شناسهٔ خبر: 41312 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تهیه نسخه اولیه سند سیاست ملی توسعه شهرهای جدید/ تحقق توجیه اقتصادی برای اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس در ۷ شهر جدید

حبیب طاهر خانی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از تهیه نسخه اولیه سند سیاست ملی توسعه شهرهای جدید تا ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: در تدوین این سند ارزیابی  وضعیت موجود شهرهای جدید به دقت صورت گرفته و همچنین سعی شده تا از تجارب بهنگام  کشورهای دیگر به خصوص کشورهای درحال توسعه استفاده شود.

حبیب‌اله طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تهیه سند سیاست ملی توسعه شهرهای جدید خبر داد و گفت: این سند که هم‌اکنون در مراحل نهایی تدوین است ضمن مشخص کردن راه و مسیر آینده شهرهای جدید، سیاست ما در مکان‌یابی نسل نوی این شهرها و ویژگی‌های آن را تعیین می کند.

طاهرخانی در ادامه با تأکید براینکه نسخه اولیه این سند تا دو هفته آینده تهیه خواهد شد گفت: امید است این سند با بهره گیری از ۳۰ سال تجربه داخلی در ایجاد شهرهای جدید و همچنین استفاده از سوابق خارجی بتواند نقشه مسیر درستی را در این حوزه پیش روی ما قرار دهد.

وی در این‌باره توضیح داد: در تدوین این سند ارزیابی  وضعیت موجود شهرهای جدید به دقت صورت گرفته و همچنین سعی شده تا از تجارب بهنگام  کشورهای دیگر به خصوص کشورهای درحال توسعه استفاده شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ضمن اشاره به نتایج سرشماری سال ۹۵ بیان کرد: درحال حاضر از مجموع ۱۷ شهر جدید موجود در کشور جمعیت ۷ شهر تقریبا به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده است که برای ما دارای مفهوم خاص و خوبی است.

به گفته طاهرخانی برای ایجاد خدمات بزرگ مقیاس در یک منطقه وجود حداقل جمعیت ۱۰۰ هزار نفری نیاز است که خوشبختانه با تحقق این هدف در ۷ شهر اندیشه، پرند، پردیس، سهند، بهارستان، فولادشهر و صدرا می‌توانیم افق روشنی را در تسریع توسعه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی شهرهای مذکور به ویژه در ۵ سال آتی ببینیم.

طاهرخانی در ادامه یادآور شد: قطعا با برنامه‌ریزی مناسب می توانیم برای ایجاد خدماتی چون احداث بیمارستان، ورزشگاه، مجموعه‌های گردشگری و فرهنگی بزرگ و ... اقدام کنیم چراکه با سکونت جمعیت حداقل ۱۰۰ هزار نفری می توانیم از توجیه اقتصاد مقیاس برای این نواحی برخوردار شده و سرمایه‌گذاران را به سمت نواحی مذکور جذب کنیم.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: خوشبختانه این ۷ شهر از یک مرحله گذشته و این اطمینان را می‌دهند که طی سال‌های پیش رو فرایند هویت‌یابی را با تکمیل زیرساخت و خدمات بیشتر به سرعت طی می کنند.

وی در پایان با تأکید بر این نکته که خوشبختانه با تشكیل دولت تدبیر و امید قطار مدیریت و برنامه‌ریزی كشور به مسیر تصمیم‌سازی‌های كارشناسی شده و تخصصی خصوصا در این حوزه بازگشته است، گفت: این تخصص گرایی و تصمیم‌سازی‌های كارشناسی شده در حوزه شهرهای جدید هم دنبال می‌شود، تلاش ما در این معاونت این است كه در مدل تامین مالی نسل نوین شهرهای جدید بازنگری‌های موثری انجام شود تا مشكلات قدیمی پوشش داده شوند.

به گفته وی ابعاد مختلف مساله توسعه سكونتگاهی صرفا به وظایف وزارت راه و شهرسازی محدود نمی‌شود و سایر دستگاه‌های مسوول هم باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، بحث حمل و نقل كه شهرهای جدید را به شهرهای مادر متصل می‌كند. مباحث امنیتی و اجتماعی و... از دیگر مواردی هستند كه هماهنگی دستگاه‌های مختلف در این بستر را ضروری می‌سازد./

نظر شما