شناسهٔ خبر: 41943 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

واکنش رئیس سازمان هواپیمایی و سرپرست ایران ایر به تخریب نوسازی صنعت هوایی/ تاکید بر سازگاری هواپیماهای ای.تی.آر با اقلیم ایران/ تقدیر مجلس از خدمات‌دهی فرودگاه‌های مهرآباد و امام به مهمانان تحلیف

مراسم تحویل ۴ هواپیماهای برجامی در مهرآباد توضیحات مسئولین عالی رتبه هوایی کشورمان در خصوص سلامت هواپیماهای ای.تی.آر، تشریح مزیت‌های ATR و شیوه تامین قطعات هواپیماهای برجامی از سوی فرزانه شرفبافی سرپرست ایران ایر، انتصاب رئیس هیئت‌مدیره شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) ،تقدیرمجلس از خدمات‌دهی فرودگاه‌های مهرآباد و امام به مهمانان تحلیف و هم‌چنین عذرخواهی از مسافران حج به خاطر تاخیرهای پروازی اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: پس از کنار رفتن دور اصلی تخریب‌ها علیه هواپیماهای برجامی این بار نوبت به هواپیماهای ATR رسید تا مورد نقد عجیب بعضی از مخالفان برجام قرار گیرد. این هواپیماهای کوچک که در طول ماه‌های گذشته تنها چهار فروند آن به ایران تحویل شده، توانسته‌اند با دگرگونی قابل توجهی که در فرآیند کاری فرودگاه‌های کوچک به وجود می‌آورند، تعداد زیادی از شهرهای کوچک را با پروازهای برنامه‌ای گسترده همراه کنند و از این مسیر امید به توسعه صنعت هوایی را افزایش دهند.

پس از چند هفته از آغاز به کار این هواپیماهای کوچک مشکل فنی که در یکی از پروازهای این هواپیما به وجود آمد، بهانه‌ای جدید دست داد تا این هواپیماهای نو مورد هجمه دلواپسان قرار بگیرد. هجمه‌ای که این بار با این بهانه شکل گرفت که هواپیماهای ATR خریداری شده از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران سازگاری ندارد. این در شر ایطی است که ATR های جدید اولین مدل از خانواده ATR نیستند که وارد ایران شده و طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیماها از ۲۰ سال قبل در آسمان ایران فعال شدند و خدمات قابل توجهی نیز به مردم عرضه کردند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشکال مربوط به پرواز چند روز قبل مشهد به گرگان که با هواپیمای ATR انجام شده مربوط به سیستم هشداردهنده موتور عملیاتی می‌شود که خلبان در چهارچوب وظایف ایمنی خود درخواست فرود را ارائه کرده و پس از بررسی نهایی مشخص شده که مشکل به دلیل نقص در قطعات نبوده و نیاز به هیچ جابجایی وجود ندارد.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت ...

هواپیمای ATR کاملا با اقلیم ایران سازگاری دارد

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نقص فنی پیش آمده در هواپیمای ATR با رجیستر TA در مسیر مشهد به گرگان، گفت: مشکلی به لحاظ فیزیکی برای این هواپیما پیش نیامده بود.

وی توضیح داد: اخطار اشتباه کامپیوتر هواپیما باعث شده است تا سیستم هشداردهنده موتور عملیاتی شود و خلبان طبق وظیفه‌ای که داشته موتور را خاموش و اجازه فرود اضطراری می‌گیرد و بعد از شروع به کار مجدد دستگاه مشکل برطرف می‌شود.

عابدزاده با بیان اینکه گاهی اخطار اشتباه از طرف کامپوتر هواپیماها پیش می‌آید، تاکید‌کرد: مشکل این هواپیما نقص در قطعات نبوده و هیچ‌گونه تغییر قطعه‌ای صورت نگرفته است و نیاز به تغییر قطعه نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با رد این موضوع که ای. تی. آرهای خریداری شده مناسب اقلیم ایران نیست، گفت: اتفاقا این هواپیماها کاملا با اقلیم ایران سازگاری دارند و ای. تی. آرها در تمام جهان و در اقلیم‌های مختلف پرواز دارند؛ ضمن اینکه این نوع هواپیما نزدیک ۲۰ سال قبل وارد کشور شده است و تاکنون خدمات زیادی در سفرهای هوایی به مردم ارائه داده است.

هیچ مشکلی در بخش امنیت پرواز و تامین قطعات وجود ندارد

عابدزاده در پاسخ به این سوال که آیا کمپانی ای. تی. آر خود را متعهد به تامین قطعات و پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده به ایران می‌داند، گفت: تاکنون ای. تی. آر بر پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده به ایران تعهد داشته و هیچ مشکلی برای تامین قطعه نداریم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص امنیت پرواز با ای. تی. آرها از آموزش کامل خلبانان ایرانی خبر داد و گفت: درحال حاضر مدتی است که پروازها با خلبان ایرانی که آموزش کامل و جامعی را دیده‌اند انجام می‌شود و هیچ گونه مشکلی در بخش امنیت پرواز و تامین قطعه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قراردارد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می‌توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.  

