شناسهٔ خبر: 41584 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن تاكید كرد:

برنامه‌ریزی راه‌آهن برای حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی/ اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبكه‌های حمل‌ونقل

نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن بیان كرد: رویكرد دولت و راه‌آهن حداكثرسازی مشاركت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از شبكه ریلی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند درباره وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حمل‌و‌نقل ریلی گفت: رویكرد دولت و راه‌آهن حداكثرسازی مشاركت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از شبكه ریلی است، بنابراین برای عملیاتی‌كردن این استراتژی، برنامه‌های مختلفی طی دو دهه اخیر در راه‌آهن طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: از جمله اقدامات مهم جهت جذب سرمایه‌گذار به بخش ریلی، تصویب قانون دسترسی به شبكه ریلی به عنوان بستری برای مشاركت بخش خصوصی، واگذاری ناوگان باری و مسافری به بخش خصوصی بوده كه در همین راستا شركت‌های بخش خصوصی برای بحث بهره‌برداری از این حوزه شكل گرفتند.

بیرانوند اضافه كرد: از طرف دیگر، راه‌آهن برای بحث نگهداری، سیاست برون‌سپاری را در پیش گرفت و به جای نگهداری خطوط ، ایستگاه‌ها و ساختمان، آنها را به بخش خصوصی واگذار كرد.

وی به اقدامات شركت‌های بخش خصوصی برای فعالیت گسترده در راه‌آهن اشاره كرد و گفت: شركت ‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه بازسازی و نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات، جذب راه ‌آهن شدند و طی سال‌های گذشته به موفقیت‌های خوبی رسیدند. از سوی دیگر راه‌آهن با هدف اقتصادی كردن سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی، در زمینه تامین ناوگان جدید لكوموتیو، واگن باری و مسافری، مشوق‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

بیرانوند اظهار داشت: از جمله اتفاقات مهم در این بخش، تامین بالغ بر ۱۰۰ دستگاه لكوموتیو توسط بخش خصوصی با حمایت راه‌آهن بوده كه طی ۱۰ سال گذشته صورت گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل یادآور شد: اگرچه در بخش تامین واگن‌های باری و مسافری سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش ریلی اتفاق افتاده اما روند سرمایه‌گذاری متناسب با برنامه‌های توسعه ناوگان راه‌آهن نبوده است.

وی با بیان اینكه شركت راه‌آهن در راستای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران از مشوق ‌هایی استفاده كرده است، افزود: راه‌آهن برای اقتصادی كردن فعالیت ریلی بخش خصوصی، اقداماتی در دستور كار خود قرار داده كه كاهش تعرفه دسترسی به شبكه و تهیه بسته‌های حمایتی سرمایه ‌گذاری از آن جمله است.

بیرانوند خاطرنشان كرد: به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، دولت در نظر دارد در پنج سال آینده ۵/ ۷ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبكه حمل‌ونقل ریلی و سایر بخش‌های حمل‌ونقل اختصاص دهد و این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ سهم جابه‌جایی بار در كشور به میزان ۳۰ درصد از سوی شبكه ریلی و ۲۰ درصد مسافر در سطح كشور انجام شود .

وی یادآور شد: راه‌آهن برنامه راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی كشور ترسیم كرده وافزایش سهم بار و مسافر دو هدف اصلی این برنامه‌ریزی راه‌آهن است .

بیرانوند در توضیح بیشتر مطلب فوق بیان كرد: تحقق برنامه راه‌آهن نیازمند یك سبد منابع است و شركت راه‌آهن تلاش دارد كه وابستگی این سبد به منابع دولتی كاهش پیدا كند چون وقتی كشور با كسری بودجه مواجه است اعتبارات دولتی برای طرح‌های عمرانی به مشكل می‌خورد.

برچسب‌ها:

نظر شما