شناسهٔ خبر: 40857 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

بازتاب انتصاب اولین سرپرست زن ایران‌ایر/ رشد ۳۶ درصدی اعزام حجاج ايرانی در سال ۹۶/ از سرگیری پروازها به نجف بعد از رایزنی‌های دو کشور

طرح حمایت مجلس شورای اسلامی از انتخاب اولین سرپرست زن ایران‌ایر، جزئيات ماموريت ۶ گانه عباس آخوندی به سرپرست جدید ایران ایر، تاکیدات رئیس سازمان هواپیمایی بر حفظ ایمنی در ناوگان هوایی ایران و هم‌چنین تاکیدات جانشین فرمانده سپاه پاسداران در خصوص ضرورت اخلاق‌مداری در میان نیروهای امنیتی فرودگاه‌ها اهم عناوین حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:وزیر راه و شهرسازی پس از موافقت با اعزام فرهاد پرورش به ایکائو به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی هواپیمایی، در حکمی سرپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را تعیین کرد.در این حکم فرزانه شرفبافی به عنوان اولین سرپرست زن ایران‌ایر منصوب شد.دو روز بعد فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی از انتصاب یک زن به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی ایران تقدیر و نوشت:«ایشان از شایستگی‌های ملی و تخصصی و تجارب ارزشمند برخوردار هستند؛ امیدواریم درآینده شاهد بهره‌مندی بیشتر از زنان نخبه و توانمند باشیم؛ لذا پیشنهاد می‌شود حکم سرپرستی ایشان که نخستین بانوی دریافت کننده مدرک دکترای هوافضا نیز می‌باشد به حکم ریاست ارتقاء یابد.»

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار این حوزه در هفته ای که گذشت....

انتصاب سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران/ جزئيات ماموريت ۶ گانه به فرزانه شرفبافی

متن حكم وزیر راه و شهرسازی خطاب به دكتر فرزانه شرفبافی سپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

با توجه به مراتب دانش، تعهد، تخصص و تجربه‌های ارزنده‌ی سركار در صنعت هوایی و نظر به اینكه برادر ارجمند جناب آقای مهندس پرورش به سمت نمایندگی ایران در ایكائو منصوب شده‌اند و باتوجه به مصوبه شماره ۱۲۰/۷/ص مورخ ۹۶/۰۴/۱۴ مجمع عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مبنی بر انتخاب سركار به عنوان مدیرعامل شركت و اقدام جهت طی سایر مراحل قانونی و تا طی آن به موجب این حكم به عنوان سرپرست شركت منصوب می‌شوید، بایسته است كه در انجام ماموریت سپرده شده به شما به موارد زیر توجه فرمایید:

۱-اقدام در جهت بازسازی ساختاری همه جانبه‌ی هما اعم از حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات و مطابق با مصوبه ۱۶۱۲۴۳/ ت ۵۰۳۹۲ه، مورخ ۹۳/۱۲/۲۸ هیات وزیران و پيگیری و تداوم فعالیت‌هایی كه مدیریت پیشین در این ارتباط آغاز كردند و انجام دادند.

۲-هما باید برای رقابت در سطح منطقه و جهان آماده و به عنوان شركتی در سطح جهانی ارتقا یابد. لازمه این كار بكارگیری مدیریت تحول تمام عیار در شركت است كه امید است با همكاری تمام همكاران هما اعم از عوامل فنی، عملیات، بازرگانی و خدمات و با تكیه بر هویت همایی آنان و توسعه فرهنگ مشاركت و مسئولیت اجتماعی در شركت این كار به نحو احسن و با كمترین هزینه به سرانجام برسد.

۳-ایمنی و استانداردهای پرواز قواعد غیرقابل شكست  در عملیات هوانوردی هستند. از شما و تمام عوامل فنی و عملیاتی هما انتظار می‌رود كه به طور مستمر نحوه‌ی بكارگیری و اجرای فرآیندهای ایمنی و استاندارها را مورد ارزیابی قرار دهید و اقدامات لازم را در جهت افزایش كارایی آن‌ها معمول دارید.

۴- تكیه بر اصول مدیریت بازرگانی حاكمیت شركتی و مدیریت حرفه‌ای مهم‌ترین اصولی هستند كه باید مورد توجه سركار و تمامی اعضای محترم هیات مدیره باشد و به هیچ وجه از آن‌ها تخطی نكنید.

۵-هما در نهایت یك شركت خدمات هواپیمایی است. از این‌رو، اصلی‌ترین هدف آن باید جلب رضایت مشتریان باشد. علیرغم اینكه نوسازی ناوگان در طی زمان انجام خواهد شد، هما باید به دستورالعمل حقوق مسافر وفادار و تمامی تلاش خود را در جهت كمینه كردن تاخیرها و عرضه برترین خدمات به مشتریان بكار گیرد. نهایتا برترین شاخص موفقیت هما میزان رضایت مشتریان آن است.

