شناسهٔ خبر: 40815 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تشریح کرد:

اجرای پنج پروژه راهسازی چهارخطه در آذربایجان شرقی/ تدارک برنامه‌های بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی با رویکرد محله‌ای/ افتتاح ۱۸۰۰ واحد مسکن مهرشهرهای پرجمعیت استان در هفته دولت

توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پنج پروژه بزرگراهی چهارخطه در استان در حال اجراست، از افتتاح ۱۸۰۰ واحد مسکن مهر استان در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵هزار نفر در هفته دولت خبر داد و گفت: در راستای اجرایی کردن رویکرد محله محوری تهیه برنامه اقدام مشترک با دستگاه‌های اجرایی عضو ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستان‌ها در دستور کار است.

توحید اخلاقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل پرداخت و عنوان کرد: یکی از مهمترین طرح‌ها و تنها پروژه راهسازی اقتصاد مقاومتی استان تکمیل بزرگراه تبریز - اهر به طول ۹۰ کیلومتر است که پیش از این ۲۳ کیلومتر از سمت اهر و هشت کیلومتر از سمت تبریز به بهره‌‌‌برداری رسیده و مابقی در سه قطعه در دست اجراست. این پروژه با تامین اعتبار لازم و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا پایان سال مالی ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: علاوه بر پروژه اهر - تبریز، طرح‌های مهمی را امسال در دست اجرا داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به بزرگراه‌های  میانه – سرچم به طول ۱۱ کیلومترو صوفیان – سلماس اشاره کرد. دیگری پروژه بزرگراهی محور بناب - نقده است که ۱۷ کیلومتر آن در استان آذربایجان شرقی واقع شده و به دلیل عدم آزادسازی مسیر و کمبود اعتبار تنها هشت کیلومتر آن را در دست ساخت داریم.

اخلاقی با بیان اینکه ساخت قطعه سوم بزرگراه سراب – سلماس رو به اتمام است، افزود: ساخت محور مرند- ایواوغلی در دو قطعه با موانع و نواقصی چون عدم تملک مسیر مواجه شده که ادامه مسیر به سمت سه راهی ایواوغلی در حال انجام است. ساخت بزرگراه  مرند - جلفا به طول ۶۰ کیلومتر نیز در دست اقدام است که ساخت ۳۰ کیلومتر به منطقه آزاد سپرده شده و از ۳۰ کیلومتر در تعهد وزارت راه و شهرسازی ۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی همچنین به پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت سه راهی بناب – مراغه به سمت ملکان خبر داد و گفت: امسال شاهد بهره‌برداری از بزرگراه  تبریز – اسپیران به طول ۱۲ کیلومتر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی ۲۳۴ کیلومتر آزادراه، ۴۱۵ کیلومتر بزرگراه، ۹۵۰ کیلومتر راه اصلی، ۱۴۳۰ کیلومتر راه فرعی و ۵۴۵۶ کیلومتر راه روستایی موجود است، عنوان کرد: اکنون پنج پروژه چهارخطه بزرگراهی در دست اقدام داریم که شامل محور تبریز – اهر، تبریز - مرند، صوفیان – سلماس، آذرشهر- میاندوآب و تبریز – بستان‌آباد است که با تکمیل این محورها مشکل کمبود بزرگراه دراستان برطرف می‌شود. همچنین ساخت آزادراه تبریز – زنجان به پایان رسیده و برای ادامه مسیر به سمت بازرگان قراردادی با شرکت داخلی منعقد شده و آزادراه تبریز – ارومیه نیز در دست احداث است.

جایگیری هفت درصد سکونتگاه‌های غیررسمی کشور در آذربایجان شرقی

اخلاقی همچنین درباره آخرین وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی استان آذربایجان شرقی گفت: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی استان که شناسایی شده ۳۵۶۴ هکتار است که هفت درصد از سکونتگاه‌های غیررسمی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی اشاره به جمعیت ساکن در سکونتگاهای غیر رسمی کرد و گفت: در همان مکان‌هایی که این نوع اسکان‌ها شناسایی شده جمعیتی بالغ بر ۵۰۹ هزار و۶۹۴ نفر زندگی می‌کنند که این آمار هشت درصد از جمعیت ساکنان سکونتگاهای غیر رسمی ایران را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: از آمار کل سکونتگاه‌های غیررسمی در استان، ۲۰۰۰ هکتار متعلق به تبریز است که در این مساحت ۴۰۰هزار نفر زندگی می‌کنند.

