسته است. ضمن اینکه در ستاد بازآفرینی ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، محله محوری، مدیریت یکپارچه و وحدت رویه به عنوان اهداف اصلی پیگیری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در معرفی مهمترین توفیقات اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۵ عنوان کرد: در این راستا می‌توان به آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی خانه محله ارومیه، خوی، میاندوآب و بوکان و مقدمات مرکز درمانی ارومیه و کف‌‌سازی گذر نظام‌السلطنه ارومیه و مقدمات خرید بنای تاریخی خانه حدیدی ارومیه، ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه وکیل‌آباد ارومیه و اتمام طرح مطالعاتی ارتقای سرمایه اجتماعی در محله وکیل‌آباد ارومیه اشاره کرد.

نظر شما