شناسهٔ خبر: 41932 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای حفظ اراضی و حقوق بیت‌المال انجام شد:

تقدیر رئیس کل دادگستری از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی

محمد رضا اخوان عبداللهیان معاون قضایی و نماینده تام‌الاختیار رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از مدیرکل راه و شهرسازی استان برای اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت و صیانت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی؛ محمدرضا حقی، معاون و نماینده تام‌الاختیار رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با حضور در این اداره‌کل گفت: حفاظت و حراست از اراضی ملی یکی از اولویت‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال است و دادگستری استان به اراضی ملی حساسیت و توجه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اقدامات راه و شهرسازی استان در حفظ و نگهداری و باز پس‌گیری اراضی ملی تصرف شده طی سال‌های اخیر افزود: در لوح تقدیری كه از سوی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به عنوان رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تهیه شده، از زحمات اداره‌کل راه و شهرسازی در زمینه حفظ و حراست از اراضی ملی و انفال و رفع تصرف از اراضی ملی قدردانی شده است.

معاون قضایی و نماینده تام‌الاختیار رئیس کل دادگستری خراسان رضوی لوح تقدیری را به محمدرضا اخوان عبدالهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و محمدرضا باغستانی، مدیر املاک و حقوقی این اداره‌کل اهدا کرد که در بخشی از این تقدیر‌نامه آمده است: از زحمات و همکاری‌های بی‌شائبه جناب‌عالی با دادگستری استان به ویژه در جهت بسط و گسترش عدالت در جامعه تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

همچنین محمدرضا اخوان عبدالهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این جلسه گفت: در این دوره سعی شده با پشتیبانی دستگاه قضایی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال کارهای متفاوتی نسبت به دوره قبل انجام شود که در همین راستا آسیب‌‌شناسی‌هایی از چگونگی سوء استفاده و تصرف اراضی ملی انجام و تصمیم گرفته شد تا کارگروهی با حضور دست‌‌اندرکاران مربوط تشکیل شود.

وی افزود: باتوجه به خلاء‌های قانونی سعی شد تا هم‌افزایی بیشتری بین اداره‌کل راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی، منابع طبیعی و شهرداری مشهد صورت پذیرد که این هم‌افزایی توسط شورای حفظ حقوق بیت‌المال و در راس آن رئیس کل دادگستری انجام شد.

اخوان عبدالهیان تصریح کرد: با بررسی و آسیب‌شناسی که در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال صورت گرفت، روزنه‌های آسیب سوداگران و متصرفین شناسایی و با تعامل بین دستگاه‌های مذكور از این خلا جلوگیری شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص اقدامات صورت گرفته، گفت: یگان حفاظت اراضی اداره‌کل راه و شهرسازی تاسیس شد تا بسیاری از اراضی از تصرف درآمده و اقدامات بسیاری برای پیشگیری از تصرف انجام شده است که این اقدامات کارنامه بسیار موفقی را با کمک و پشتیبانی شورای حفظ حقوق بیت‌المال نسبت به دوره‌های قبل رقم زده است.

وی افزود: طی چهار ماه اول امسال نیز  بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی استان به ارزش ریالی۳۶۰ میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال رفع تصرف و آزادسازی شده است.

اخوان عبدللهیان یادآور شد: همچنین طی سه سال گذشته، بیش از ۳۵۶ هکتار به ارزش ریالی ۱۶ هزار و ۸۸۳ میلیارد و ۸۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال رفع تصرف شده است.

اخوان عبدالهیان با اشاره به همکاری‌ها و پشتیبانی دستگاه قضایی گفت: طی سال ۹۳ تعداد ۱۰۲ حکم رفع تصرف به میزان ۹۷۰ هزار و چهار متر مربع و طی سال ۹۴ نیز ۵۹ حکم رفع تصرف به میزان یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۲۳ متر مربع و طی سال ۹۵ نیز ۴۶ حکم رفع تصرف به میزان یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۷۷ متر مربع و طی سال جاری نیز ۱۲ حکم رفع تصرف به میزان یک میلیون و ۲ هزار و ۳۱۴ متر مربع رفع تصرف شده است.

همچنین محمدرضا باغستانی، مدیر املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره گفت: اراضی رفع تصرف شده در سال ۹۵ طی ۱۵ حکم در شهرستان مشهد به میزان ۷۶۱ هزار و ۹۵ متر مربع، بخش طرقبه ۱۹ حکم به میزان ۱۱۴ هزار و ۳۵ متر مربع، شاندیز ۲ حکم رفع تصرف با ۱۲ هزار و ۳۰ متر مربع بوده است.

وی افزود: همچنین پنج حکم رفع تصرف در شهرستان گناباد با ۱۰۸ هزار و ۸۸۴ متر مربع، شهرستان تربت حیدریه دوحکم رفع تصرف به میزان ۱۴۶ هزار و ۳۸۳ متر مربع و شهرستان کاشمر با یک حکم رفع تصرف به میزان ۶۰۰۰ متر مربع بوده است.

باغستانی درباره اراضی رفع تصرف شده طی سال ۹۶ نیز اظهار کرد: در مشهد سه حکم رفع تصرف به میزان ۱۲ هزار و ۳۷ متر مربع، طرقبه چهار حکم رفع تصرف به میزان ۳۲۰ هزار و ۴۰۰ متر مربع، شاندیزدو مورد حکم رفع تصرف به میزان ۳۴۸۵ متر مربع، خواف یک مورد اجرای حکم رفع تصرف به میزان ۴۰۰ هزار متر مربع، جغتای یک مورد رفع تصرف به میزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع و گناباد یک مورد اجرای حکم رفع تصرف به میزان ۲۵۵ هزار و ۶۲۲ متر مربع انجام شده است.

نظر شما