شناسهٔ خبر: 41321 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تشریح کرد:

افتتاح بخشی از بزرگراه اهواز- چزابه در هفته دولت/ اهواز دومین شهر با جمعیت بالای حاشیه‌نشین در کشور است/ شناسایی ۷۴۶۳ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان

منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان از افتتاح ۱۰ کیلومتر از قطعات پایانی بزرگراه اهواز- سوسنگرد- بستان- چزابه در محور بستان- چزابه طی هفته دولت خبر داد و با اشاره به اینکه اهواز پس از مشهد بیشتر حاشیه‌نشین را به خود اختصاص داده است، گفت: ۷۴۶۳ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان داریم که در مرحله قبل از فونداسیون قرار دارند.

منوچهر رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درمعرفی مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی استان، محورهای اهواز- حمیدیه- سوسنگرد و سوسنگرد- بستان- چزابه است که به علت ترانزیت کالا از خوزستان به عراق و قرار داشتن در مسیر راهپیمایی اربعین و راهیان نور دارای اهمیت هستند. ۱۰ کیلومتر از محور بستان- چزابه در دست اجراست که هفته دولت یعنی تا پیش از اربعین افتتاح می‌شود. همچنین هفته دولت شاهد افتتاح پل هلایجان ۸۰ متری هلایجان قبل از شهر ایذه در مسیر اهواز- ایذه- شهرکرد خواهیم بود.

وی گفت: از دیگر پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به کمربندی مسجد سلیمان به طول ۱۴ کیلومتر در محور اهواز- مسجد سلیمان- شهرکرد و کمربندی اندیمشک در محور اهواز- اندیمشک- خرم‌آباد اشاره کرد که سال آتی به بهره‌برداری می‌رسند.

رحمانی تصریح کرد: خوزستان از استان‌های غنی از ذخایر نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است و در حمل کالا دارای اهمیت بالایی است. درعین حال در جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌های این استان از بین رفت و در شاخص‌های راه اصلی و بزرگراهی با عقب‌ماندگی مواجه شد. اکنون بیشتر راه‌های این استان راه اصلی هستند و حتی محور اهواز- ایذه- شهرکرد- اصفهان که دومین محور پرترافیک استان است، هنوز دوخطه است و در مقاطعی از این محور در مسیر دهدز- ایذه، جاده دارای قوس‌های غیرهندسی و شیب‌های طولانی است و این راه اصلی باید به بزگراه تبدیل شود. همچنین باید محورهای اهواز- مسجدسلیمان- بازفت- شهرکرد و اهواز- خرمشهر ارتقا یابند.

شناسایی ۱۷ محله حاشیه‌نشین به مساحت ۳۵۹۲ هکتار در اهواز

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان همچنین با اشاره به اینکه اهواز پس از مشهد مقام دوم حاشیه‌نشینی را در کشور دارد عنوان کرد: ۱۷ محله با مساحت ۳۵۹۲ هکتار در اهواز شناسایی شده است.

رحمانی عنوان کرد: شاخصی برای تعیین سکونتگاه‌های غیررسمی تدوین نشده و برخلاف بافت فرسوده میزان دقیق مناطق حاشیه‌نشین مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه در تعریفی کلی سکونتگاه‌های غیررسمی شامل مناطق فاقد خدمات زیربنایی هستند که به دلیل عواملی چون مهاجرت از روستاها یا شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و ورود جنگ‌زده‌های شهرهای مختلف به اهواز ایجاد شده‌است، افزود: در استان خوزستان بیشتر مطالعات روی ۲۹ شهر دارای بافت فرسوده به سرانجام رسیده که ما را به انجام بهسازی بهتر بافت‌های فرسوده کمک می‌کند. البته درباره وضعیت حاشیه‌نشینی هشت شهر استان مطالعاتی انجام شده و حدود ۱۰ درصد مساحت این شهرها و حدود ۱۵ درصد جمعیت آنها را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان توضیح داد: بر اساس مطالعات انجام شده در اهواز ۱۷ محله با مساحت ۳۵۹۲ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۲۴۲ هزار و ۷۵ نفر حاشیه‌نشین‌اند و اولویت اجرای طرح‌های بهسازی به محله‌های هدف کوی آل‌صافی، حصرآباد، زاویه، شلنگ‌آباد، منبع‌آب، کریشان و کوی طاهر اختصاص دارد.

وی افزود: در دزفول پنج محله با مساحت ۲۶۴ هکتار و جمعیت ۴۸ هزار و ۵۸۸ نفر در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارند و محله‌های شهرک پیام نور، مدرس شمالی و مدرس جنوبی در اولویت اجرای طرح بهسازی حاشیه‌نشینی هستند.

رحمانی با بیان اینکه در آبادان ۱۱محله به مساحت کلی ۶۰۰ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۵۶۲۴۸نفر شامل بافت حاشیه‌نشینی‌اند، گفت: محله های ذوالفقاری، سلیچ غربی و شطیط در اولویت اجرای برنامه‌های بهسازی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه ۳۶ محله در مسجدسلیمان با مساحت کلی ۸۱۷ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار و ۹۸۹ نفر دارای سکونتگاه غیررسمی هستند، افزود: دراین میان محله‌های کلگه، سبزآباد، مال جولکی و چهاربیشه در اولویت برنامه‌های بهسازی هستند.

وی گفت: در اندیمشک شش محله با مساحت کلی ۲۷۵ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار و ۲۷۸ نفر مناطق حاشیه‌نشین‌ را تشکیل داده‌اند که از این میان محله‌های زیباشهر، قلعه لور پایین، کشتارگاه و ساختمان اصلی در اولویت برنامه‌های بهسازی هستند.

رحمانی با بیان اینکه در شهر شهید چمران چهارمحله با مساحت کلی ۲۷۷ هکتار و دارای ۱۳ هزار و ۸۷۷ سکنه جزو مناطق حاشیه نشین اند، افزود: اولویت برنامه‌های مطالعات حاشیه نشینی ما دراین میان متمرکز بر محله‌های کوی یاسر و کوی عمار است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان همچنین گفت: در بندرامام، شش محله کوی نیزار، کوی صباغیان، شهرک دستغیب، شهرک ولیعصر، تلمبه شماره ۴ و شهرک مقداد با مساحت کلی ۲۲۶ هکتار و ۲۴ هزار و ۲۱۰ سکنه حاشیه نشین اند.

وی افزود: در ماهشهر هفت محله با مساحت کلی ۴۵۴ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۵۲ هزار و ۶۴۱ نفر حاشیه نشین اند.

رحمانی توضیح داد: برخی از محلات هدف ازجمله منبع آب اهواز دارای ویژگی سکونتی خاصی است و درمعرض ریزش کوه قرار دارد. این ویژگی خاص و نیز مسئله اشتغال، بافت قومیتی و وضعیت معابر برای بررسی تجمیع و جابه‌جایی ساکنان این منطقه انجام شده و پیشنهادهایی برای برون رفت اهالی انجام شده است. سیاستگذاری این بود که تا حد مقدور از جابه‌جایی ساکنین پرهیز شود و بهسازی و اصلاح منطقه اجرا شود. در این راستا اهالی را تشویق کردیم که زمین‌های کوچک خود را با یکدیگر تجمیع کنند و نیز شکل ساختمان‌های احداثی جدید را با فرهنگ منطقه مطابقت دادیم.

وی گفت: برای ساماندهی حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده باید دستگاه‌های مختلف به صحنه بیایند و این امر فعالیتی فراسازمانی است که جز از طریق ارتباط نزدیک با مخاطبان این عرصه‌های اجتماعی میسر نیست.

امسال ۹۱۷۰ واحد مسکن مهر استان افتتاح می‌شود

رحمانی همچنین درباره وضعیت مسکن مهر خوزستان توضیح داد: واحدهای مسکن مهر شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر ۷۷ هزار و ۵۳۱ واحد است که ۴۱ هزار و ۳۸۷ واحد تعاونی‌ساز، ۱۱ هزار و ۷۶۰ واحد سه جانبه و ۲۴ هزار و ۸۴ واحد خود مالک است. تاکنون ۵۰ هزار و ۹۶۵ واحد افتتاح شده و ۲۶ هزار و ۵۶۶ واحد باقی مانده است که از این تعداد، ۹۱۷۰ واحد امسال در دوبازه زمانی هفته دولت و دهه فجر افتتاح می‌شوند.

وی افزود: از واحدهای باقی مانده ۷۴۶۳ واحد فاقد متقاضی هستند که از این تعداد ۳۲۳۸ واحد درمرحله قبل از فونداسیون قرار دارند و پیگیریم از برنامه حذف شوند.

رحمانی گفت: اکثر سایت‌های مسکن مهر خوزستان دارای خدمات روبنایی ازجمله مسجد و مدرسه هستند و دو باب کلانتری در سایت‌های آبادان و ماهشهر درحال ساخت است.

نظر شما