اخلاقی با بیان اینکه مساحت بافت‌های فرسوده استان ۵۸۰۰ هکتار است، گفت: این  میزان ۱۳ درصد از محدوده شهرستان های آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد همچنین این آمار معادل هشت درصد کل بافت‌های فرسوده کشور است و حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان در سطح شهر ساکن هستند. ۲۵۲۲ هکتار مساحت بافت‌های فرسوده موجود در تبریز واقع است که ۴۴ درصد از آمار کل بافت‌های فرسوده استان را تشکیل می‌دهد که بعد از کلان‌شهر تهران رتبه دوم را در بافت‌های فرسوده دارد و حدود نیم میلیون نفر در این بافت های فرسوده زندگی می‌کنند.

اخلاقی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما احیای بافت فرسوده خصوصا در مرکز استان است که در این راستا برنامه‌های مختلف خصوصا طرح اسکان پایا را برای محله‌های هدف پیش‌بینی کرده‌ایم و با کمک تسهیلات درنظر گرفته شده طرح‌های مصوب نوسازی بافت فرسوده را درشهرهای مختلف درحال مطالعه و اجرا داریم. ازجمله در شهرهای مرند، سراب و اهر درحال تهیه برنامه بازآفرینی شهری و بهسازی بافت فرسوده هستیم. از ۵۸۰۰ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده در آذربایجان شرقی ۲۵۰۰ هکتار در تبریز واقع شده است و ۱۸ محله درشهرهای استان به شرکت عمران و بهسازی شهری معرفی شده و در زمره ۲۷۰ محله هدف‌گذاری شده درسال جاری برای نوسازی بافت فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جامعی در حوزه بازآفرینی پایدار شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری استان برای سال ۹۶ تدوین شده و درحال اجراست، عنوان کرد: در سال ۹۶ اداره عمران و بهسازی شهری علاوه بر ارائه تسهیلات بانکی جهت احداث مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، در حوزه برنامه بازآفرینی شهری ضمن تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان و شهرستان‌ها و کارگروه‌های تخصصی مربوطه و پیگیری پروژه‌های جاری، در راستای اجرائی کردن رویکرد محله محوری، برنامه‌ریزی اهرمی و هم‌افزایی منابع، تهیه برنامه اقدام مشترک با دستگاه‌های اجرایی عضو ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستان‌ها را در دستور کار دارد که در این راستا محلات اولویت‌دار شهرهای استان مشخص شده است و به منظور ساماندهی حاشیه شهرها و از محل اعتبارات ملی پروژه‌های احداث دبستان دخترانه محله علی‌آباد مرند، آسفالت معابر محله ملازینال تبریز، احداث مدرسه و بهسازی و آسفالت معابر محله انزاب مراغه، احداث مدرسه، ساماندهی حاشیه رودخانه و مسیل و ایجاد زمین بازی روباز  در محله پاسگاه بناب، احداث مدرسه، بهسازی و آسفالت معابر، احداث و توسعه شبکه فاضلاب محله حاشیه شهرک ولیعصر میانه به‌عنوان پروژه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد ریال تعریف و مقدمات اجرائی آنها فراهم شده است.

وی اضافه کرد: اداره عمران و بهسازی شهری استان برای سال ۹۶ در حوزه مطالعات علاوه بر پیگیری اتمام مطالعات طرح‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهر اهر و پروژه ساماندهی پیرامون مسجد جامع هشترود، تهیه طرح مطالعات بازآفرینی شهری پایدار و مطالعات بافت تاریخی شهر تبریز را نیز در برنامه خود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اجرایی کردن توافق‌نامه احیای مجموعه تاریخی صاحب‌‌آباد تبریز و همچنین پیگیری ادامه اقدامات اجرایی در خصوص تفاهم‌نامه ساماندهی و جابه‌جایی ۳۰۰۰ خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی لرزه‌خیز و پرخطر محدوده ۴۸ هکتاری ضلع جنوبی اتوبان پاسداران تبریز را جزو برنامه‌های شاخص اداره عمران و بهسازی شهری استان اعلام کرد.

پرونده مسکن مهر آذربایجان شرقی امسال بسته می‌شود

وی با بیان اینکه امسال پرونده مسکن مهر استان آذربایجان شرقی بسته می‌شود، عنوان کرد: کل واحدهای مسکن مهر استان ۱۲۰ هزار و شش واحد بوده که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۵۷۲ واحد تکمیل و تحویل شده و ۱۸ هزار و ۴۳۴ واحد باقی‌مانده که البته بدون احتساب واحدهای واقع در بافت فرسوده ۱۱ هزار و ۴۰۴ واحد است.

اخلاقی ادامه داد: از واحدهای باقی مانده ۸۷۹۳ واحد متعلق به شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر است که ۳۳۵۱ واحد آن خودمالک و ۵۴۴۲ واحد در تعهد اداره‌کل راه و شهرسازی است. از واحدهای باقی‌مانده درتعهد این اداره‌کل ۱۸۰۰ واحد درهفته دولت و مابقی نیز تا پایان امسال تکمیل و تحویل می‌شوند.

نظر شما