شناسهٔ خبر: 4066 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرنوشت کارخانه ریس‌باف اصفهان در کلاف سردرگم بانک ملی

ریسباف دکتر محمد سعید ایزدی – کارخانه «ریس باف» اصفهان از زمره آثار ارزشمند باقی مانده معماری صنعتی ایران که در مجاور محور تاریخی - فرهنگی چهار باغ اصفهان واقع شده، می‌تواند با تغییر کاربری و تبدیل به یک مجموعه فرهنگی، آموزشی و خدماتی نقش ویژه‌ای در تأمین فضاهای مورد نیاز شهروندان اصفهانی داشته باشد.

سیاست بهره‌برداری دوباره از آثار ارزشمند به‌عنوان یکی از اقدام‌های تأثیر‌گذار در دنیا شناخته شده و مورد توجه است. با اعطای کاربری جدید به آثار و ابنیه و مجموعه‌های ارزشمند، ضمن حفظ این آثار و تداوم فرهنگ و تمدن سرزمین، زمینه لازم برای ارتقای کیفیت محیطی و سرزندگی اقتصادی و اجتماعی بافت پیرامون این آثار فراهم می‌شود.

با توجه به این مهم وزارت راه و شهرسازی، استانداری استان اصفهان، شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در چارچوب طرح تفصیلی مصوب برآن هستند این مجموعه ارزشمند را تملک، مرمت و با اعطای کاربری جدید به فضایی در شأن شهروندان اصفهانی تبدیل کنند.

در پی دستور معاون اجرایی ریاست جمهوری طی نامه شماره 132477مورخ 6/11 /93 و اعطای مأموریت عملیاتی کردن این تصمیم به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران توسط وزیر راه و شهرسازی، جلساتی با نمایندگان بانک عامل و شرکت سرمایه‌گذاری این بانک که مالکیت این مجموعه را دارند تشکیل و با تأکید بر حفظ حقوق مالکیت آنان، پیشنهادی در قالب تفاهمنامه پیوست تهیه و به نمایندگان بانک تسلیم شده است.

متأسفانه با وجود تلاش وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان این بانک با نپذیرفتن برنامه مصوب این مجموعه که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران نیز رسیده، از واگذاری این مجموعه به واسطه‌گران برای حل مسائل آن خبر داده‌اند.

ضروری است کارخانه ریس باف اصفهان به‌عنوان حق مسلم شهروندان اصفهان به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل و مورد استفاده دوباره قرار بگیرد. از طرفی، امیدواریم نمایندگان دولت که حافظ منافع و حقوق شهروندی هستند به این مهم توجه ویژه کرده و از تخریب این اثر ارزشمند جلوگیری کنند.

 معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

 منبع : روزنامه ایران

نظر شما