شناسهٔ خبر: 41702 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی:

آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان منجر به حذف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نمی‌شود/ مخالفت با احداث هتل ۱۹ طبقه‌ ناهارخوران شهر گرگان/ ارایه تسهیلات تشویقی ۸۰ میلیون تومانی ویژه انبوه‌سازان

گزارش آخر هفته توافق سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی، مخالفت با احداث هتل ۱۹ طبقه‌ای ناهارخوران در شهر گرگان، بررسی دلایل آتش‌سوزی هتل روتانای مشهد، ارایه تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی به انبوه‌سازان، بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان و بازدید از بیمارستان در حال ساخت شهر سقز با پیشرفت ۷۲ درصدی، بررسی وضعیت مسکن‌مهر استان کردستان، اعلام تکمیل طرح‌های مسکن‌مهر مطابق با دستور رئیس‌جمهوری تا پایان سال جاری از سوی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، تشریح توافق سازمان‌نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی، مخالفت با احداث هتل ۱۹ طبقه ناهارخوران شهر گرگان، تحویل ۳۱ بیمارستان با بیش از ۵۰۰۰ تختخواب در سال ۹۵، بررسی دلایل آتش سوزی هتل روتانای شهر مشهد، تاکید بر ضرورت های طراحی یکپارچه تمامی ارکان فرایند خدمات مهندسی در کشور، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، تاکید مدیرعامل شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران در رابطه با ارایه برنامه تمامی دستگاه های در آغاز عملیات بازآفرینی شهر یزد و ضرورت بازشناسی و معرفی ارزش‌های تمدن ایران‌شهری در جامعه جهانی، جزئیات تسهیلات تشویقی ۸۰ میلیون تومانی ویژه انبوه‌سازان، ضرورت واگذاری احداث ساختمان های بلندمرتبه به افراد دارای صلاحیت، جزئیات نشست هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی و بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران، پیشنهاد واگذاری مدیریت‌شهرداری‌ها به وزارت راه و شهرسازی از سوی یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تشریح تقاضای مسکن رونق ساز بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت بود.

بازدید آخوندی از بیمارستان سقز با پیشرفت ۷۲ درصدی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان کردستان از بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی شهر سقز بازدید کرد. بیمارستان سقز دارای پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصدی است و در صورت تامین مالی پروژه در سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید. همچنین، برای بیمارستان سقز ۳۰ میلیاردتومان هزینه شده است و برای تکمیل آن به اعتباری بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیاردتومان دیگر نیاز است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مخالفت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با احداث یک ساختمان ۱۹ طبقه در محله ناهارخوران گرگان

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه تازه خود با احداث ۱۹ طبقه ای ناهارخوران شهر گرگان مخالفت کرد و در این مصوبه بر تایید طرح معماری هتل توسط کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مخالفان آیین‌نامه کنترل ساختمان، نگران منافعشان هستند

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته از توافق سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: اینکه گفته می‌شود آیین‌نامه کنترل ساختمان به حذف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از چرخه جدید می‌انجامد، گزاره ای کاملا نادرست و مغلطه‌ای برای انحراف ذهن شنونده از اهداف پنهان در مخالفت است، چرا که برخی مخالفات منافعشان با تغییر شرایط موجود به خطر می‌افتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین توضیح داد: قبل از هر چیز باید پذیرفت در مقابل هر تغییری، مقاومت امری طبیعی است، بالاخص در نظام کنترل ساختمان که ذی‌نفعان زیادی دارد و گردش مالی درخورتوجه در ساخت‌و‌ساز خصوصی و حوزه شمول قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان چند برابر بودجه عمرانی کشور است. مخالفان آیین‌نامه را می‌توان در سه دسته کلی در نظر گرفت. دسته اول، کسانی که منافع آنها با تغییر شرایط موجود به خطر می‌افتد. دسته دوم، کسانی که بدون مطالعه کافی و تدقیق در موضوع اظهارنظر می‌کنند. دسته سوم، کسانی که با حسن نیت و بر اساس احساس مسئولیت حرفه‌ای و شهروندی با خوانش متن آیین‌نامه، نظرات ارزشمند خود را کتبا و شفاهی و در جلسات متعدد ارائه کردند و وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص بسیاری از این نظرات را در متن نهایی پیشنهادی اعمال کرده است، به‌واقع متن نهایی ماحصل نظرخواهی از نخبگان و اهل حرفه مهندسی کشور و تعدادی از حقوق‌دانان برجسته است.