۶-باتوجه به خرید هواپیماهای برد كوتاه، یك تغییر ساختاری در سازمان هما باید صورت گیرد تا هما بتواند خدمات منطقه‌ای را در ایران عرضه كند، همه ما از اینكه هما پیام‌آور توسعه منطقه‌ای، دسترسی گسترده‌تر مردم به خدمات هوایی و برقراری عدالت جغرافیایی در آینده خواهد بود، افتخار خواهیم كرد.

قدردانی فراکسیون زنان مجلس از انتصاب شرفبافی در شرکت هواپیمایی ایران/ حکم سرپرستی به ریاست ارتقاء یابد

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی امروز- چهارشنبه- در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی از انتصاب یک زن به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی ایران تقدیر و تشکر کردند.

در نامه فراکسیون زنان مجلس آمده است: «جناب آقای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی باسلام و احترام به استحضار می رساند از انتصاب شایسته سرکار خانم فرزانه شرفبافی به سمت مدیرعاملی شرکت هواپیمایی ایران (هما) که از نیروهای متخصص و جامعه پرتلاش زنان کشورهستند تشکر و قدردانی داریم

در ادامه این نامه همچنین تاکید شده است: «ایشان از شایستگی های ملی و تخصصی و تجارب ارزشمند برخوردار هستند؛ امیدواریم درآینده شاهد بهره‌مندی بیشتر از زنان نخبه و توانمند باشیم؛ لذا پیشنهاد می شود حکم سرپرستی ایشان که نخستین بانوی دریافت کننده مدرک دکترای هوافضا نیز می باشد به حکم ریاست ارتقاء یابد.»

منافع ملی حکم می‌کند با استانداردهای بین‌المللی منطبق باشیم/ نهضت استانداردسازی حوزه ایمنی در فرودگاهها ادامه یابد

علی عابدزاده ضمن تشکر از کارشناسان و متخصصان صنعت فرودگاهی که برای فراهم کردن شرایط فرودگاهها به منظور دریافت گواهینامه فرودگاهی تلاش میکنند، گفت: در طول سالهای گذشته بیشترین توجه به فیزیک کار بوده است، به طوری که تعداد زیادی فرودگاه ایجاد و نوسازی  و در کنار آن تعداد زیادی شرکت هواپیمایی نیز ایجاد شدند که این خیلی خوب است اما برای بهرهبرداری درست از آنها نیاز بود که در حوزه نرمافزاری و فرآیندی نیز کار میکردیم. خدا را شکر با تلاش آقای مه آبادی، قوانین این حوزه در برنامه ششم توسعه به نحوی دیده شده است که بتوانیم بهترین بهرهبرداری را از ظرفیتهای موجود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون فرودگاههای امام خمینی (ره)، کیش، عسلویه و لامرد نیزدر حال آمادهسازی خود برای دریافت گواهینامه فرودگاهی هستند، گفت: ما برای یکنواخت شدن مقررات و قوانین ملزم به صدور گواهینامه فرودگاهی هستیم تا شرکتهای هواپیمایی بر اساس آن و با اطمینان از فرودگاهها استفاده کنند.  در غیر این صورت، نخواهیم توانست از سرمایهگذاریها و ظرفیتهای موجود به ویژه در عرصه بینالمللی به خوبی بهرهبرداری کنیم.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اینکه دانش اداره فرودگاه از ۳۰ سال پیش تاکنون کاملا فرق کرده است، گفت: در این مدت تلاش کرده‌ایم که روز به روز خود را با استانداردهای بینالمللی منطبق کنیم و چارهای هم نداریم؛ چراکه منافع ملی چنین حکم میکند. اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس با سرمایهگذاری در حمل و نقل هوایی کارهای خیلی بزرگی انجام دادهاند و توانستهاند سطح خود را در جهان ارتقا دهند.

عابدزاده با بیان اینکه این صنعت به عنوان یکی از حساسترین حوزههای توسعه، به شدت مورد توجه تحریم کنندگان قرار گرفته بود و با این حال ایران توانست روی پای خود بایستد، گفت: در ایران ظرفیتهای بالایی وجود دارد که به ما اجازه میدهد با کمترین سرمایهگذاری بتوانیم خود را در این صنعت ارتقا دهیم.

وی افزود: اکنون در شرایط خوبی هستیم؛ چراکه در دو سال گذشته کارهای بزرگی انجام شده است که برخی از آنها به حدی بی نظیر و تاثیرگذار بودهاند که میتوان به عنوان انقلابی در این صنعت از آنها نام برد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه فرودگاه یزد پس از دریافت این گواهینامه که اعتبار آن یکساله است؛ کار دشوارتری را برعهده خواهد داشت، گفت: از این  پس فرودگاه یزد باید تلاش کند که ضمن حفظ شرایط به دست آمده در فرودگاه، آن را ارتقا دهد تا بتواند گواهینامه خود را تمدید کند.

