شناسهٔ خبر: 41383 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نشست مشتری‌مداری در حوزه هوایی؛

نتایج اجرای طرح(ASQ) در فرودگاه‌های هدف/ معرفی فرودگاه امام خمینی به عنوان پایلوت طرح مشتری‌مداری/ شمارش معکوس برای ورود فرودگاه قدیمی شهر به رنکینگ جهانی

جلسه بر اساس گفته‌های دو تن از مسئولان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هم‌اکنون به صورت مرتب کیفیت خدمات‌دهی به مسافران در فرودگاه‌های مشهد و مهرآباد ارزیابی می‌شود و حتی برنامه‌های بهسازی و اصلاح سیستم بر اساس این شاخص‌ها تدوین می‌شود. بنابراین هدفگذاری شرکت فرودگاهها رفع مشکلاتی است که نهایتا از طریق سنجش نظرات مردم از طریق طرح ASQ در فرودگاهها انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در جلسه‌ مشترک معاونین وزیر راه و شهرسازی و مقامات و مسئولان سازمان هوایپمایی کشوری به ریاست مهرداد تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و با موضوع (مشتری‌مداری) گفت: از وزیر راه و شهرسازی که نسبت به موضوع رضایت مشتری به عنوان مصرف‌کننده اصلی از مدهای حمل و نقل اهمیت ویژه ای قائل هستند، تشکر می‌کنم.

وی با توضیح اینکه در حمل و نقل هوایی فرآیندهایی وجود دارد که متناسب با استانداردهای جهانی تدوین شده است و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی اصلی نظارت و سیاست گذاری بر اجرای درست این فرآیندها نظارت دارد، گفت:علاوه بر آن در بخش  فرودگاه‌ها یک سیستمی توسط انجمن بین‌المللی فرودگاهها تعریف شده است که در تمام جهان پذیرفته شده و به اجرا درآمده است که رنکینگ فرودگاهها بر مبنای آن صورت می‌گیرد و آن رویکردی است که بر كيفيت خدمات فرودگاهي (ASQ)  نظارت دارد.

 اسفندیاری با بیان اینکه خوشبختانه این رویکرد چند سالی در برنامه‌ی ما قرار گرفته و در فرودگاههای کشور اجرایی می شود، افزود: بر اساس این رویکرد یک سری شاخص‌هایی که رضایت مردم بر اساس آن شاخص‌ها تعریف شده است و در همه جا چه در اروپا چه در ایران یکسان است مورد سنجش قرار می‌گیرد و سنجش نظرات مسافران در فرودگاهها بر اساس همین فرآیند شناخته شده انجام می‌شود.

به گفته اسفندیاری هم اکنون شرکت فرودگاهها در ۲فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده است و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاهها را نیز وارد این طرح کند.

وی ادامه داد: نتایج این شاخص‌ها برای موسسات بین‌المللی ارسال می‌شود و انها رصد می‌کنند می‌بینند که آیا بر مبنای این شاخص‌ها  ایران در رضایت مشتری رشد داشته است یا خیر.

اسفندیاری گفت:هم‌اکنون به صورت مرتب کیفیت خدمات‌دهی به مسافران در فرودگاههای مشهد و مهرآباد ارزیابی می‌شود و حتی برنامه‌های بهسازی و اصلاح سیستم بر اساس این شاخص‌ها تدوین می شود. بنابراین هدفگذاری ما رفع مشکلاتی است که نهایتا از طریق سنجش نظرات مردم از طریق طرح ASQ در فرودگاهها انجام می‌شود.

وی خبر داد که فرودگاه  مشهد به عنوان پایلوت این طرح در رنکینگ جهانی قرار گرفته است و بعد از آن فرودگاه مهرآباد در رنکینگ قرار می‌گیرد و گفت: سیستم حمل و نقل هوایی و فرودگاهی باید از روشی استفاده کند که در جامعه بین المللی مورد قبول باشد.

اسفندیاری ادامه داد: شرکت فرودگاهها آمادگی دارد که در گام بعد فرودگاههای بین‌المللی دیگری چون اصفهان، تبریز  و اصفهان به صورت منظم مورد ارزیابی دوره ای قرار بگیرد و نتایج آن اعلام شود

عضویت فرودگاه حضرت امام در ACI (اتحادیه بین‌المللی فرودگاهها)

کوروش فتاحی به عنوان سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) نیز در این جلسه، گفت: فرودگاه حضرت امام ۲ سالی است که به شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام تبدیل شده است و با مجمعی که متشکل از شخص وزیر، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها است کار خود را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه بعد از جداسازی صورت گرفته از شرکت فرودگاهها فعالیت‌های این شرکت چند برابر شده است، گفت:انجام کارها و امورات شرکت وقت زیادی را می‌گرفت و به همین دلیل برای اینکه ما به هدف اصلی یعنی بهره برداری صحیح از فرودگاه برسیم اقداماتی در چند ماه اخیر انجام داده ایم.

وی توضیح داد که با هدف تمرکز شرکت روی فرودگاه مجوز بهره برداری فرودگاهی برای شرکت از سازمان هواپیمایی گرفته شده است تا توجه شرکت مجددا به سمت فرودگاه متمرکز شود.

