شناسهٔ خبر: 41908 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رونمایی از طرح تولید کامیون‌های سبز با حضور ابتکار و کشاورزیان

مراسم طرح توليد خودروهاي با موتور سازگاربامحیط‌زیست EURO۴ و الحاق سيستم DPF معادل EURO۶ در محل گروه صنعتي ماموت ديزل با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور و رئيس سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی، معاون وزير راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رونمايی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه ‌و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای، با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور و رئيس سازمان حفظ محیط‌زیست، معاون وزير راه و ، استاندار قزوين، تعدادي از مديران عامل بانك صادرات، مدیرعامل گروه صنعتي ماموت و جمعي از مسئولين ذی‌ربط از طرح توليد خودروهاي با موتور سازگاربامحیط‌زیست EURO4 و الحاق  سيستم DPF معادل EURO6 در محل گروه صنعتي ماموت ديزل رونمايي گرديد.

دكتر معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست  در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: یکی از رویکردهای جدی دولت توجه به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و تمام محیط‌های زندگی انسان بوده که با آن سر و کار دارد که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی با بيان اين كه سیاست‌گذاری‌ها، استانداردها و ضوابط انجام شده در ابعاد مختلف موجب شده هوای کلان شهرها بهتر از گذشته ارزیابی شود، افزود: از جمله گام‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا می‌توان به ارتقای کیفیت خودروهای سنگین و استانداردهای خروجی این خودروها با اهتمام و همکاری دولت و اعضای دولت اشاره کرد.

دكتر ابتکار، استانداردسازی خودروهای سنگین به یورو ۴ را اجباری دانست و اضافه کرد: امروز در شرکت ماموت از استاندارد یورو ۴ با فیلتر DPF رونمایی شد که استاندارد بسیار مناسب با شرایط خاص کشور است و میزان ذرات آلایندگی به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی  ضمن قدردانی از مسؤولان وزرات راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و همکاری خودروسازان در زمینه استانداردسازی خودروهای سنگین به یورو ۴ خاطرنشان کرد: این اقدام گام مؤثری در کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود، حتی در اتوبوس‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی و شهری استاندارد یورو ۴ باید اجرایی و عملیاتی شود که این مهم با رضایت صورت می‌گیرد.

دكتر ابتکار خاطرنشان كرد: امروز تمام ضمانت‌ها و الزامات استاندارد یورو ۴ در گروه صنعتي ماموت دیزل یک اجرا شده که بسیار امیدوارکننده است و  با پیشرفت در این زمینه معضلات ناشی از آلودگی هوا به ویژه خودروهای سنگین حل و فصل مي شود.

وی افزود: گام مهم دیگر برای کاهش آلودگی هوا، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سنگین است که مورد حمایت سیستم‌های بانکی و دولت هم است و با توجه به ضوابطی که برای تردد این خودروها در نظر گرفته شده با نوسازی آن‌ها گام بسیار مفیدی در کاهش آلودگی هوا برداشته می‌شود.

معاون اول رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: با استانداردسازی خودروهای سنگین به یورو ۴ علاوه بر ارتقای سطح ایمنی خودروها، میزان استانداردهای زیست محیطی هم رعایت می‌شود.

بر اساس اين گزارش مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در پاسخ به  پرسش خبرنگاران طي سخناني اظهار داشت: سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای براي پرداخت تسهيلات نوسازي ناوگان فرسوده و جايگزيني ناوگان جديد در بخش حمل‌ونقل كالا تفاهم‌نامه‌ای با شركت ماموت و بانك عامل امضا كرده است و بر اساس اين تفاهم‌نامه متعهد است درزمینه بازپرداخت اقساط همكاري ۱۰۰ درصدي با بانك داشته باشد و چنانچه كسي بخواهد از پرداخت اقساط عدول كند، قطعاً قابل پيگيري و برخورد است.

وي بابیان این‌که ميزان ريسكي كه بانک‌ها در اين تعهدات دارند از خيلي از وام‌هایی كه پرداخت می‌کنند كمتر است، خاطرنشان كرد: وفق تفاهم‌نامه ۸۰ درصد قيمت خريد ناوگان به‌صورت تسهيلات به متقاضيان واگذار می‌شود و مدت بازپرداخت تسهيلات حداكثر ۷ سال با نرخ سود ۱۸ درصد است كه ۹ درصد سهم متقاضي و ۹ درصد سهم سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

اين گزارش مي‌افزايد مهرزاد فردوس مديرعامل شركت ماموت طي سخناني درابتداي اين مراسم بيان كرد: با توجه به قانون جديد دولت در سال گذشته مبني بر وجود فيلتر در کشنده‌ها براي جلوگيري از آلودگي با استاندارد بالا، ۵۰۰ دستگاه كشنده اسكانيا نوسازي و تحويل متقاضيان می‌شود.

وي افزود: در سال گذشته ۶۰۰ دستگاه اسكانيا نوسازي شده و طي سال جاري تاکنون ۵۰۰ دستگاه اسكانيا جديد تولیدشده است كه تا پايان امسال در نظر است ۳ هزار دستگاه اسكانيا نوسازي شده و در سال آينده بر اساس ميزان تعهد اين شركت، تعداد ناوگان نوسازي شده به ۵ هزار دستگاه خواهد رسيد. اين گزارش می‌افزاید با نوسازي ناوگان اسكانيا ميانگين مصرف سوخت گازوئيل از ۷۰ ليتر به حدود ۳۰ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر كاهش پيدا می‌کند.

گفتني است شركت كنندگان در اين مراسم ضمن بازديد از خط توليد ماموت ديزل در پايان چند دستگاه از ۲۰۰ خودروي سنگين سبز به عنوان اولين كشنده استاندارد با محيط زيست به متقاضيان تحويل گرديد.

اضافه مي‌نمايد معاون حمل‌ونقل، معاون توسعه مديريت و منابع، مديركل دفتر رياست و مديركل دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين مديركل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان قزوين در اين بازديد مهندس كشاورزيان را همراهي مي‌كردند

برچسب‌ها:

نظر شما