شناسهٔ خبر: 41914 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رونمایی از تندیس ایران شهر در همایش اقتصاد شهری/ ضرورت استفاده از سرمایه اجتماعی در فرایند بازآفرینی شهری

حسین محمدپور زرندی رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه در این همایش قرار است از جایزه «ایران شهر»رونمایی شود، گفت: هدف از این جایزه آن است که مزیت شهرهای کشور در مسیر پیشرفت احصا و در نهایت برنامه ریزی بازآفرینی شهری متناسب با آن مزیت تدوین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشستی با موضوع «بازآفرینی شهری » گفت: شهرها در مسیر توسعه دچار تغییر و تحولات متعددی می شوند و اگر به تمام ابعاد و زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی این فرایند گذار توجه نشود حتی با آغاز فرایند توسعه نیز در نهایت پیشرفت نهایی محقق نخواهد شد.

رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار به عنوان محور اساسی تمام دستورالعمل ها و توافقات جهانی قرار گرفته است، گفت: بازآفرینی شهری یک رویکرد جامع و یکپارچه برای حل چالش های شهری است که در آخر به یک پیشرفت پایدار در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیطی و ... منتج می شود.

زرندی با تاکید بر اینکه گاهی در فرایندهای توسعه برخی نگاه های سطحی نگرانه می تواند هویت یک شهر را دستخوش تغییر و حتی انحطاط کند، افزود: به ویژه در کشورهایی با فرهنگ و تمدن های دیرینه ای چون ایران هر برنامه ای برای توسعه باید با در نظر گرفتن اصل «بازآفرینی شهری» باشد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بازآفرینی شهری را بسیار فراتر از فرایندها و دستاوردهای نوسازی و توسعه شهری دانست و گفت: اینکه مشکلات و چالش های شهری را معلول یک عامل دانست در ایده بازآفرینی شهری جایی ندارد و در مسیر بازآفرینی شهری می بایست به ظرفیت ها و توانمندی های درونی شهرها توجه ویژه کرد.

وی تأکید بر استفاده از سرمایه اجتماعی در فرایند گذار به سمت پیشرفت را از دیگر ارگان بازآفرینی شهری دانست و خاطرنشان نمود: مشارکت مردمی باید اصل و محور تغییر و تحول به سمت پیشرفت شهری باشد و هر برنامه ای که اهمیت مشارکت مردمی را دست کم گیرد مطمئنا به موفقیت کامل دست پیدا نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه به زعم ما یکی از مهمترین ابعاد بازآفرینی شهری توجه به زیرساخت های اقتصادی شهرهاست، گفت: دیگر نمی توان اقتصاد شهری را خلاصه در اقتصاد شهرداری ها دانست و لذا در هر فرایند تغییر و تحول کالبدی و ساختاری باید این سوال پاسخ داده شود که از منظر اقتصادی این فرایند چه تاثیر بر سطح کیفی زندگی مردم خواهد داشت.

زرندی با تاکید بر اینکه ذیل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید تعریف دقیقی از جایگاه شهرها در این فرایند تحولی دیده شود، افزود: هر شهر و جغرافیایی باید مبتنی بر فرصت ها و نقاط قوتش دارای یک برنامه راهبردی باشد تا بر اساس آن مزیت در مسیر بازآفرینی شهری قرار گیرد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به تجارب جهانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: برای مثال در مرکز لیورپول پروژه باغ بهشت انجام شده است که با در نظر گرفتن اصول بازآفرینی شهری توانست این منطقه که برای سالها تبدیل به یک منطقه خالی سکنه شده بود به یکی از مراکز تجاری و خرید بزرگ در انگلیس مبدل کند به نحوی که پس از اجرای این طرح لیورپول در میان شهرهای تجاری این کشور هفت پله صعود کرد و در نهایت ۵ هزار شغل ایجاد شد.

زرندی یکی دیگر از تجارب جهانی در زمینه بازآفرینی شهری را مربوط به افریقای جنوبی دانست و گفت: شهر کوچک استیل به که سالها از سیاست های تبعیض نژادی رنج می برده است با استفاده از روش های بازاریابی و برندسازی تبدیل به مکانی برای گردشگری جهانی شده است و امروز یک برند به حساب می آید و در نهایت این پروژه باعث شد اشتغال کامل در این شهر کوچک به دست آید و امروز این شهر یکی از امن ترین مکان های افریقای جنوبی است.

رئیس دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه در این همایش قرار است از جایزه «ایران شهر»رونمایی شود، گفت: هدف از این جایزه آن است که مزیت شهرهای کشور در مسیر پیشرفت احصا و در نهایت برنامه ریزی بازآفرینی شهری متناسب با آن مزیت تدوین شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در مسیر پیشرفت هویت و ساختار شهرها نباید از بین برود، گفت: ما نیازمند یک بازنگری جدی در نحوه برنامه ریزی شهری خود هستیم

نظر شما