حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تحلیل خود از هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان پرداخت و گفت: به نظر میرسد که باید ارتباط بیشتری برای هماهنگی بین ذینفعان صنعت ساختمان و برگزارکنندگان نمایشگاه صنعت ساختمان وجود داشته باشد و وضعیت کنونی با وضعیت ایدهآل فاصله دارد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از نهادهای غیردولتی و شرکتهایی که فروشنده محصولات ساختمانی نیستند برای حضور در نمایشگاه با مشکلاتی روبهرو هستند، افزود: باید مصرفکنندگان و دیگر دستگاههایی که مرتبط با صنعت ساختمان هستند در سیاستگذاریهای نمایشگاه صنعتساختمان موثرتر دیده شوند و در عین حال، درباره سیاستهای برگزاری نمایشگاه نیازمند بازنگری هستیم تا بتوانیم در سالهای آتی نمایشگاه را با کیفیت بهتری از سال جاری برگزار کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنعت ساختمان برای مردم نام آشنایی است و مخاطبان آن فراتر از متخصصان این صنعت هستند، در مورد وضعیت کنونی بازاز مسکن، گفت: خوشبختانه هم اکنون، بازار، از رونق سفتهگرایانه به سمت رونق واقعی، حرکت کرده است و در این مورد، بسیار خوشبین هستیم.
پیشنشانههای رونق مسکن
مظاهریان ادامه داد: ایستادگی در طی چند سال گذشته و در دولت یازدهم برای اینکه رونق در بازار از نوع رونق سفتهگرایانه نباشد، کمک بسیاری کرده است و هماکنون نیز پیشنشانههای رونق واقعی و مبتنی بر نیاز واقعی مردم و مصرفکننده را در بازار شاهد هستیم که این وضعیت به ثبات بازار کمک میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دوران ایدهآلی در صنعت ساختمان طی نمیشود اما وضعیت فعلی، تضمینی برای یک دوره پایدار برای یک دهه پیشرو است.
مظاهریان همچنین درباره برنامههای دولت برای صنعتیسازی صنعت ساختمان، نکاتی را ارایه کرد و گفت: صنعت ساختمان در کشور ما یک صنعت خصوصی است و به غیر از یک دوره تاریخی که دخالت دولت، بازار را به هم زد، خوشبختانه همواره مبتنی بر نظام بازار و دخالت بخشی خصوصی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که همواره عرضه و تقاضا، تعیینکننده بازار صنعتساختمان است، گفت: اگر محصولات ارایهشده، باکیفیت باشند به راحتی میتواند در بازار، مصرفکنندگان خود را پیدا کند. اهداف صنعتیسازی کاهش هزینه و سرعت بیشتر است و محصولاتی که با این ویژگیهای ساخته میشوند طرفداران خود را دارند و در بازار موردتوجه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار میگیرد.
مظاهریان ادامه داد: در حال حاضر در سیستم سازههای فولادی به نظرم رشد خوبی داشتیم.
کاهش هزینههای ساخت با صنعتیسازی
به گفته وی، صنعتیسازی مزیت نسبی را برای سازنده ایجاد میکند تا بتواند با سرعت بیشتری ساخت و ساز را انجام دهد و زودتر بتواند سرمایه را به گردش بیندازد و درعینحال، ایمنی بیشتری نیز دارد. همچنین، صنعتیسازی واقعی حتی هزینههای پس از ساخت را نیز کاهش میدهد.
مظاهریان با تاکید بر اینکه صنعتیسازی در جاهایی نیاز به بحثهای ترویجی در جامعه دارد، گفت: بحثهای ترویجی کمک میکند تا مصرفکننده این خدمات، ویژگیهای این نوع از خدمات را بهتر درک کند و بداند که مزیتهای نسبی صنعتیسازی چیست. در این راه و در گسترش مباحث ترویجی در جامعه نیز نمایشگاههای صنعت ساختمان نقش عمدهای دارند. اما در عین حال باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که باید ارایه محصولات به صورت واقعی باشد و خریدار، آثار این خدمات را درک کند و این اطمینان را حاصل کند که محصولات صنعتی جدید ساختمانی، نیازهایش را پاسخ میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازدیدهایی که از برخی غرفههای نمایشگاه هفدهم صنعت ساختمان داشتم شاهد بودم که بسیاری از شرکتهای ساختمانی که محصولات باکیفیت و حرفهای را ارایه میدهند در صنعت شیشه، سازههای فولادی و... رضایت نسبی از صنعتیسازی دارند. معتقدم زمانیکه خدمات ساختمانی باکیفیت ارایه شود آن وقت راه ورود به بازارهای جهانی نیز گشوده خواهد شد.
