شناسهٔ خبر: 42241 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌آهن خواف- هرات خبر داد:

تلاش برای افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات تا مهر ماه/ اعلام آمادگی پیمانکاران ایرانی برای اجرای قطعه ۴ پروژه

بازدید مشاور وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه راه‌آهن خواف- هرات با اشاره به پایان زیرسازی قطعه سوم پروژه گفت: وزیر راه و شهرسازی پیگیر بهره‌برداری از قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات تا مهر ۹۶ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی باقری، مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی دربازدید از خط آهن خواف _ هرات ۱۹۰عنوان کرد:  این خط آهن در ۱۹۰ کیلومتر چهار قطعه را شامل می‌شود که سه قطعه در تعهد کشور ما و یک قطعه درتعهد افغانستان است.  

باقری افزود: کل پروژه از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون دو قطعه  به طول ۴۰‌کیلومتر تکمیل شده است. ضمن اینکه زیرسازی قطعه سوم‌ به طول ۳۰ کیلومتر تمام ‌شده و روسازی آن ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. جهت تسریع کار برای قطعه سوم دو پیمانکار تعیین شده و رئیس‌جمهور پیگیر بهره‌برداری این قطعه تا مهر ۹۶ است.

مشاور وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پیمانکار قطعه چهارم‌ در روزهای پایانی قطعه سوم ‌انتخاب خواهد شد، گفت: پیمانکاران ایرانی برای ساخت قطعه چهارم اعلام‌ آمادگی کردند اما تصمیم نهایی با افغانستان است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: به دستور رییس جمهور در جهت افزایش تعامل در محور شرق و اتصال به کشورهای محصول در خشکی از مشاورین و پیمانکاران، امور بین‌الملل و بازرگانی کمک گرفته شد تا سریعتر مشکلات ساخت این پروژه حل بشود.

همچنین صادق تخمه‌چیان، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درسخنانی گفت: روزانه ۱۷۰ واگن و سالانه سه میلیون تن باربا احتساب مواد معدنی از راه‌آهن سنگان به سمت بندرعباس و اصفهان می‌رود که در ذوب آهن و فولاد مبارکه بارگیری می‌شود که شامل سنگ آهن و کنستانتره آهن است. بعد از اتمام ‌پروژه خواف_هرات سالانه دو میلیون تن بدون احتساب مواد معدنی به صورت سالانه بار صادر و وارد می‌شود.

تخمه‌چیان افزود: با توجه به اینکه نهادهای بین‌المللی راه‌آهن را برای حمل بار مطمئن می‌دانند می‌توان واردات کشورهای خارجی به افغانستان را از این مسیر انجام داد.

وی تصریح کرد: در مجموع سه قطعه مورد تعهد ایران ۷۶ کیلومتر است که ساخته شده اما آماده بهره‌برداری نیست.

نظر شما