شناسهٔ خبر: 4179 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با کارشناس مطالعات اقتصادی مسکن بررسی شد؛

ثبات نسبی "تسه"، آرامش قبل از توفان؟

اوراق تسهیلات مسکن در یک ماه اخیر نرخ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در یک روند ثبات نسبی از ۷۸ هزار تومان به عنوان پایین‌ترین قیمت خرید و فروش هر برگه تا ۸۳ هزار تومان به عنوان بالاترین نرخ در نوسان بود که نشان‌دهنده اثرگذار بودن آیین‌نامه‌های شرکت فرابورس و محدودیت‌گذاری‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بعد از حدود یک ماه ثبات نسبی و نوسان پایین اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن بانک مسکن در فرابورس، زمزمه‌های افزایش قیمت آن در یکی دو ماه پایانی سال ۹۳ به گوش می‌رسد.

ماه پایانی سال گذشته بود که برای نخستین بار قیمت این اوراق جهشی ناگهانی و حدودا ۱۲۰ درصدی را تجربه کرد و آن زمانی بود که شورای پول و اعتبار با افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان موافقت کرد. در آن موقع قیمت هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی حق تقدم تسهیلاتِ ۲۵ میلیون تومانی مسکن، حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد که با افزایش وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان و افزایش تقاضای مردمی برای دریافت تسهیلات و خرید مسکن، دلالان و بورس‌بازان بخت خود را در خرید و فروش این اوراق آزمودند که البته همگی به نوعی در این بخت‌آزمایی برنده شدند و آنکه بازنده بود مردم و خریداران واقعی مسکن بودند.

پس از آن بود که شورای عالی بورس و شرکت فرابورس ایران آیین‌نامه جدیدی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن با نماد "تسه" وضع کردند که مهم‌ترین بندهای آن، ممنوعیت فروش اوراق پس از خریداری تا دو ماه، محدودیت خرید به صورت تنها یک بار برای هر فرد و نیز عدم تمدید برگه‌های تاریخ منقضی شده است که سبب شد تا دلالانی که به سودجویی از طریق این برگه‌ها امید بسته بودند، به ناگه خود را گرفتار در محدودیت‌گذاری‌های سیاست‌گذاران بورس بیابند.

بنابراین از نیمه‌های تابستان امسال تا به حال نوسان قیمت‌ها ناگهانی نبوده و حتی در دو ماه اخیر (دی و بهمن) به حدود ۵ تا ۶ هزار تومان در ماه رسیده است و مثلا در ۲۰ روز منتهی به ۱۹ بهمن، حداقل قیمت هر برگه حق تقدم تسهیلات (تسه) در فرابورس ۷۸ و حداکثر ۸۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

اما آیا با شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مجدد مبلغ وام مسکن از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ یا ۸۰ میلیون تومانی که هنوز هیچ یک در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تأیید نشده‌اند، ممکن است ماه پایانی امسال هم شاهد اوج‌گیری بی‌قید و بند این اوراق در بازار سهام باشیم؟ آیا آرامش فعلی و نسبی بازار معاملات اوراق تسهیلات، آرامش قبل از توفان است و مجددا افزایش ناگهانی این برگه‌ها را در فرابورس و شعب منتخب بانک مسکن خواهیم داشت؟

علی قائدی کارشناس اقتصاد مسکن و صاحب‌نظر بازار سهام و خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تأیید ضمنی این پیش‌بینی و احتمال افزایش قیمت برگه‌های "تسه" در بازار سهام، اظهار کرد: اخیرا شایعاتی در رسانه‌ها منتشر شده که هنوز هیچ یک از نهادهای رسمی مانند وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار آن را رسما تأیید یا تکذیب نکرده و تنها برخی مقامات بانک مسکن اعلام کرده‌اند که ممکن است شورای پول و اعتبار وام مسکن ۶۰ میلیون تومانی را تأیید کند.

کارشناس مطالعات اقتصادی مسکن معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اثرگذاری مسائل سیاست خارجی و گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ در کاهش نسبی قیمت اوراق تا یکی دو ماه آینده، گفت: به دلیل اظهارات روز گذشته (۱۹ بهمن) جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص احتمال عدم دستیابی به توافق میان ایران و ۱+۵، امروز (۲۰ بهمن) شاخص‌های بورسی و فرابورسی (از جمله تسه) با افتی نسبی مواجه بوده‌اند که البته چندان زمان نمی‌برد که آثار مثبت پیشرفت‌های اقتصادی دولت، آثار منفی اظهارات غربی‌ها را زدوده و مجددا با رونق بورس و بازار سهام مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تقاضای خرید مسکن در ایام عید نوروز هر سال و به خصوص فصل بهار، از اثرگذاری احتمالی افزایش تقاضا بر کمبود عرضه خبر داد و افزود: اینکه با افزایش تقاضا، قیمت اوراق هم افزایش یابد، طبیعی است؛ اما آنچه مهم‌تر است، اعمال محدودیت‌های جدید و تشدید نظارت بر خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن است تا جلوی هجوم مجدد دلالان بورس به سمت معامله برگه‌های "تسه" گرفته شود./

نظر شما