شناسهٔ خبر: 41928 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد حقانی:

اختلاف ۶ هزار میلیادی در هزینه‌کرد پل صدر تهران/ ایرادات اساسی بر ساخت پل صدر وارد است

پل صدر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اعلام رقم‌های متفاوت درباره هزینه نهایی ساخت پل صدر گفت: ساخت این پل بدون مطالعه بوده و ایرادات اساسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد حقانی عضو شورای شهر تهران، درباره هزینه انجام شده بابت ساخت پل صدر گفت: در خصوص ساخت این پل اعداد متفاوتی از ۷۵۰ میلیون تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده و حتی من گزارشی دارم که این رقم تا ۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و برخی نیز رقمی بیش از این مبلغ را بیان می‌کنند.

وی با اشاره به مکاتبه خود با شهردار تهران ادامه داد: در آخرین استعلامی که از شهردار تهران داشتم، وی بدون آنکه وارد جزئیات شود به من اعلام کرد؛ هزینه پل صدر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، اما با توجه به هزینه‌هایی که می‌دانم؛ صورت گرفته به دنبال آن هستم که شهردار ریز هزینه‌های انجام شده درخصوص ساخت این پل را اعلام کند.

پل صدر پاسخگوی بار ترافیکی نیست

حقانی با اظهار تاسف از این موضوع که ۳ سال پس از افتتاح این پل همچنان دستگاه کمپرسور روی آن کار می‌کند، اظهار کرد: بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پل صدر کوچکترین تاثیری در کاهش تعداد سفرها و مسائل زیست محیطی ندارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه اجرای طرحی به این بزرگی و با چنین هزینه‌ای نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی همه‌جانبه است، خاطرنشان کرد: معمولا در طرح‌های ترافیکی این چنینی میزان پیک ترافیک را در نظر می‌گیرند؛ یعنی ما در پیک ترافیک نباید روی پل صدر توقف داشته باشیم، اما این طرح به قدری مطالعه نشده است که با وجود اینکه دو لاین روی پل وجود دارد؛ اکثرا پلیس یک لاین را می بندد تا با ترافیک صدر تلاقی نکند، زیرا بزرگراه بعد از خروجی پل، کشش این بار ترافیکی را ندارد، لذا پلیس با گذاشتن مانع و... ماشین‌ها را متوقف کرده و شاهد ازدحام ماشین‌ها روی پل هستیم.

وی با تاکید براینکه پل صدر پاسخگوی پیک ترافیک نیست، به ایلنا، گفت: به شهردار گفته‌ام؛ ای کاش به جای ساخت این پل، در زیرزمین همان منطقه مترو ایجاد می‌کردیم. در شهرهای توسعه یافته از زمان ایجاد مترو کمتر به ساخت بزرگراه‌هایی با این عرض وطول می‌پردازند.

عدم توجه به حقوق شهروندی در ساخت پل صدر

حقانی با اشاره به لزوم مطالعات فنی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای همچون پل صدر عنوان کرد: با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی آیا درست است؛ پل صدر به نحوی ساخته شود که ساکنان دوطرف پل را از نور محروم کرده و با آلودگی مواجه کند؟ آیا مردم حق دارند به شورای و شهرداری معترض باشند که به چه حقی جلوی منزل ما را گرفته‌اید؟ آیا گذاشتن صداگیر دو طرف پل مشکلی را حل می‌کند؟ لذا ساخت این پل بدون مطالعه بوده و ایرادات اساسی دارد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه باید مطالعات پروژه به این بزرگی با این طول و عرض و حجم بتن انجام و سپس به شورای شهر آورده شود، اظهار کرد: پس از این مراحل باید موضوع توسط کارشناسان این کمیسیون‌ها بررسی و شهرداری نقطه‌نظرات را بشنود، در حالی که این پروژه ابتدا شروع شده و سپس به شورا آورده شده است.

شهرداری بدون نظارت شورا مشغول فعالیت است

وی گفت: اگر شهرداری می‌خواست؛ پل دو طبقه در شهر تهران داشته باشد، بهتر بود این پل را در محور همت غرب و شرق تا سمت کرج احداث می‌کرد، زیرا این محور شرایط لازم برای اجرای چنین طرحی را دارد به علاوه آنکه در دو طرف نیز منازل مسکونی وجود ندارد.

حقانی افزود: اگرچه شهرداری اعتقاد دارد؛ در حال شفاف سازی است، اما ما به عنوان اعضای شورای شهر هیچ اطلاعی از هزینه‌های انجام شده در چنین طرح‌هایی نداریم. شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم قدرت و سازوکار نظارتی لازم را ندارد.

شهرداری، شورا را به رسمیت نمی‌شناسند

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه شهرداری‌ها هم می توانند در ارتقا جایگاه شوراها نقش داشته باشند، عنوان کرد: به عبارت دیگر شهرداری‌ها باید شوراها را به رسمیت بشناسند، اما با این قانون ناقصی که شورای شهر دارد، ظاهرا شهرداری‌ها؛ شوراها را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با تاکید براینکه به رسمیت نشناختن شوراها به معنای به رسمیت نشناختن مردم است، گفت: اصولا دستگاه‌های اجرایی از دستگاه‌های نظارتی فرار می‌کنند؛ اطلاعات کم داده و گزارش‌های لازم را نمی‌دهند و هیات رئیسه شورا باید این موضوعات را پیگیری کرده و حتی کمیته‌ها را موظف کند که این موضوعات را پیگیری کنند، اما می‌بینیم که شورا به چه صورت اداره می‌شود.

حقانی بیان کرد: امروز شهرداری قدرت خود را نشان می‌دهد و بدون نظارت شورا فعالیت می‌کند، و ما باید در یک بستر قانونی خواهان پاسخگویی شهرداری باشیم.

نظر شما