همچنین ATR تا به حال بیش از ۱۵۰۰ هواپیما فروخته است و بیش از ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارد. هر ۸ ثانیه یک بار، یک فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید. ٢٠٠ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می کنند.

تشریح مزیت‌های ATR و شیوه تامین قطعات هواپیماهای برجامی

فرزانه شرفبافی با اعلام این خبر افزود: این هواپیماها با موتور توربوتراپ جت ملخدار یکی از بهترین هواپیماهای کوتاه برد جهان هستند و با پرواز در ارتفاع کم و مسافت‌های کوتاه مدت عملکرد بسیار خوبی دارند.

وی با بیان اینکه از نظر سوانح هوایی ای تی آر ها یکی از ایمن ترین هواپیماها در جهان هستند، گفت: ایران ایر با بررسی‌های همه جانبه این هواپیماها را انتخاب کرده است تا شبکه پروازی خود را در داخل با استفاده از این هواپیماها توسعه دهد.

سرپرست شرکت هواپیمایی ایران ایر افزود: این هواپیماها از نظر بازرگانی هزینه کمتری دارند و ایران ایر در صدد است از این هواپیماها در پروازهای برنامه ای خود به صورت بهینه استفاده کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ایران ایر در تامین قطعات این هواپیماها مشکلی ندارد و به همراه این چهار فروند ای تی آر که وارد کشور شده، یک سری قطعات مورد نیاز یدکی آن از طرف شرکت سازنده به ایران ایر تحویل شده است.

شرفبافی با بیان اینکه براساس قرارداد منعقده تامین قطعات این هواپیماها از طرف شرکت سازنده آن تامین شده است، گفت: ایران ایر در تامین قطعات مورد نیاز این هواپیماها مشکلی ندارد.

الحاق ۴ تا ۶ فروند هواپیمای ای. تی. آر به ناوگان هما تا پایان سال

سرپرست شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره برنامه تحویل مابقی هواپیماهای ای تی آر به ایران ایر، گفت: براساس برنامه‌‌ریزی قرار است هر دو ماه یک فروند هواپیمای ای تی آر به ناوگان ایران ایر ملحق شود.

شرفبافی بیان‌کرد: پنجمین فروند این هواپیماها اوایل مهرماه امسال به ایران ایر تحویل می‌شود و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری چهار تا شش فروند هواپیمای ای تی آر دیگر به ایران ایر تحویل شود.

سرپرست شرکت هواپیمایی ایران ایر در پایان تاکید کرد: در تامین منابع مالی این هواپیماها مشکلی وجود ندارد و ایران ایر تمام ۲۰ فروند هواپیمای ای تی آر را به صورت ملکی خریداری کرده است.

تقدیر مجلس از خدمات‌دهی فرودگاه‌های مهرآباد و امام به مهمانان تحلیف/ کار گسترده‌ای در فرودگاه‌های تهران انجام شد

علاء‌الدین بروجردی در برنامه زنده گفت و گوی ویژه ی خبری با اشاره به سفر هیئت‌های خارجی به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری دولت دوازدهم، گفت: مدیریت درست این مهم در دو فرودگاه کشور انصافا جای تشکر و قدردانی دارد.

وی ادامه داد:اینکه یک مهمان با یک فرهنگ متفاوت برای اولین بار وارد کشور ما شود و هنگام بازگشت از سرویس‌دهی تا این حد راضی باشد هم شان جمهوری اسلامی ایران حفظ شده است  و هم به عنوان یک مبلغ برای کشور محسوب می شوند.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف مسئولین فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی (ره) کار بسیار گسترده ای انجام گرفت و از آنجایی که در بیشتر مراسم بدرقه و استقبال حضور داشتم متوجه رضایت مهمانان شدم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۰۰ هیات خارجی از ۹۲ کشور جهان  برای شرکت در آیین تحلیف ریاست جمهوری  از دو فرودگاه مهرآباد و امام وارد تهران شدند.

رئیس هیئت‌مدیره شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) منصوب شد

طبق اعلام روابط عمومی‌ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در هفتاد و چهارمین جلسه هیئت مدیره، موضوع انتصاب «رئیس هیئت مدیره» شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بررسی و به استناد ماده ۱۷ و تبصره ذیل ماده ۲۶ اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تصمیم هیئت مدیره، «کوروش فتاحی» به سمت رئیس هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب شد.

