شناسهٔ خبر: 42120 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در آذربایجان‌شرقی انجام شد:

بازدید اکیپ شبکه شتاب‌نگاری ملی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ایستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله آذربایجان‌شرقی

دستگاه شتاب‌نگار زلزله اکیپ شبکه شتاب‌نگاری ملی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ایستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله در آذربایجان‌شرقی بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، یوسف محمدزاده سرپرست دفتر منطقه‌ای شمالغرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: کارشناسان شبکه ملی شتاب‌نگاری زلزله به مدت یک هفته از ایستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله استان بازدید و ضمن کنترل عملکرد آن‌ها، نسبت به رفع عیوب و به‌روز نمودن آن‌ها اقدام کردند.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی تاکنون ۴۵ دستگاه شتاب‌نگار نصب شده که ۴۳ دستگاه از نوع (SSA-۲) و ۲ دستگاه دیجیتال از نوع GURALP است.    

شتاب‌نگار زلزله، دستگاهی است که شتاب حاصل از جنبش پوسته زمین را به ثبت می‌رساند و از اجزای اصلی سنسورها، دیجیتایزر، حافظه و باطری تشکیل شده است این دستگاه‌ها به منظور نصب در نزدیکی مراکز زمین‌لرزه‌ها و گسل‌های فعال و نیز در سازه‌های مهمی مثل سدها بسیار مناسب بوده و اطلاعات حاصل از آن‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه که شتاب نگاشت نامیده می‌شود در مهندسی زلزله و طراحی و محاسبه ساختمان‌ها به‌ویژه بناهای مهم از اهمیت زیادی برخورداراست.

 اضافه می‌نماید مطابق برنامه امسال مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار است تعداد دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله در محدوده کلان‌شهر تبریز به حداقل ۱۰ دستگاه از نوع Guralp افزایش پیدا کند که این مهم در حال پیگیری است.

نظر شما