شناسهٔ خبر: 41963 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و زير بنايی راه‌آهن خبر داد:

بازسازی بخش قابل توجه ناوگان ريلی در محور جنوب/ اجرای دشوارترین بلاك‌های محور ریلی شمال-جنوب در سال جاری

مازیار یزدانی معاون فنی و زير بنايی راه آهن گفت: گام‌های مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع كيفی و ايمنی سير ناوگان ريلی در محور جنوب برداشته شده و تا كنون بخش قابل توجهی از محور مذكور مورد بازسازی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی با بیان اینكه محور جنوب یكی از مهمترین و قدیمی‌ترین محورهای مواصلاتی ریلی در مسیر شمال- جنوب است، گفت: این محور، بندرتركمن در شمال كشور را به بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر در جنوب كشور وصل كرده و نقشی حیاتی در تكمیل زنجیره ارتباطی میان آب‌های سرد شمالی و آب‌های گرم خلیج همیشه فارس دارد

وی افزود: قدمت و شرایط هندسی مسیر در سال‌های اخیر بگونه‌ای نگران كننده بود كه گاه برای حفظ شرایط حداقلی در آن به ناچار محدودیت‌هایی برای ترافیك عبوری (از جمله تقلیل سرعت‌های فراوان) تعیین می‌شد.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن اظهار داشت: این امر محور جنوب را علیرغم اهمیت فوق‌العاده آن به گلوگاهی تبدیل كرده بود كه نه تنها نیازهای بهره‌برداری را پاسخگو نبود، بلكه ایمنی سیر ناوگان ریلی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد.

وی اضافه كرد: از سوی دیگر وجود مشكلات فنی، اجرایی در كنار اهمیت و ترافیك بالای محور فوق، كار مرمت و بازسازی خط آهن را بسیار سخت و دشوار كرده بود بطوریكه در طی ۸۰ سال گذشته علیرغم فرسودگی شدید مصالح روسازی و حجم بار عبوری، صرفا تعویض بخشی از روسازی خط شامل ریل و تراورس در سال ۱۳۳۵ و بهسازی مسیر نیز در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت

یزدانی خاطر نشان كرد: با تلاش همكاران در بخشهای مختلف، در سالهای اخیر گامهای مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع كیفی و ایمنی سیر ناوگان ریلی برداشته شد و تا كنون بخش قابل توجهی از محور مذكور مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی گفت: اما در این بین وجود بخشهای صعب‌العبور و با شرایط محیطی دشوار به لحاظ حجم بالای پل، تونل و قوسهای تند با شعاع زیر ۴۰۰ متر، سختی كار بازسازی در محور جنوب آن هم در شرایطی كه بهره برداری از خط متوقف شده را دوچندان كرده است.

وی یادآور شد؛ بلاك تنگ۷- تنگ۵ به طول حدود ۱۶ كیلومتر دشوارترین بلاكی است كه علیرغم برخورداری از حدود ۱۱ كیلومتر تونل و ۵ كیلومتر قوس زیر ۴۰۰ متر با تلاش و همت بسیار و تمهیدات ویژه، بازسازی و در ششم مرداد ماه به اتمام رسید.

همچنین سه بلاك باقی مانده شامل بیشه- قارون، تنگ۵- تله زنگ و تله زنگ- شهبازان بطول ۴۵ كیلومتر كه از دشوارترین و صعب العبورترین بلاك‌های این محور است در سال جاری برای بازسازی هدف‌گذاری شده است./

نظر شما