یش از این «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، در حکمی فتاحی را به سمت سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرده بود.

وی جایگزین محمود نویدی می‌شود که نزدیک به سه سال پیش با حکم عباس آخوندی به عنوان مدیرعامل شهر فرودگاهی امام منصوب شده بود و چندی پیش استعفا کرد.

راه اندازی خط پروازی بندرعباس – مسقط

مدیرکل فرودگاه های هرمزگان در مراسم راه اندازی این خط پروازی گفت: پرواز این خط خارجی در روز های دوشنبه هر هفته ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه و بازگشت در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه توسط هواپیما فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی کیش ایر انجام می شود.

محمد امانی بنی اظهار داشت: استقبال مسافران می‌تواند موجب افزایش تعداد پروازهای مسیر بندرعباس - مسقط به ۲ پرواز در هفته شود.

وی با بیان اینکه هر روز پرواز مستقیم بین بندرعباس - دبی برقرار است، اضافه کرد: راه اندازی مسیرهای جدید پروازی به مقصد سایر کشورها در برنامه آینده فرودگاه بین‌ المللی بندرعباس قرار دارد که پس از نهایی شدن مقاصد جدید اعلام می شود.

پرواز حجاج هرمزگان هم در روزهای هشتم تا دهم مردادماه از بندرعباس به جده انجام شد.

فرودگاه بین المللی بندرعباس دارای پرواز به مقاصد آبادان، تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، کرمانشاه، اهواز، مشهد، چابهار، ساری، کیش، ابوموسی، سیری و دبی است.

این استان دارای ۱۳ فرودگاه است که از این تعداد تنها ۶ فرودگاه در تملک و مورد استفاده شرکت فرودگاه ها قرار دارد.

سه فرودگاه شامل بندرعباس، بندرلنگه و ابوموسی از ۶ فرودگاه یاد شده عملیاتی بوده و سه فرودگاه پارسیان، بستک و میناب به دلیل نداشتن دیوارهای حفاظتی غیرعملیاتی هستند

عذرخواهی از مسافران حج به خاطر تاخیرهای پروازی/ سهم ۷۵ درصدی پروازهای حج ایران ایر

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از ابتدای شروع عملیات رفت زائران حج تمتع در روز هشتم مرداد ماه امسال تا پایان روز ۱۳مرداد ماه در مجموع ۴۸پرواز انجام شده که ۳۸ پرواز را هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

سهم شرکت ایران‌ایر در عملیات حج تمتع امسال به ۷۵ درصد رسیده است/عملکرد هما قابل قبول است

وی ادامه داد: در همین تاریخ ۱۲ هزار و ۴۱۸ مسافر از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به سرزمین وحی اعزام شده اند و در روزهای آتی به صورت روزانه حجم بیشتری از مسافران انتقال خواهند یافت.

عابدزاده با اعلام اینکه پروازهای رفت حجاج تا تاریخ ۴ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، توضیح داد:کل پروازهایی که برای انتقال حجاج انجام می‌شود حدود ۲۶۳ پرواز است که بیشتر آن از طرف هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی پرواز هم توسط شرکت سعودی -عربی انجام می‌شود.

به گفته ی رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سهم شرکت ایران‌ایر در عملیات حج تمتع امسال به ۷۵ درصد رسیده است.

بیش از ۶۹ هزار مسافر با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عازم مکه می‌شوند

وی توضیح داد: از ۸۵ هزار نفر جمعیت اعزامی به بیت الله الحرام بیش از ۶۹ هزار مسافر از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعزام می شوند که گویای سهم بالای ۷۰ درصدی ایران ایر است.

عابدزاده در خصوص ارزیابی خود از انجام پروازهای حج امسال، گفت: با وجود اینکه اطلاع رسانی به ایران ایر برای جابجایی این حجم مسافر خیلی دیر صورت گرفته است اما عملکرد هما قابل قبول است.

وی ادامه داد: تا امروز تعدادی از مسافرانی که از سوی ایران ایر به عربستان سعودی اعزام شده‌اند جزو سهمیه شرکت‌های عربستانی بودند که توسط هما جابجا شده اند. از آنجایی که برنامه ریزی در حداقل زمان صورت گرفت و بار اضافی بر دوش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گذاشته شد، در صورت تاخیر در انجام پروازها از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی خبر داد که مجموع فرودگاههای کشور برای ارائه سرویس‌های منظم آمادگی دارند و با ابراز امیدواری از اینکه مردم بتوانند سفر راحتی به سرزمین حج داشته باشند، ادامه داد: امیدواریم مردم شرایط خاص امسال را درک نمایند.

رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین گفت: از همه ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام حجاج استفاده می شود.

نظر شما