شناسهٔ خبر: 40920 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر كل راه آهن خراسان خبر داد؛

افزایش ظرفیت و ارتقای ایمنی سیر قطارها طی ۴ سال گذشته

هادی ضیایی‌مهر مدیر كل راه آهن خراسان اعلام كرد: طی ۴ سال گذشته با اجرای پروژه های توسعه ای در راه آهن خراسان شاهد افزایش ظرفیت و همچنین ارتقای ایمنی سیر قطارها در محور خراسان بوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد هادی ضیایی مهر با اشاره به مهمترین پروژه ها و اقدامات اجرایی راه آهن در مسیر پر تردد ریلی تهران – مشهد طی ۴ سال گذشته، گفت: از جمله این اقدامات، اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیك قطارها درمسیر ریلی تهران-مشهد و بالعكس (سیستم ATC و بلاك میانی) در راستای افزایش ظرفیت مسیر پرتردد تهران–مشهد و بالعكس بوده است.

وی افزود: اجرای این پروژه موجب دو برابر شدن ظرفیت موجود و همچنین ارتقا ایمنی سیر قطارها در این مسیر شد.

ضیایی مهر افزایش سكوهای مسافری از ۴ به ۷ سكو وخطوط پذیرش واعزام قطارهای مسافری از ۷ به ۱۳ خط ریلی وافزایش خطوط پاركینگ واستقرار قطارهای مسافری را از دیگر اقدامات عنوان كرد.

وی اضافه كرد: توسعه مراكز تعمیراتی واگنهای مسافری وسایر پروژه های ساختمانی وتاسیساتی و خدماتی با هدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیك قطارها در مسیر ریلی تهران – مشهد از اقدامات دیگر راه آهن خراسان بوده است.

مدیر كل راه آهن خراسان ادامه داد: آغازعملیات اجرائی پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد - تهران نیز به منظور افزایش سطح تكنولوژی حمل و نقل ریلی و كاهش زمان سیر به ۶ ساعت و مهمتر از آن افزایش سرعت حركت قطارهای مسافری به ۲۰۰ كیلومتر در ساعت در مسیر پرتردد مشهد – بالعكس از دیگر اقدامات اجرایی است.

وی به مطالعه وتهیه طرح وشروع عملیات اجرایی خط سوم ریلی حد فاصل ایستگاه كاشمر در منطقه دیزباد نیشابور تا ایستگاه فریمان (منطقه سنگ بست مشهد) به طول ۶۰كیلومتر با هدف جداسازی كریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دو خطه تهران – مشهد، و همچنین تفكیك مسیر قطارهای مسافری مشهد – تهران و بالعكس از مسیر قطارهای جنوب كشور (بندرعباس – یزد - كرمان و ...) طی ۴ سال اخیر اشاره كرد.

ضیایی مهر گفت: عملیات طرح توسعه وافزایش ظرفیت پایانه های تخلیه وبارگیری محمولات واگنهای آسیای میانه (ترانزیت- واردات -صادرات) با مشاركت بخش خصوصی در راستای توسعه حمل و نقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات، طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به منظور ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی ( واردات ، صادرات ، ترانزیت ) و آماده سازی این ایستگاه به عنوان بندر خشك از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی همچنین از احداث ایستگاه اسفراین جدید (حكم آباد) به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبكه ریلی و همچنین دسترسی مردم منطقه به شبكه ریلی و استفاده از قطارهای مسافری، پروژه ایمن سازی حریم ریلی در مجاورت شهرستانهای مسیر ریلی در استان با احداث تقاطع های غیر همسطح واجرای دیوار حریم خبر داد.

وی بیان داشت: پروژه احداث و توسعه سالنهای مسافری ایستگاه های راه آهن سرخس – ابومسلم (بینالود)- نقاب به منظور توسعه قطارهای حومه ای و همچنین افزایش رضایت مندی مسافرین به عنوان دیگر اقدامات این اداره كل بوده است.

مدیر كل راه آهن خراسان گفت: علاوه بر اجرای پروژه های فوق، اقداماتی چون ارتباط ریلی شهرستان های خرمشهر- ماهشهر– ملایر- میاندوآب برقرار شده و همچنین افزایش سطح خدمات كیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح كشور با راه اندازی قطارهای ۵ ستاره لوكس صورت گرفته است.

ضیایی مهر افزود: عمر واگنهای مسافری در حال سیر در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود ۳۰ سال به ۲۵ سال كاهش یافته است.

همچنین سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران - مشهد و بالعكس افزایش یافته بطوریكه ۱۴۰ كیلومتر و برای قطارهای سریع السیر به ۱۶۰ كیلومتر بر ساعت رسیده است.

مدیر كل راه آهن خراسان گفت: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف سه سال اخیر نیز انجام شده كه بیشترین رشد مربوط به سال ۹۴ است كه ۲۵۶ درصد رشد را شاهد بوده كه به كریدور ریلی سرخس به بندرعباس حمل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما