شناسهٔ خبر: 41365 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمدحسن طالبیان مطرح کرد:

فراهم کردن الزامات برای ثبت جهانی شهر کنگ در میراث جهانی/ تاکید بر ضرورت پشتیبانی همه‌جانبه از شهر تاریخی یزد/ معرفی الگوی ایران شهری یزد به دنیا

محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر ضرورت پشتیبانی مالی، اجتماعی، فرهنگی و مالی برای حفاظت از شهر تاریخی یزد، از فراهم کردن الزامات برای ثبت جهانی شهر کنگ در میراث جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص معیارهای یونسکو برای انتخاب شهر یزد در فهرست آثار میراث‌جهانی و تلاش‌هایی که در این رابطه کشور ایران انجام داد، گفت: یزد اولین شهر تاریخی فرهنگی ایران و بیستمین اثر جمهوری اسلامی ایران است که در فهرست یونسکو قرار می‌گیرد. این ثبت بسیار حائز اهمیت است از این منظر که نگاه مجددی به ثروت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد داشته باشیم.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی ضمن اظهار امیدواری از اینکه یزد الگویی برای سایر شهرها برای نجات از وضعیت موجود شود، افزود: بیش از ۳ سال است که کار شبانه‌روزی برای ثبت‌جهانی یزد انجام شده است و همگرایی بین کلیه مسئولان از استانداری، شهرداری، شورای‌شهر، نمایندگان‌مردم و از همه مهمتر شهروندان ساکن در یزد و همچنین میراث‌فرهنگی کشور انجام شد و در اینکار خطیر همه با هم همصدا بودند تا بافت‌تاریخی شهر یزد حفظ شود. اینها علاوه بر آنکه نشان‌دهنده هوشمندی یزدی‌ها در بهره‌مندی از طبیعت است نشان از علاقمندی آنها به هویت تاریخی دارد و اینکه نمی خواهند در بافت تاریخی یزد، گسست ایجاد شود.

طالبیان تاکید کرد: یزد با دو معیار از معیارهای ۱۰ گانه یونسکو به ثبت جهانی رسید. معیار ۳ که معیار معماری و شهرسازی و سبک و الگوی زندگی و معیار پنج که معیار سازگاری با محیط زیست است جزو معیارهای ثبت جهانی یزد بوده است.

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: نگاهی که در یزد در استفاده از ظرفیت‌های طبیعی وجود دارد، بحث‌های توسعه پایدار، اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و اقتصاد مقاومتی همه اینها ویژگی‌هایی یزد هستند که آن ویژگی‌ها، یزد را به عنوان الگوی ایران‌شهری به دنیا معرفی می‌کند.

طالبیان تصریح کرد: ثبت یزد گوشزد می‌کند که ما باید به گذشته تاریخی خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در عین‌حال آن را با زندگی مدرن ایرانی تداوم بدهیم.

وی در بیان دیگر برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی برای قرار گرفتن در لیست ثبت میراث‌جهانی یونسکو به ارایه آمار پرداخت و گفت: بحث ما در حال حاضر معماری و شهرسازی خلیج‌فارس به ویژه در شهر کنگ است که در جلسه پیشین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران روی آن بحث شد.

طالبیان ادامه داد: مقرر شده است تا یک طرح ویژه با نگاه به تهیه پرونده ثبت‌جهانی در مورد کنگ تهیه شود و  این موضوعی مهم است زیرا هم نام پر عظمت خلیج فارس و هم شیوه زندگی در جنوب کشور را به دنیا معرفی می‌کند. باید متوجه این موضوع باشیم که ایران، پیشینه تاریخی بیش از ۱۰ هزار سال دارد و به لحاظ تاریخی فرهنگی، دانش و سنت‌های‌فرهنگی بسیار متنوع است.

وی تصریح کرد: باید مدیران ارشد و تصمیم‌گیران در زمانیکه مسئولیت‌های کلیدی را برعهده دارند متوجه این ثروت‌های طبیعی و خدادادی باشند و بتوانند از این ثروت‌ها خوب حفاظت کنند.

طالبیان در مورد راهکارهای حاکمیتی حفاظت از بافت تاریخی یزد، گفت: در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، به پیشنهاد وزیر محترم راه و شهرسازی مقرر شد تا نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس محترم جمهوری ایران ارسال شود برای اینکه ردیف بودجه‌ای مستقل برای حفاظت از شهر تاریخی یزد تخصیص یابد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: باید توجه داشته باشیم که از زمان ثبت جهانی شهر یزد وظیفه ملت و مردم ایران در رابطه با این شهر سنگین‌تر است. زیرا یک حقوق جهانی بر این شهر مترتب است و ایران از این پس، زیر رصد جهانی است و حتما باید پشتیبانی مالی، اجتماعی و فرهنگی، و همچنین ملی به دنبال ثبت جهانی یزد باشد.

وی خاطر نشان کرد: معمولا برای آثاری که در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرند ردیف کلی اعتباری وجود دارد اما برای شهر یزد به دلیل آنکه شهری بزرگ است و دستگاه‌های‌مختلفی در آن ذی‌مدخل هستند تخصیص ردیف جداگانه بسیار اهمیت دارد.

طالبیان گفت: قرار شده است نامه‌ای نیز از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به کمیسیون امور مجلس هم ارسال شود که آنها نیز حمایت هایی را در این زمینه اعمال کنند.

وی تاکید کرد: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تصمیمات مهمی در رابطه با شهر یزد گرفته شده و مقرر است تا طرح ویژه شهر یزد و طرح جامع آن شهر با هم همراستا باشند. بدین معنا، باید بخشی‌هایی که بیرون از محدوده بافت‌تاریخی هستند نیز در ارتباط با بافت تاریخی شهر باشند تا تاثیرات منفی بر روی بافت نگذارند. بدین‌معنا، با نگاه حفظ طبیعت و بهره مندی از آن و نگاه داری از بافت، جریان زندگی و کیفیت زندگی در یزد ارتقا می‌یابد.

طالبیان با اشاره به اینکه استفاده از آب قنات، بادگیرها و انرژی های طبیعی یکی از معیارهای انتخاب یونسکو برای ثبت شهر تاریخی یزد بوده است، پیشنهاد کرد: نظام مهندسی و همچنین مقررات ملی ساختمان، نظام خشتی را که آن نیز یکی از توانمندی‌های ایران در مطابقت با بوم و شرایط محیطی است قبول کند و این موضوع در یکی از مباحث قانونی آن قرار بگیرد و دستورالعملی داشته باشیم که بتوان این بخش را ایجاد کرد. اتفاقا جزو پیشنهادات کمیته جهانی میراث جهانی نیز توجه به مصالح خشتی بوده است.

وی یادآور شد: یک برنامه و طرح مدیریتی به پرونده ثبت جهانی یزد پیوست شده است که تمامی موارد فوق را در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دیده است و بر این الزامات نیز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید شده که امیدواریم همه از آن تبعیت کنند.

نظر شما