شناسهٔ خبر: 42020 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در آذربایجان‌شرقی برگزار شد:

جزئیات برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهرستان بناب

بافت فرسوده  استان البرز جلسه ستاد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهرستان بناب با حضور فرماندار بناب، شهردار و دبیر ستاد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهرستان بناب، اعضای ستاد شهرستان، معاون دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان و کارشناس راهبر استان در آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، ستاد شهرستان بناب با حضور فرج‌اللهی فرماندار بناب، داودی شهردار و دبیر ستاد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهرستان بناب، اعضای ستاد شهرستان، استادی معاون دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، م نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان و جعفری کارشناس راهبر استان آذربایجان شرقی در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری، رأس ساعت ۹ صبح در محل سالن اجتماعات فرمانداری بناب با دستور کار تهیه برنامه جامع اقدام مشترک در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری، بررسی گزارش اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد در محلات هدف بازآفرینی شهرستان بناب و بررسی مسائل و مشکلات اجرایی برنامه‌های مصوب به منظور تحقق بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه تشکیل گردید.

منصور استادی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بناب با اشاره به جمعیت ۱۹ میلیون نفری در بافت‌های ناکارآمد شهری شناسایی شده در کشور و بر تغییر نگاه و رویکرد در حوزه مدیریت شهری، توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره و افزود: مهم‌ترین هدف و سیاست وزارت راه و شهرسازی در راستای احیای بافت‌های فرسوده در سطح کشور حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و بهبود وضعیت زندگی در مناطق محروم است که در این راستا از بافت‌های فرسوده به طور ویژه‌ای حمایت می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ محله به عنوان بافت فرسوده در سطح کشور شناسایی شده که این یک معضل اساسی محسوب می‌شود و نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی اتخاذ شود تا بتوانیم به تمامی اهداف در ارتباط با احیای بافت فرسوده شهری دست یابیم. استادی در ادامه با اشاره به برنامه دولت و شهرداری‌ها برای محدود کردن این محلات در سطح کشور اذعان کرد: ظرفیت اجتماعی باید پای کار بیاید و در قالب یک برنامه هماهنگی شده باید پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: سالانه باید با استفاده از ظرفیت‌های محلی ۲۷۰ محله از این مناطق را ارتقاء دهیم تا بلکه ظرف ۱۰ سال آینده بتوانیم معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در سطح کشور را ترمیم و بازسازی کنیم.

معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین با بیان اینکه در این میان باید محوریت را از ساختار دولتی به نهادهای محلی و یکپارچه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها ببریم؛ تأکید کرد: برای حل این مسائل سند ملی توسعه پایدار شهری تصویب و ابلاغ شد.

استادی شهرستان بناب را یکی از شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی معرفی و اظهار کرد: در شهرستان بناب فعالیت‌های خوبی انجام شده است ولی در خصوص اقدامات صورت گرفته هیچ مستندسازی و گزارش مصوری تهیه نشده است که امیدواریم مسئولان شهرستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بخش گزارش مصوری تهیه کنند.

در ادامه فرج الهی فرماندار محترم شهرستان با اشاره به ساخت و سازهای بی‌رویه در محلات حاشیه‌نشین اشاره و افزودند: با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و سایر دستگاه‌ها بیش از ۹۵ درصد جلوی توسعه و ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرقانونی را در حاشیه‌های این شهر گرفته شده است. همچنین وی تشکیل کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و سایر اقدامات فرهنگی برای توانمندسازی ساکنان این محلات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این شهر اعلام و تصریح کرد: اهداف مختلفی در تشکیل این کلاس‌ها دنبال شد که نتیجه‌بخش بود.

فرج الهی با اشاره به توجه و عنایت ویژه دولت یازدهم به ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور یادآور شد: پروژه‌های مختلف عمرانی نیز در این مناطق توسط دولت انجام شد که در فاز اول بازگشایی معابر و صدور پروانه ساخت در این مناطق با ۵۰ درصد تخفیف از جمله این اقدامات بود.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت برای ساماندهی ۵ آسیب اجتماعی در این مناطق اختصاص سهم شهرستان بناب را از مبلغ پیش‌بینی شده خواستار شد.

وی همچنین از اختصاص حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در سکونتگاه‌های غیررسمی بناب خبر داد و خواستار تسریع در اجرا و تکمیل این پروژه‌ها شد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ محله در سطح کشور به عنوان بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شناخته شده است؛ گفت: بر اساس برنامه تنظیم شده قرار است هر سال ۲۷۰ محله‌ترمیم و بازسازی شوند که ظرف ۱۰ سال این کار صورت خواهد گرفت تا بلکه بتوانیم ظرف ۱۰ سال به شاخص‌های تعیین شده دست یابیم.

وی در خصوص مصوبات ستاد بازآفرینی استان و انتظارات دبیرخانه استانی از ستادهای بازآفرینی شهرستانی توضیحاتی ارائه نموده و بر ارسال گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد توسط دبیرخانه ستاد شهرستانی تأکید نمود.

نجفیان با اشاره به اقدامات مؤثر صورت گرفته در شهرستان بناب در این بخش تصریح کرد: علیرغم اینکه کارهای بزرگی در این شهرستان صورت گرفته و مسئولان استانی همواره در جلسات مختلف از این شهرستان مثال می‌زنند ولی به جهت عدم مستندسازی و ارائه عملکرد کارهای صورت گرفته باعث شده کارهای صورت گرفته مغفول بماند.

وی ضمن اشاره به اقدامات اجرائی اداره عمران و بهسازی شهری در محلات اولویت‌دار بازآفرینی شهر بناب بر لزوم تهیه برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی استان اشاره و بر لزوم همکاری و مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد شهرستان در تهیه این برنامه تأکید نمود.

در ادامه از اقدامات شهرداری و سایر اعضاء و همچنین شرکت مادر در محلات هدف بازدید به عمل آمد.

نظر شما