شناسهٔ خبر: 41029 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای :

طرح شبکه سیر همنام برای حفظ بقای حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافر است

گردهمایی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تدابیر و تلاش‌های سایر مدهای حمل‌ونقل برای افزایش سهم خود در جابجایی مسافر گفت: طرح شبکه سیر برای دوام حمل‌ونقل جاده‌ای در این تنازع بقا است و برای بقا در عرصه حمل‌ونقل باید هرروز فکر کنیم که چطور خدمات خود را متنوع کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اسماعیل غلامی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دومین گردهمایی نمایندگان شرکت‌ بین‌المللی گیتی‌پیما به‌منظور حضور در طرح شبکه سیر همنام اظهار داشت: درگذشته نظامی حاکم بود که قابلیت ممیزی وجود داشت و گسترده آن در اقصی نقاط کشور گسترده شده بود. پس بدون افزایش خدمات حتی امکان ممیزی کم می‌شود.

وی افزود: آمارها بیانگر سیر نزولی سفرها با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است؛ زیرا مردم برای لذت بیشتر از خودرو شخصی استفاده می‌کنند که درواقع این واقعیت چالشی برای بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای محسوب می‌شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: اگر به دنبال استمرار حضور خود در این عرصه هستیم به نظر می‌رسد ناچار به بازنگری در خدمات هستیم. همان‌طور که با تغییرات و بازنگری در نحوه تهیه بلیتشان و کرامت مردم حفظ شد.

غلامی با اشاره به تلاش‌ و تدبیر سایر مد‌های حمل‌ونقل برای افزایش سهم خود در جابجایی‌ها تأکید کرد: باید با نظرسنجی، تحقیق و آسیب‌شناسی راهکار چگونگی حضور خود در این را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و تلاش‌های انجام‌شده در راستای ورود ریل به قلب شهر‌ها در طرح شهرسازی ریل پایه گفت: با توجه به اینکه سفرهای دوربرد در آینده نه‌چندان دور توسط سایر مدهای حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت، پس ما باید با توجه به قابلیت مانور اتوبوس‌ها در سفرهای میان برد و کوتاه بیشتر تمرکز کنیم و از بازار رقابت غافل نگردیم.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری بابیان اینکه «دولت هم دغدغه بخش خصوصی را دارد» تأکید کرد: کسی که تصمیم می‌گیرد ما بمانیم یا نمانیم مردم هستند که البته این مسئله تابعی از توان و شرایط اقتصادی مردم نیز هست.

غلامی با ذکر مثالی از نحوه خدمات‌رسانی راه‌آهن تهران-مشهد از گذشته تا حال گفت: زمانی کوپه درجه سه قطار تهران-مشهد با صندلی‌های چوبی به مردم خدمات ارائه می‌کرد؛ اما امروز شاهد انواع قطارها بانام‌ها و خدمات مختلف در خط تهران-مشهد هستیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه «باید در نظر داشته باشیم حق انتخاب و تصمیم‌گیری از آن مشتری است» به مراحل پایانی ساخت راه‌آهن تهران-همدان اشاره کرد و گفت: با اتمام این خط و حضور ایستگاه آن در داخل شهر، مسافر می‌تواند با بهره‌گیری از عنصر یکپارچگی در حمل‌ونقل با استفاده از مد‌های حمل‌ونقل درون‌شهری خود را به مقصد نهایی برساند.

وی افزود: ازاین‌رو به نظر می‌رسد با تمام فراز و فرودها و کاستی‌ها اگر هدف، خدمت‌رسانی به مشتری باشد باید از خدمات متفاوتی ازنظر تمیزی، راحتی و آسایش برای جلب نظر مشتری عرضه شود. پس اگر چشم‌های خود را بر روی وضعیت موجود ببندیم در واقع به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله هستیم.

غلامی هدف از اجرای طرح شبکه سیر را عرضه خدمات خوب و جلب مشتری توصیف کرد و خطاب به فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر و مخالفان اجرای طرح شبکه سیر گفت: مسئله تنازع بقا است. باید شرایط فعلی در استان‌ها سازمان‌دهی شود و کسانی که توانایی فعالیت دارند ضمن حفظ هویت حقوقی، سندی و ملکی به‌صورت مستقل کار کنند یا با حفظ شرایط حقوقی با یک شرکت توانمند در قالب قرارداد فعالیت کنند.

معاون حمل‌ونقل سازمان در ادامه خطاب به شرکت‌های مادر تأکید کرد: روزهای سختی که نمایندگان استانی در کنار شما هستند را به یاد داشته باشید تا در زمان عقد قرارداد در حق آن‌ها اجحاف نشود و احتمالاً بابت تابلو‌ها ارقام نامعقولی مطالبه نشود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که در بازار بمانیم. لذا کسانی که در روزهای اول اجرای طرح شبکه سیر همنام این مسئله را درک کردند به‌طور حتم زودتر از سایرین به موفقیت دست خواهند یافت. این‌یک تجربه بین‌المللی است.

غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: سامان‌دهی و رتبه‌بندی شرکت‌ها به‌منظور افزایش رفاه و ایمنی مردم و اقتصادی شدن حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای است. پس باید خود را با خدمتان عرضه کنیم.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای یادآور شد: برای بقا در عرصه حمل‌ونقل باید هرروز فکر کنیم که چطور خدمات خود را متنوع کنیم و یکی از یکپارچه‌سازی فعالیت‌های پرکنده در حمل‌ونقل جاده‌ای است.

نظر شما