وی افزود: هیئت بازرسان سازمان هواپیمایی با بازرسی فرودگاهها کمبودها و نقاط ضعف را گزارش میدهند تا برای رفع آنها اقدام و خود را برای دریافت گواهی نامه آماده کنند و پس از صدور گواهینامه نیز این فرایند نظارت ادامه خواهد یافت.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد که روند شکل گرفته در حوزه استقرار استانداردهای ایمنی در فرودگاهها که میتوان از آن به عنوان نهضت یاد کرد، در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه یابد.  

آغاز پرواز زائران ایرانی خانه خدا از اواسط مرداد/ رشد ۳۶ درصدی پرواز حجاج نسبت به سال ۹۴

رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای آماده سازی فرودگاه‌های کشور برای برگزاری حج بین سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها، عوامل امینتی و انتظامی انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر عربستان به وعده‌های، خود عمل کند امسال با شرایط بهتری نسبت به سال ۹۴؛ پروازهای حج را برقرار می‌کنیم.

مه آبادی به خبرگزاری صدا و سیما، گفت: امسال نسبت به سال ۹۴ تعداد زائران خانه خدا ۳۶ درصد رشد دارد.

وی افزود: مسئولان سازمان هواپیمایی کشور در حال مذاکره و رایزنی با شرکت هواپیمایی عربستان هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور همچنین در ادامه با اشاره به اینکه اعطای گواهینامه به فرودگاههای کشور بازتاب خوبی دارد، گفت: برخی از فرودگاههای اخطار دریافت کرده و در حاشیه زرد قرار گرفته بودند که سازمان هواپیمایی کشور مهلت قانونی برای این فرودگا‌ها در نظر گرفته است و فرودگاه صدوقی یزد امروز اولین گواهینامه را دریافت کرد.

مه آبادی تاکید کرد: ۸ فرودگاه دیگر در آستانه دریافت گواهینامه هستند.

وی افزود: نداشتن گواهینامه به این معنی است که هیچ پرواز خارجی در فرودگاه‌ها نخواهد نشست، اما دریافت گواهینامه اعتبار فرودگاه را افزایش می‌دهد

فرودگاه‌ها نماد کشورها و نخستین نقطه در معرض دید جهانیان هستند

سردار حسن سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سومین همایش مشترک فرماندهان سپاه و پلیس فرودگاه های کشور که با شعار «سپاه و پلیس مظهر اقتدار، امنیت پایدار و آرامش فرودگاه‌های کشور» و به میزبانی سپاه حفاظت هواپیمایی و محوریت "حج تمتع سال ۹۶" برگزار شد، با اشاره به اینکه فضای امنیتی جدیدی ایجاد شده است، این فضا را انعکاس تغییر و تحولات عرصه سیاسی در سطح منطقه و جهان و همچنین بازتاب موفقیت‌های بزرگ اسلام و شکست‌های جبهه استکبار دانست.

وی افزود: موفقیت‌های نظام و انقلاب از یک سو و شکست‌های استکبار از سوی دیگر، موجب ایجاد همگرایی در جبهه دشمنان انقلاب شده است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تامین امنیت برای کشورها، موضوع لحظه‌ای نیست، تاکید کرد: گروه‌های تکفیری در منطقه به سرعت در حال از دست دادن جغرافیای تحت تسلط خود هستند و سعودی‌ها نیز درکشور یمن متوقف شده‌اند و این اتفاقات نوید پیروزی‌های بزرگ در آینده نزدیک را می‌دهد.

این مقام ارشد سپاه با تاکید بر اینکه "امنیت؛ یک شاخص مهم، اعتبار جهانی و جزء هویت یک ملت و شاخصه مهم کارایی نظام سیاسی به شمار می‌رود" تصریح کرد: در این میان امنیت "هوانوردی" موضوعی مهم و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که یک اتفاق کوچک در آن جنبه  بین‌المللی پیدا می‌کند

اخلاق‌مداری در میان نیروهای امنیتی فرودگاه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: فرودگاه‌های یک کشور نماد آن کشور و نخستین نقاطی هستند که در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرند و البته فرودگاه ها اولین نقاطی هستند مورد تهدید دائم گروه‌های تروریستی نیز قرار می گیرند. پس ما نیازمند توجه بسیار جدی به مقوله امنیت  فرودگاه‌ها هستیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: با وجود دشمنان فراوان، امنیت در بخش هوانوردی کشور به خوبی وجود دارد و یکی از رازهای موفقیت آن وحدت و همدلی موجود در میان نیروی انتظامی و سپاه است، چراکه این نیروها دارای دیدی ژرف بوده، به کوچکترین مسائل توجه می‌کنند.