مظاهریان تصریح کرد: قطعا کم‌سابقه است که آیین‌نامه‌ای که قرار به تصویب آن در هیئت وزیران است، به نظرخواهی عمومی گذاشته شود، یکی از انتقادات عمده‌ای که بعضی از حرفه‌مندان و حتی سایر ذی‌نفعان به وزارت راه‌وشهرسازی وارد می‌دانند، انتشار عمومی پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای تخصصی برای جلب نظر عمومی است، اما ما اعتقاد داریم آیین‌نامه‌ای که دربرگیرنده حقوق عمومی است، باید پیش از تصویب به نظرخواهی عمومی گذاشته شود ولو اینکه این اقدام سبب طولانی‌شدن فرایند تصویب قوانین شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین مظاهریان هفته گذشته در نخستین جلسه شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحقق وظایف اجتماعی موجود در قبال مهندسان از طریق کارکرد صحیح شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی، گفت: همانطور که به عنوان شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات بهره‌مند شده و از افرادی با صلاحیت که قادر به تضمین خدمت ارایه شده‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز به همین شیوه عمل کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک مدل‌سازی اطلاعات‌ساختمان

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به منظور بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) با اهداف کاهش هزینه‌ها و ریسک نهایی کارفرمایان، پیمانکاران، طراحان و مهندسان، همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در مرحله اداره و بهره‌برداری از پروژه، کاهش در هزینه‌های مطابقت پروژه با استانداردهای طراحی، ساخت و بهره‌برداری، افزایش ایمنی در کلیه مراحل انجام پروژه‌ها و در خاتمه نیز تکمیل چرخه حیات پروژه‌ها در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی به انبوه‌سازان

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته جزئیات تسهیلات تشویقی ۸۰ میلیون تومانی ویژه انبوه‌سازان را تشریح کرد و گفت: این تسهیلات برای کل کشور و همه محدوده‌های دارای بافت فرسوده تعریف شده است، ما بیش از ۴۹۰ محدوده بافت فرسوده در کشور داریم ومردم می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت عمران و بهسازی به بررسی بافت شهری محل زندگی خود بپردازند که بافت محل زندگیشان فرسوده است و یا خیر. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت بازشناسی و معرفی ارزش‌های تمدن ایران‌شهری در جامعه جهانی

مدیرعامل شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در هفته گذشته در گفتگویی با اعلام این مطلب که یزد یکی از منحصر به‌فردترین تجسم‌های کالبدی تمدن ایران‌شهری است، گفت: ثبت جهانی شهر یزد ثابت کرده که ایرانیان با شناخت عمیق نسبت به اقلیم و فرهنگ خود موفق به فراهم‌کردن عرصه‌ای برای زندگی شدند که علاوه بر انطباق کامل با شرایط اقلیمی موجود در این منطقه به طبیعت نیز احترام گذاشته و در برابر تمامی سختی‌ها و پیچیدگی‌های آب و هوایی حاکم بر این ناحیه تاب آورده‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی دلایل آتش‌سوزی هتل روتانای مشهد

در هفته گذشته، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی دلایل آتش‌سوزی هتل روتانای مشهد را تشریح کرد و گفت: استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و فقدان ناظر مقیم، از دلایل آتش‌سوزی هتل روتانا بوده است. وی همچنین، از تشکیل کمیته شناسایی ساختمان‌های پرخطر در شهر مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی خبر داد و تاکید کرد که گزارش کمیته در سه ماه آتی برای ساختمان‌های گروه دال (بالای ۵ هزار متر و ۱۱ طبقه) تهیه می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیشرفت ۷۲ درصدی مصلا

محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۷۲ درصدی مصلای امام خمینی خبر داد و گفت که تکمیل مصلی تا پایان سال ۹۷ به طول خواهد انجامید. این پروژه از ردیف بودجه دولتی استفاده می کند و آستان هیچ منابعی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نداده و در حال پیگیری هستیم که بتوانیم بودجه تکمیل پروژه مصلی حضرت امام را افزایش دهیم.   (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

علیزاده همچنین گفت: ساخت ۴۰ میلیون مترمربع ساختمان‌های عمومی از جمله فضاهای بهداشتی، درمانی، مذهبی، فرهنگی و ورزشی در دستور کار این سازمان در سراسر کشور است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما