شناسهٔ خبر: 42050 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

وزارت راه و شهرسازی با تمام توان برای اتمام طرح مسکن مهر اقدام کرد/ رشد چشمگیر بخش نوسازی وبهسازی مناطق ناکارامد در ۴ سال اخیر/ پذیرش وزارت راه و شهرسازی از سوی آخوندی ایثارگری و دلسوزی برای مردم و نظام است

سیداحسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیعملکرد وزارت راه و شهرسازی طی دولت یازدهم را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در زمان فعلی هرکسی که حاضر به پذیرش جایگاه وزارت راه و شهرسازی می‌شود فردی ایثارگر و دلسوز مردم و نظام است چراکه در شرایط کنونی کشور وزیر شدن در مقابل این تعداد از طلبکاران و مدعیان با اینبودجه ناچیز کار ساده و راحتی نیست.

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عملکرد وزارت راه و شهرسازی طی دولت یازدهم را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعا فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی، مسکن مهر و عمران و بهسازی خوب و چشمگیر بوده است.

علوی در ادامه با تأکید براینکه جانمایی و نیاز سنجی طرح مسکن مهر در سال‌های گذشته خطایی اساسی و استراتژیک بوده است گفت: در حقیقت این بحرانی بود که دولت یازدهم از ابتدای کار با آن روبه‌رو بود، متأسفانه مسکن مهر در مکان‌هایی ساخته شد که نه تنها از استقبال مردم برای سکونت برخوردا نشد بلکه باعث دفت سرمایه ملی در این نواحی نیز شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که دولت یازدهم علی‌رغم موافق نبودن با پایه و اساس این طرح ولی با تمام توان نسبت به اجرای این تعهد گام برداشت گفت:  من خود در این دوره شاهد بودم که وزیر راه و شهرسازی تا چه اندازه در اخذ اعتبار برای تکمیل هرچه سریعتر این طرح تلاش کرده و نامه‌نگاری‌های متعددی با ریاست بانک مرکزی داشت ولی به دلیل بحران مالی بانک‌ها و عدم همکاری مناسب آن‌ها پیشبرد این پروژه آن طور که باید پیش نرفت.

وی با تأکید براینکه با وجود تمامی تنگناهای مالی، عدم همکاری دستگاه‌های مختلف وسایر مشکلات تعداد زیادی از واحدها در ۴ سال اخیر تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شد گفت: متأسفانه با اینکه تعداد زیادی از واحدها باقی‌نمانده است ولی اکثریت آن‌ها همچنان از خدمات زیربنایی و روبنایی برخوردار نیستند که قطعا وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به انجام آن نبوده و سایر دستگاه‌ها باید به کمک آن بیایند.

نمیانده مردم سنندج در ادامه خاطرنشان کرد: به تصور من دولت دوازدهم و به ویژه وزارت راه و شهرسازی باید طرح جامعی برای تأمین مسکن نیازمندان فراهم کرده و ارائه دهند، هرچندکه تا کنون نیز بحث مسکن اجتماعی و حمایتی از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی مطرح شده است ولی باید با عزم جدی‌تری دنبال شود.

وی همچنین در اشاره به خانه‌های خالی موجود در کشور نیز بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی در کشور وجود دارد که قطعا باید برنامه‌‌ریزی مناسبی برای آن‌ها ارائه شود.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت وزارت راه و شهرسازی در بحش عمران و بهسازی، بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی در دولت یازدهم را قابل قبول اعلام کرد و گفت: خوشبختانه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این دوره توجه ویژه‌ای در این حوزه داشته و نسبت به تملک بناهای تاریخی و تغییر کاربری آن‌ها اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است، از سویی دیگر تلاش برای ارائه وام و نسهیلات نوسازی و بهسازی به خانه های فرسوده در این مناطق از دیگر اقدامات چشمکیر انجام شده در این حوزه به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی با بیان این نکته که قطعا پیشرفت در این حوزه تا حد بسیار زیادی به تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی بستگی دارد گفت: با وجود آنکه استراتژی وزارت راه و شهرسازی تمرکز بر روی بافت‌ ناکارآمد طی ین دوره بوده است ولی شاهد همکاری خوبی از سوی نهادهای مالی و بانکی طی این مدت در این بخش نبوده‌ایم.

به گفته این نماینده مجلس وجود اعتباری قابل توجه وکمک سایر نهادها مانند بانک، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در مسیر بهبود شرایط حاشیه شهرها امری ضروری است و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

علوی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر ۹۰۰ هزار میلیارد پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، این درحالی است که بودجه سالانه وزارت راه وشهرسازی حتی به ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد پس طبیعی است که در قضاوت در این حوزه باید منصفانه بیاندیشیم و شرایط را درک کنیم.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران با تأکید براینکه خیلی از وزرا بودند که با وجود امکانات موفق به انجام کاری نشدند گفت: به تصورمن همین که وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم توانست اقدامات عمرانی را با اعتبارت به شدت کم تا این اندازه مدیریت کرده و حکمرانی دقیقی در این حوزه انجام دهد جای قدردانی و تشکر دارد.

به گفته این نماینده در زمان فعلی هرکسی که حاضر به پذیرش این جایگاه می‌شود فردی ایثارگر و دلسوز مردم و نظام است چراکه در شرایط کنونی کشور وزیر شدن در مقابل این تعداد از طلبکاران و مدعیان با اینبودجه ناچیز کار ساده و راحتی نیست.

وی در پایان تأکید کرد: من به عنوان یک مهندس و عضو کمیسیون عمران از عملکرد وزارت راه سپایگذار بوده و نمره قبولی را به اقدامات این وزارتخانه در دولت یازدهم می‌دهم./

نظر شما