وی نظارت دقیق، دستورالعمل‌های مناسب، ایجاد فضای پشتیبانی، رفتار حرفه‌ای و اخلاق مداری را در میان نیروهای امنیتی فرودگاه یک ضرورت دانست و تاکید کرد: پلیس و سپاه باید با ارتباط متقابل، آموزش جدی، اعتماد به نفس و تقویت بنیه عملیاتی خود بتوانند در حفظ امنیت فرودگاه‌ها به عنوان یک جزء مهم از هویت ملی کشور مؤثر و موفق باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظم در نظام هوانوردی حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل سپاه، پلیس، شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها همه باید بیشترین نظم را داشته باشند.

سردار سلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه امنیت پرواز و ایمنی با هم پیوستگی دارند و همه باید تلاش داشته باشند تا با بهره‌گیری از تجربیات داخلی و جهانی، همدلی و نظم، امنیت موجود در هوانوردی را حفظ کنند، ازتلاش‌ها و زحمات سردار "حسن مهری" فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و سردار "صفرعلی موسوی" فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی در تامین امنیت فرودگاه‌های کشور قدردانی کرد.

وي در پايان با اشاره دستگیری و متلاشی شدن چندین گروهک تکفیری در مناطق جنوب و شرق کشور از زحمات نیروی انتظامی در جریان مقابله با حملات تروریستی به حرم امام(ره) و مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد

ای.تی.آرها حمل و نقل در فرودگاه‌های کوچک را به صرفه کرده است/ اقدام دولت در احیای جایگاه حمل و نقل هوایی ایران ارزنده است

سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر خود به فرانسه که با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات و مسئولان سازمان هواپیماهایی کشوری انجام گرفت،به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در این سفر ضمن بازدید از نمایشگاه هوایی پاریس بازدیدی از کارخانه‌جات ساخت هواپیمای ایرباس وای.تی.آر داشتیم و مذاکراتی هم با شرکت‌های هواپیماساز ایرباس و بوئینگ در خصوص تحویل سایر ناوگان سفارش داده‌شده انجام گرفت.

احیای جایگاه حمل و نقل هوایی ایران ارزنده است

وی ادامه داد:به عنوان یک کارشناس که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز است اقدامات دولت و وزارت راه و شهرسازی را در جهت احیای جایگاه حمل و نقل هوایی ایران هم در منطقه و هم در صحنه بین‌المللی به عنوان یک کار ارزنده محسوب می‌کنم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان یه انتقادات برخی نمایندگان مجلس در خصوص غیر شفاف بودن خریدهای هوایی اشاره و ادامه داد:خریدهای هوایی براساس قراردادهای بین‌المللی و طی تشریفات قانونی انجام می‌شود که انقدر این قراردادها شفاف بوده است که دستگاه‌های نطارتی و دیوان محاسبات تاکنون روی این خریدها ایراد و اشکالی وارد نکرده اند.

وی ادامه داد:نمایندگان محترم اگر در این خصوص ابهامی دارند بهتر است از طریق نهادهای نظارتی مثل کمیسیون اصل ۹۰ یا دیوان محاسبات که بازوی نظارتی مجلس است پیگیری کنند؛از اینکه به صورت فردی از طریق سوال بخواهند ابهام ایجاد کنند و هم خودشان و هم نمایندگان دیگر را دچار تشویش کنند باید اجنتاب کنند.

وی به کارکرد اقتصادی هواپیماهای کوچک اشاره کرد و گفت:گاهی پروازهای داخلی به نیم ساعت از مبدا تا مقصد می‌رسد که تنها با ای. تی ارها که هزینه‌های ناوبری، پرسنلی و سوخت کمتری دارد امکان پذیر است.ضمن اینکه اکنون حمل و نقل در فرودگاههای کوچک به صرفه شده است درحالی که هواپیمای بزرگ پروازها در فرودگاههای کوچک را غیراقتصادی کرده بود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در پاسخ به منتقدان خرید هواپیما نیز گفت:اینکه عده‌ای می‌گویند سرمایه گذاری دولت در حمل ونقل هوایی شامل همه مردم نخواهد شد غلط است.در زمنیه حمل و نقل باید همه‌ی گزینه‌ها در مقابل مشتری باشد.

وی گفت:ما نمی توانیم این اختیار را از مسافر بگیریم.باید مدهای مختلف حمل و نقلی را در اختیار مشتری قرار دهیم و اوست که در نهایت انتخاب می‌کند با کدام وسیله‌ی نقلیه به سفر رود.

نظر شما