شناسهٔ خبر: 40754 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان هشدار داد:

تبدیل شهرها به شهرهایی خشک در صورت رعایت نکردن سطح اشغال مجاز در ساختمان‌ها

جلسه در کمیسیون ماده ۵ این هفته استان اصفهان ۸۶ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط به ۸ شهر استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در جلسه کمیسیون ماده ۵ این هفته استان که به ریاست محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد ۸۶ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط به شهرهای چمگردان ۱۲ مورد، ورنامخواست ۹ مورد، خمینی‌شهر ۳۷ مورد، دهق ۷ مورد، علویجه ۵ مورد، گوگد ۶ مورد، کاشان ۹ مورد و خوانسار یک مورد، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

از موارد مهم شهرهای یاد شده بررسی طرح ساماندهی امامزاده شهر دهق، بررسی طرح تفکیکی ۱۷۸ واحدی بنیاد مسکن جهت اجرای مسکن اجتماعی در شهر علویجه و طرح تغییر کاربری ۵۴۰۰ مترمربع قبرستان متروکه شهر گوگد به فضای سبز با حفظ قبور متروکه بود.

حجت اله غلامی در رابطه با تغییر کاربری ساختمان‌هایی با کاربری غیر، به کاربری اداری گفت: باید ساختمان‌هایی که جهت کاربری اداری خریداری می‌شوند قبل از خرید ملک جهت استعلام از قابلیت تغییر کاربری به اداری، آن ملک، با اداره راه و شهرسازی هماهنگ شوند تا بعد از خرید با مشکلی جهت تغییر کاربری مواجه نشوند.

وی در ادامه در خصوص پلاک‌های بزرگ با سطح اشغال بالا گفت: پلاک‌های بزرگی که در طبقات زیرین سطح اشغال را ۱۰۰ درصد در نظر می‌گیرند، عملاً ۴۰ درصد فضای آزاد آن‌ها فاقد گونه‌های گیاهان ریشه‌دار خواهد بود و با رواج این روند، شهر به یک فضای خشک و فاقد سبزینگی تبدیل می‌شود.

غلامی گفت: اگر از نمای بالا به شهر نگاه کنیم و ساختمان‌های جدیدالاحداث را با ساختمان‌های قدیمی شهر مقایسه کنیم متوجه تفاوت عمده آن‌ها در میزان سبزینگی می‌شویم، ساختمان‌های قدیمی دارای سبزینگی و درختان بزرگ و ریشه‌دار و ساختمان‌های جدید دارای فضای سبز بی‌ریشه و خشکی هستند که محدود به ۲۰ درصد سطح اشغال آن‌ها است.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: اضافه کردن سطح اشغال بیشتر از ۶۰ درصد مجاز یعنی نابودی فضای سبز ریشه‌دار که در مجتمع‌های بزرگ در حال رواج پیدا کردن است و اگر به همین منوال این رویه پیش برود و وارد حریم ۴۰ درصد فضای آزاد پلاک‌ها که حق شهر است، شده و از کاشت گیاهان ریشه‌دار در ساختمان‌ها خودداری شود شهرهای استان اصفهان نیز همچون شهر قم به شهرهایی خشک تبدیل خواهند شد.

لهون اسدی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص معابر شهر چمگردان گفت: تقویت گذرهای موجود در این شهر یک امر حیاتی است به خصوص در شهرهای این چنینی که دارای بافتی متراکم و قدیمی هستند.

وی گفت: اکثر معابری که در طرح جامع این شهر طراحی شده در خود شهر وجود ندارند و یا اگر وجود دارند نیاز به تعریض دارند.

نظر شما