شناسهٔ خبر: 41651 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه آهن تاكید كرد:

پایش مستمر نقاط بحرانی شبكه ریلی/ انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی برای ساكنین حاشیه خطوط

محمدزاده مدیرعامل راه آهن در چهارمین جلسه ستاد ارتقا ایمنی در سال جاری، بر پایش مستمر نقاط بحرانی شبكه ریلی و ارائه گزارش آن تاكید كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل راه‌آهن در جلسه ستاد ارتقا ایمنی كه بصورت ویدئو كنفرانس در مناطق راه آهن برگزار شد گفت: افراد در انجام امور و وظایف محوله، همه نكات را با دقت و جدیت پیگیری كنند زیرا این مهم ترین وظیفه ما در راه آهن است.

وی با بیان اینكه بایستی موضوع ایمنی سرلوحه فعالیتها قرار بگیرد خاطرنشان كرد: اگر در موضوع ایمنی خدشه ای وارد شود در سایر قستمهای سازمان نیز مشكلاتی بوجود می آید.

وی ادامه داد: به منظور ارتقا ایمنی، هیچ ثانیه و لحظه‌ای در صنعت ریلی نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا تغییرات آب و هوایی و فصول، موجب تغییر رفتار در زیرساختهای ریلی می شود كه بایستی با دقت این مسائل را بررسی كرد همانگونه كه سال گذشته علی رغم برف و سرمای شدید، به دلیل آمادگی كامل مجموعه راه آهن، مشكلی بوجود نیامد.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به حوادث برخورد عابر با وسایل نقلیه ریلی گفت: هر چند این سوانح چون در حریم راه آهن رخ می دهد طبق قانون، شركت راه آهن مقصر شناخته نمی شود اما روابط عمومی راه آهن بایستی انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی در زمینه آموزش ساكنان و دانش آموزان حاشیه خطوط را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبكه های استانی به آموزش مردم اقدام شود همچنین مدیران مناطق با برگزاری جلسات متعدد با مدیران آموزش و پرورش استان، ائمه جماعات و مدیران صدا و سیما اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند تا شاهد كاهش سوانح برخورد عابر با وسایل ریلی باشیم.

رئیس هیات مدیره راه آهن تاكید كرد: نقاط بحرانی شبكه ریلی كه نیازمند پایش است توسط مدیران مناطق مشخص شده و اگر در كوتاه مدت قابل برطرف شدن است رفع شود در غیر اینصورت اطلاعات آن جمع آوری و گزارش پایش مستمر آن نقاط ارائه شود.

مدیرعامل راه آهن ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی همكاران شركت راه آهن كه در این فصل گرما و شرایط آب و هوایی سخت در سراسر شبكه ریلی مشغول فعالیت هستند، خواستار توجه ویژه به موضوع آموزش نیروی انسانی شد.

وی ادامه داد: ریشه سوانح ناشی از خطای انسانی، عدم رعایت مقررات است و تمامی همكاران باید بر مبنای ضوابط و مقررات و نه حسب نظر و سلیقه شخصی، عمل كرده و به قوانین پایبند باشند.

مدیرعامل راه آهن بر افزایش نظارت دقیق، مستمر و روزانه بر شبكه خطوط و ناوگان، توجه ویژه به پست بازدیدها در حوزه ناوگان، اعزام گروههای نظارت به طول خط، توجه به حوزه نگهداری خطوط، سرعت در اجرای پروژه ها، نگهداری از امكانات موجود و توجه جدی به تقاطع های همسطح و غیر همسطح تاكید كرد.

توجه به وضعیت سوزنها در حوزه بهره برداری و نگه داشت، مدیریت عبور عابر از روی خط آهن جهت پیشگیری از برخورد با وسایل نقلیه ریلی، اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزشهای لازم به ساكنین و دانش آموزان مدارس حاشیه خطوط از دیگر تاكیدات مدیرعامل راه آهن در چهارمین جلسه ستاد ارتقا ایمنی بود.

در این جلسه همچنین گزارشی از مطالعه وضعیت گذرگاه های نواحی شمال و شمالشرق ۱ توسط مرتضی باقری مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی و برنامه های ایمنی برخی مناطق طی دو هفته گذشته، توسط مدیران مناطق ارائه شد.

بررسی وضعیت گذرگاههای همسطح و غیر همسطح، مدیریت تلاقی قطارهای حومه ای، برگزاری آموزش های عملی برای كاركنان سیر و حركت و افزایش نظارت های محسوس و نامحسوس بر فعالیتهای پرسنل طول خط ؛ از جمله اقدامات و برنامه های ضربتی مناطق راه آهن طی این مدت ذكر شد.

نظر شما