تلاش دولت برای استقرار بیآیام در ایران
وی افزود: آنچه که دولت دنبال میکند و جزو وظیفه دولت است این نیست که مثلا بخواهد به یکباره از محصولی حمایت کند. بلکه وزارت راه و شهرسازی بر روی BIM که یک ایده کلنگر برای صنعت ساختمان است و صنعتیسازی نیز بخشی از آن به شمار میرود، تمرکز کرده است.
مظاهریان ادامه داد: بیآیام تلاش میکند تا تمامی اطلاعات ساختمانی را با هم هماهنگ کند و قطعا در بیآیام، صنعتیسازی میتواند نقش داشته باشد و واقعی شود. در همه جای دنیا نیز ترویج بیآیام و پیادهسازی آن وظیفه دولتها است و خارج از توان بخش خصوصی دانشگاهی است. در واقع، بخشهای خصوصی دانشگاهی همکاران اصلی بیآیام هستند اما این دولت است که در حقیقت باید برای استقرار بیآیام ایران اقدام کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، اجراییکردن بیایام در ایران آغاز شده و گامهای اولیه نیز برای آن برداشته شده است، گفت: عزمجدی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که بتواند در جهت، اجرایی کردن بیآیام در ایران، گامهای جدی بردارد. در استقرار بیآیام ایران، تجربههای جهانی بسیار مهم هستند و توصیه من به همه فعالان بخش ساختمانی این است که بیآیآم را جدی بگیرند.
مظاهریان ادامه داد: پیشبینی من این است که در یک دهه آینده، بزرگترین تحول صنعت ساختمان در ایران در این بخش (بیآیام) اتفاق خواهد افتاد. به این جهت که کلنگر و چتری بزرگ است که همه فعالیتهای مفیدی که در صنعت ساختمان انجام میشود هم در ارایه خدمات، محصولات و صدور خدمات مهندسی را پوشش می دهد و به همین دلیل نیز، فکر میکنم باید تمرکز جدی در مورد بیآیام انجام بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای رونق مسکن چیست؟، گفت: ما باید تفاوتی بین رونق سفتهبازی با رونق واقعی قائل باشیم. عموما رونق سفتهبازی، اینگونه است که با دخالت در بازار، تزریق منابع مالی و اجرای سیاستهای منع یا تشویق میشود رونق صوری در بازار، ایجاد کرد. ما در طول ۴۰ سال گذشته دوران رکود و رونق را توامان داشتیم. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که در سال ۸۶، ناگهان با افزایش ۶۰ درصدی قیمت مسکن روبهرو شدیم. این افزایش قیمت به گونهای رخ داد که رونق واقعی را در بازار ایجاد نکرد. به همین دلیل نیز رکود بلافاصله شروع میشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه که سیاست دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز تداوم پیدا میکند ایجاد رونق واقعی در بازار مسکن است. بدینمعنا که مسکن از یک کالای سرمایهای تبدیل به بازاری شود که نیاز مصرفکننده را پاسخ دهد. اگر بتوانیم این سیاست را تداوم بدهیم آن وقت شاهد افزایش قیمتهای ناگهانی و بیمنطق نخواهیم بود و سود معقول و منطبق با شرایط بازار ایجاد میشود. در این حالت، مصرفکننده واقعی که همان مردم هستند راضی هستند و منفعت لازم نیز عایدشان خواهد شد.
مظاهریان تاکید کرد: هدف نهایی این است که در نهایت بتوانیم به خواسته عمومی مردم که داشتن مسکن ایمن و در توان مالیشان هست پایبند باشیم. بنابراین باید شرایط بازار را در وضعیت ثبات نگه داریم. در حال حاضر، قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است و بنابراین برنده این بازار، مصرفکننده و خانوار ایرانی است.
بیآیام، تضمینکننده رقابت در بازار جهانی است
وی ادامه داد: اگرچه این روش شاید به نظر برسد که ممکن است منابع را محدود کند، یا سبب شود تا کارخانهها با ظرفیت کمتری در این شرایط کار کنند اما بپذیریم که این روش میتواند در یک دهه، تضمین کننده رقابت در بازار باشد.
مظاهریان یادآور شد: در دوران افزایش قیمت ناگهانی و رونق سفتهبازانه شاهد بودیم که کیفیت قربانی میشد. زیرا همه میخواستند این محصول (مسکن) را که سود زیادی داشت به پایان برسانند و بفروشند به همین دلیل نیز عموما، کیفیت قربانی میشد. اما در حال حاضر، چه خریدار و چه سازندههای انبوه، قدرت خوبی برای مذاکره در بازار دارند و این کمک میکند تا محصولاتی که تولید میشود با کیفیت مناسبی ارایه شود.
وی تاکید کرد: آنچه که در نمایشگاه صنعت ساختمان حرف اول را می زند کیفیت است و باید سعی کنیم این روند ادامه یابد.
نظر شما