فتاحی با بیان اینکه شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام تجربه جدیدی است که صاحب منطقه ازاد و منطقه ویژه است و هم در گیر پروژه‌‌های سنگینی مثل ترمینال سلام و ترمینال ۲ است، گفت: همه اینها نیاز به تقویت این شرکت را بیش از گذشته آشکار ساخت و با حمایت‌های شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ،این شرکت مشمول قانون خاص شد و با کمک سازمان هواپیمایی برای اخذ مجوز بهره برداری فرودگاهی، توانستیم به هدف اصلی خود بازگردیم.

سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) با تاکید براینکه اولویت اول ما در شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خود فرودگاه است، ادامه داد:بعد ازآن تلاش کردیم بنیان‌های فرودگاه را تقویت کنیم و درهمین راستا هفته‌ی گذشته موفق شدیم به عضویت در ACI (اتحادیه بین‌المللی فرودگاهها) درآییم تا بتوانیم در بخش qualityسیستم مشارکت داشته باشیم اما هنوز برای ورود به  هنوز  (ASQ) خیلی فاصله داریم.

فتاحی درخصوص علت این فاصله توضیح داد:درحالی که ترمینال یک فرودگاه حضرت امام برای نزدیک به ۴ میلیون نفر مسافر ظرفیت دارد ولی در سال ۹۶ ببیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر را جابجا کرده است. این درحالی است که هشتاد هزار متر مربع فضای ترمینالی گنجایش اضافه‌کردن امکانات جدیدی را ندارد.

وی با طرح این موضوع که استقبال می‌کنیم به عنوان نخستین گام فرودگاه حضرت امام به عنوان پایلوت طرح مشتری‌مداری در کارگروه تشکیل شده معرفی شود، ادامه داد: ما می‌توانیم امکانات خیلی در خور شانی نداشته باشیم اما حس خوبی به مشتری انتقال دهیم.

فتاحی گفت:در صورت قبول در فاز صفر عملکردمان باید به نحوی عمل کنیم که مشکلات ریز صرف یک هفته برطرف و در سال اینده زمینه طوری فراهم شود که وارد رنکینگ(ASQ) شویم و مشکلات ریشه ای را از بین ببریم.

فرودگاه مشهد توانست در ۵ فرودگاه خاورمیانه در برخی مولفه‌ها مقام اول را بیاورد

بهمن باقری، مدير دفترنظارت بر كيفيت خدمات فرودگاهی‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه، گفت:(ASQ) فرآیندی است که پیرو عوامل وزیر راه و شهرسازی حدود ۲ سالی است که در شرکت فرودگاهها شروع شده است.(ASQ) فرآیندی است کاملا جهانی و اساس آن این است اگر فرآیندی را نتوان اندازه‌گیری کرد نمی‌توان آن فرایند رو بهینه و مشکلات آن را رفع کرد.

وی ادامه داد:(ASQ) می‌گوید برای تمام فرآیندهایی که برای خدمت رسانی به مسافران فرودگاهی است یک خط کشی بگذاریم. طبیعتا در این صورت می توانیم نقاط ضعف و قوت را بسجنیم و حتی داشبورد مدیریتی تهییه کنیم تا مدیر دائما این فرآیندها را رصد کند.

باقری تاکیدکرد که (ASQ) فرایندی است که در راستای مشتری مداری و حقوق شهروندی در دنیا مطرح است و ۳۰۰ فرودگاه در جهان سالی۴ فصل در این طرح شرکت می‌کنند و گفت: از زمانی که این مهم را در شرکت فرودگاهها شروع کردیم ۲فرودگاه مشهد و مهرآباد پایلوت شد و مطابق آن فرودگاههای بالای ۵ میلیون مسافر در سال را در این فرایند آوردیم و برای اولین بار از فصل آخر سال ۲۰۱۶ فرودگاه مشهد را رسما وارد رنکینگ کردیم و اکنون سه دوره رنکینگ انجام شده است و نتایج رنکینگ فرودگاه مشهد را در شورای عالی هواپیمایی در اسفند ماه خدمت وزیر ارائه دادیم.

به گفته ی باقری فرودگاه مشهد توانست در ۵ فرودگاه خاورمیانه که همتراز فرودگاه مشهد هستند در خیلی از مولفه‌ها مقام اول را بیاورد.

وی خبرداد که برای فصل اخر سال ۲۰۱۷ برای فرودگاه مهرآباد این فرایند را انجام می‌دهیم و  فرودگاه قدیمی شهر را وارد فرآیند (ASQ) می‌کنیم.

مدير دفترنظارت بر كيفيت خدمات فرودگاهی‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم‌چنین، گفت: علاوه بر این کلیه فرودگاهها را ارزیابی و رصد می‌کنیم و می‌توانیم هر زمانی که اعلام نمایید وضعیت هر فرودگاهی را بدون شعار زدگی اعلام نماییم.

باقری ادامه داد:باید مشخص باشد که استاندارها چه چیزی هستند تا اندازه گیری‌ها درست از آب دربیاید. وقتی می‌گوییم ما از نظر نور در سالن‌های عمومی فرودگاهها مشکل داریم این موضوع باید مشخص شود که تعریف از نور خوب و بد چیست و شاخص‌ها از دید مسافر این مهم را مشخص می‌کند.

نظر شما