شناسهٔ خبر: 41720 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

انتخاب سرمایه‌گذار احداث آزاد‌راه اصفهان – شیراز در حوزه استان اصفهان/ صرف هزینه ۳۳۰ میلیارد ریالی برای احداث محور دامنه- خمین

جلسه مشاور وزیر راه و شهرسازی و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هعای کشور گفت: آزادراه اصفهان- شیراز از سمت شیراز تا ایزدخواست در حال اجراست و سرمایه‌گذار در حوزه اصفهان از ایزدخواست تا اصفهان مشخص شده و در مرحله عقد قرارداد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در نشستی كه با حضور معاون ساخت و توسعه آزاد راه‌های كشور، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، فرماندارشهرضا و تنی چند از مسئولین استانی و محلی برگزار شد، نحوه احداث و عبور آزاد راه اصفهان – شیراز از شهرستان شهرضا مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، سیدحسین میرشفیع مشاور وزیر راه وشهرسازی و معاون ساخت وتوسعه آزاد‌راه‌های كشور درخصوص روند احداث آزادراه اصفهان – شیراز گفت: در احداث آزادراه اصفهان– شیراز با رعایت اصول و ضوابط ساخت آزاد‌راه سعی می‌‌شود تا با مطالعات انجام شده، این آزاد‌راه در نزدیك‌ترین فاصله با شهرضا احداث شود تا شهرضا در حاشیه نرود.

وی عنوان کرد: این آزادراه از سمت شیراز تا ایزدخواست در حال اجراست و تا شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و سرمایه‌گذار در حوزه اصفهان از ایزدخواست تا اصفهان مشخص شده و در مرحله عقد قرارداد است. با عقد این قرارداد و درپی آن اخذ مصوبه دولت و اجرای این پروژه، عملا كریدور تهران – اصفهان – شیراز كامل خواهد شد.

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نیزبا اشاره به خواسته‌های مردم شهرضا گفت: یكی از دغدغه‌های مردم شهرستان عبور آزاد‌راه اصفهان – شیراز از شهرستان شهرضا بوده كه همواره به عنوان یك پتانسیل برای شهرضا محسوب می‌شده و با عبور این آزاد‌راه از شهرضا بخشی از مسائل اقتصادی این شهرستان مرتفع خواهد شد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی به حاشیه رفتن شهرضا را در این مسیر غیر قابل قبول دانست و افزود: چنانچه مقدور باشد و با رعایت اصول احداث آزاد‌راه لازم است از پتانسیلی كه برای این شهرستان به لحاظ قرار‌گیری در شاهراه شمال به جنوب كشور ایجاد شده كمال استفاده را ببریم و این آزادراه به موازات مسیر قبلی احداث شود.

محسن گلابی، فرماندار شهرضا نیز در این نشست با توجه به اشاره به خواسته مردم شهرستان مبنی بر عبور آزادراه با كمترین فاصله از شهرضا گفت: مردم شهرستان بر عبور این آزاد‌راه از شهرضا اصرار دارند و خواستار تعریض جاده موجود هستند چرا كه با توجه به كمبود آب و مشكلات كشاورزی موجود در منطقه عبور این آزاد‌راه می‌تواند در اقتصاد شهرستان نقش بسزایی داشته باشد.

سید حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در پایان با اشاره به خواسته نماینده مردم و فرماندار شهرستان بررعایت احداث آزاد‌راه طبق اصول و قوانین تعریف شده برای آزادراه به منظور ایجاد ارتباط بین شهرهای بزرگ تاكید کرد وافزود: تلاش می‌شود با توجه به مطالعات انجام شده نسبت به ایجاد ارتباط در ورودی و خروجی شهرضا با این آزاد‌راه اقدام کنیم و در ادامه از مشاور خواست تا طرح‌های دیگری را نیز مورد بررسی قراردهد تا ضمن رعایت اصول ساخت آزاد‌راه، خواسته مردم نیزمورد توجه قرار گیرد.

صرف هزینه ۳۳۰ میلیارد ریالی  برای احداث محور دامنه- خوانسار- گلپایگان- خمین

خبر دیگر اینکه، جلسه مجمع نمایندگان استان، به ریاست رسول زرگرپور، استاندار اصفهان و با حضور نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان در شهر خوانسار برگزارشد.

استاندار اصفهان دراین نشست در رابطه با  پروژه تونل خوانسار گفت: این پروژه از طرح‌های اولویت‌دار استان است كه با توجه به ریزشی كه دارد عقب انداختن كار ایمن‌سازی و لاینینگ این پروژه، باعث هدررفت سرمایه می‌شود.

وی در رابطه با  شبكه فاضلاب مسكن مهر خوانسار و گلپایگان گفت: با پرداخت حدود سه میلیارد ریال از طرف اداره‌كل راه و شهرسازی به اداره آب و فاضلاب،  شبكه فاضلاب مسكن مهر به شبكه فاضلاب شهر متصل و مشكل فاضلاب مسكن مهر خوانسار حل می‌شود و در رابطه با گلپایگان نیزكار باید طی دو مرحله انجام شود، اول اینكه به صورت اضطراری با اعتبار ۹ میلیارد ریالی كه توسط دو اداره‌كل راه و شهرسازی و آب و فاضلاب تامین می‌شود مشكل فاضلاب این منطقه به صورت موقت و در درازمدت با حل شدن مشكل فاضلاب كل شهر گلپایگان، مشكل فاضلاب مسكن مهر نیز رفع شود.

حجت‌اله غلامی، مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در رابطه با پروژه‌های راهسازی این دو شهرستان گفت: در بخش راه هدف‌گذاری برای استان این بوده كه كلیه راه‌های ارتباطی شهرستان‌ها به مركز استان و مركز به استان‌های مجاور به صورت دوبانده اجرایی شود.

وی افزود: یكی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های كریدور غربی به سمت شمال غرب استان، محور دامنه- خوانسار- گلپایگان- خمین است كه باید به صورت چهارخطه و دو بانده اجرا شود.

غلامی گفت: این پروژه به عنوان یك پروژه نیمه تمام طی چند سال گذشته رها شده بود كه خوشبختانه از یك سال و نیم گذشته به سرعت در حال فعالیت است و هنوز بیش از سه ماه از كلنگ‌زنی آن نمی گذرد كه ۱۰ كیلومتر آن تا هفته دولت از دامنه تا دوشخراط و تا پنج كیلومتری شهر خوانسار افتتاح می‌شود.

مدیر كل راه و شهرسازی اصفهان اضافه كرد: دو قسمت از این مسیر دچار مشكل است، یكی كمربندی خوانسار به طول ۱۹ كیلومتر و دیگری كمربندی گلپایگان به طول ۱۲ كیلومتر و بقیه مسیر به هفت قطعه تقسیم شده كه هر هفت قطعه فعال است و برای قطعه هفتم آن كه محور موته- گلپایگان است،  مناقصه‌ای به ارزش ۸۰ میلیارد ریال برگزار شده و پیمانكار آن نیز انتخاب شده است.

وی در ادامه گفت: در این محور پنج رشته شبكه انتقال لوله گاز وجود دارد كه با توجه به حساسیت‌های اداره گاز باید ۱۰ دهانه پل روی لوله‌ها احداث شود و با اتمام این پل‌ها محور موته - گلپایگان نیز ظرف حدود سه ماه آینده به اتمام می‌رسد.

غلامی افزود: محور دامنه تا خمین یكی از محورهایی است كه بیشترین میزان اعتبار كه مبلغی بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال است برای آن درنظر گرفته شده و در صورتی كه كمربندی گلپایگان و خوانسار ظرف یك سال آینده به پایان برسد این محور تا اوایل سال ۹۷ به پایان می‌رسد.

وی در ادامه گفت: عملیات خاكی كیلومتر ۷۱-۹۰ محور دامنه تا خمین كه ازكمربندی رباط سرخ به سمت سفید آباد است صد درصد انجام شده و ۹ كیلومتر آن نیز آسفالت و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ افتتاح شده است.

غلامی درخصوص احداث كمربندی شهر خوانسارافزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث كمربندی خوانسار جزو محور خوانسار– گلپایگان– خمین نیست و اعتبار مورد نیاز برای احداث آن مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در رابطه با تونل خوانسار گفت: تاكنون ۲۳۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای جلوگیری از ریزش‌ها و لاینینگ آن نیز به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با توجه به در نظر نگرفتن اعتبار برای این پروژه در سال ۹۶ نیاز به پیگیری دارد.

وی در خصوص آماده‌سازی مسكن مهر شهرهای خوانسار و گلپایگان افزود: در همه شهرهای استان به جز سه شهر كاشان، گلپایگان و خوانسار، مسكن مهر جهت آماده‌‌سازی به شهرداری‌ها واگذار شده كه هزینه آماده سازی شهرهای خوانسار ۳۰ میلیارد و گلپایگان  ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است وبخشی به صورت یارانه نقدی، بخشی با تحویل قیر رایگان و مابقی از محل املاك اداره‌كل راه و شهرسازی به شهرداری‌ها جهت آماده‌سازی مسكن مهر پرداخت می‌شود.

نظر شما