شناسهٔ خبر: 41897 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طعنه قالیباف، کنایه نجفی

قالیباف نجفی بر اساس اعلام اعضای منتخب شورای‌شهر پنجم تهران، شهردار جدید پایتخت روز پنجشنبه مشخص می‌شود. پنج گزینه اصلی این سمت چند روز پیش برنامه‌های خود را برای مدیریت شهر ارائه دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرق، بر اساس اعلام اعضای منتخب شورای‌شهر پنجم تهران، شهردار جدید پایتخت روز پنجشنبه مشخص می‌شود. پنج گزینه اصلی این سمت چند روز پیش برنامه‌های خود را برای مدیریت شهر ارائه دادند. درهمین‌حال محمدباقر قالیباف، شهردار ١٢ ساله تهران، در واکنشی کنایه‌آمیز نسبت به برنامه‌های این پنج گزینه در مراسم افتتاح خط پرحاشیه ٨ مترو تلویحا گفته بود برنامه‌های ارائه‌شده هیچ چیز جدیدی نداشت و به صراحت ادامه داد همه این برنامه‌ها را ما از سال ٨٤ پیگیری کردیم.

در واکنش به همین حرف‌های قالیباف، محمدعلی نجفی، اصلی‌ترین گزینه سمت شهرداری تهران که به احتمال بالا بیشترین رأی را در میان اعضای شورای پنجم هم دارد، در کانال تلگرامی خود دراین‌باره این‌طور نوشت: «محمدباقر قالیباف گفته است: «پنج کاندیدای شهرداری‌ تهران حرف جدیدی برای ارائه ندارند! بله قرار نیست همیشه حرف جدید بزنیم. گاهی باید به حرف‌هایى كه ۱٢سال گفته‌اند و به آنها عمل نكرده‌اند، عمل كنیم و اشتباهات و خطاها را اصلاح كنیم.»

مشروح حرف‌های قالیباف درباره برنامه‌های گزینه‌های شهرداری تهران به این شرح بود: «در هفته جاری پنج کاندیدا برای شهرداری تهران برنامه‌های خود را ارائه کردند که رسانه‌ها آنها را منتشر کردند. تمامی برنامه‌ها براساس آن چیزی بود که ما در سال ٨٤ به‌عنوان رویکردها و سیاست‌های خود تقدیم دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران کرده بودیم

این موضوع نشان داد با وجود همه فضاسازی‌ها، راهبرد شهرداری تهران درست بوده و این افراد نیز به این موضوع رسیده‌اند، اما این‌همه فضاسازی چه لزومی داشت؟»

قالیباف تأکید کرد: «جالب است در برنامه‌های ارائه‌شده متن صحبت‌های ما آمده و به موضوعاتی که ما اشاره کرده بودیم همچون ارتقای کیفیت زندگی در شهر، مشارکت مردم، شفافیت، هوشمندسازی، توسعه حمل‌ونقل، محیط زیست، آموزش شهروندی و حرکت انسان‌محور تأکید شده بود. طبیعی است که ما برنامه‌ها را براساس خرد جمعی داده بودیم و وقتی خرد جمعی وجود داشته باشد، قطعا این برنامه‌ها طوری خواهد بود که امروز نیز از سوی این افراد ارائه می‌شود».

وی با تأکید بر اینکه مشخص شد برنامه‌های ارائه‌شده یکی است، افزود: «مردم قضاوت خواهند کرد که افراد و جریانات، کدام‌یک به وعده‌ها بهتر عمل کرده‌اند. بی‌تردید زمانی که می‌گوییم رویکرد مردمی؛ یعنی همین تحقق شورایاری‌ها؛ شورایاری‌هایی که هم دولت‌های قبل و هم همین دولت مانع حضور مردم در انتخابات آنها شده‌اند. البته علاقه‌مندم که این راهبردها که همان راهبردهای ماست محقق شود، البته برخی از آنها را از قلم انداخته‌اند، اما تحقق آنها پیشرفت شهر را به‌همراه دارد و منفعت آن به همه ما می‌رسد» .

این انتقاد قالیباف از برنامه کاندیداهای مدیریت جدید شهری تهران در حالی است که می‌توان تنها در چند مورد از این برنامه‌ها که محمدباقر قالیباف ادعای برنامه‌داشتن و ورود کامل به آنها را دارد موارد نقضی را آورد که او باید در جلسات متعدد از آنها دفاع کند. عملکرد شهردار تهران در حوزه شفافیت مالی و اجرائی به اذعان اعضای شورای شهر تهران و دستگاه قضائی و حسابرسی‌های متعددی که بدون اظهارنظر بودند، گویای عدم موفقیت او در این حوزه است. ضمن اینکه قالیباف در حالی از شفافیت مالی صحبت می‌کند که پرونده واگذاری املاک مدیرانش هنوز باز است و دادستان تهران از بازگرداندن تعدادی از این املاک و مبالغشان خبر داده است.

آنچه شهردار تهران به عنوان هوشمندسازی و کاهش سفرهای درون‌شهری از آن یاد می‌کند، محدود به کارت‌بلیت‌هایی است که بعد از ١٢ سال تنها بین اتوبوس و مترو مشترک است و در همان هم اشکالات اجرائی بسیاری وجود دارد و روند هوشمندسازی سوار تاکسی‌های تهران نشده است. علاوه بر اینها، به زبان قاصر شهردار تهران در دفاع از عملکرد محیط‌زیستی و کاهش آلاینده‌های هوا هم باید اشاره کرد، چه اینکه شهرداری تهران، چه با قطع انبوه درختان و کاهش باغات و چه با مدیریت ناکارآمدی که در مورد طرح ترافیک و روزهای زوج و فرد داشت، نتوانست سهم خود را از کاهش آلودگی هوا اجرائی کند

گفتنی است، محمدعلی افشانی پس از یک نشست خبری که چندان مورد استقبال رسانه‌ها قرار نگرفت، از روند انتخاب شهردار تهران انتقاد کرد و از ادامه این روند انصراف داد. وی در بیانیه‌ای که در این رابطه صادر کرد، نوشت: «با توجه به تک‌مرحله‌ای‌شدن انتخاب شهردار مطابق مصوبه منتخبان شورای شهر جدید تهران، ‌ از نامزدی انصراف می‌دهم تا حمایت از شهردار منتخب یکپارچه و قوی‌تر باشد». به این‌ترتیب کاندیداهای باقی‌مانده که از امروز، فردا در شورای شهر تهران برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند شامل محمدعلی نجفی، الهه کولایی، محمد مرعشی و محسن مهرعلیزاده خواهند بود.

نظر شما