شناسهٔ خبر: 42293 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مجلس شواری اسلامی اعلام کرد:

بهره‌برداری از ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل است/ نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از ۳۳ میلیارددلار منابع بین‌المللی/ امضاء ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد و ۶۰ هزار میلیاردتومان توافق‌نامه/ پیشتازی وزارت راه و شهرسازی در جذب سرمایه‌های بین‌المللی

آخوندی مجلس آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه میانگین توسعه خطوط ریلی در دوره گذشته به طور سالانه کمتر از  ۱۸۰ کیلومتر بود گفت: ما به فضل خداوند و به کمک شما ان‌شالله در سال جاری ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد که اتفاقی بزرگ و امری بی‌سابقه در صنعت حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز شنبه ۲۸ مردادماه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی در خصوص حوزه حمل و نقل در کشور بیان کرد: در ایران ۲۱۷ هزار کیلومتر از انواع راه روستایی تا آزادراه در دست داریم ولی باید به این نکته توجه کنیم که در برابر این رقم تا چه اندازه ریل در کشور داریم؟ در حقیقت کل ریل اصلی و فرعی کشور تنها ۱۳ هزار کیلومتر است.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: در سال گذشته چیزی حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده که تنها ۴۰ میلیون تن از آن توسط ریل انجام گرفته است، این در حالی است که در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده و شاهد ۳۰ درصد رشد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ بوده‌ایم.

آخوندی همچنین با تأکید براینکه سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حومه به مرکز شهر تهران و برعکس انجام می‌شود که تنها ۲ درصد از آن توسط ریل صورت می‌گیرد گفت: متأسفانه این بحث در سایر کلانشهرهای کشور نیز دیده می‌شود، قطعا اگر شما بخواهید کاری بکنید کارستان و این تعادل را برهم بزنید بدون شک کارهای بسیار بزرگی باید در ایران انجام دهید.

به گفته این مقام مسئول مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم ما را مکلف کرد که ۳۰ درصد بار باید بر روی ریل منتقل شود که با توجه به افزایش حجم میزان بار به معنای افزایش میزان بار از ۴۰ میلیون تن در سال جاری به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار انتقال ۲۰ درصد مسافر از جاده به روی ریل شده‌اند که برابر با رشدی ۶ درصدی خواهد بود، به واقع آیا این امری شدنی است؟ من در پاسخ به این سؤال می گویم با توجه به عملکرد ما در ۴ سال گذشته اگر شما نمایندگان به کمک ما بیایید حتما این امر به وقوع خواهد پیوست.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه میانگین توسعه خطوط ریلی در دوره گذشته به طور سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر بود گفت: ما به فضل خداوند و به کمک شما ان‌شالله در سال جاری ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد که اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی به شمار رفته و امری بی‌سابقه به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص چگونگی اجرای برنامه‌ها در دولت دوازدهم بیان کرد: قطعا تأمین منابع مالی بین‌المللی یکی از راهکارهای ما در این دوره خواهد بود، در مدت حضور من در وزارتخانه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، برقی کردن قطار تهران- مشهد به ارزش ۲ میلیارد دلار  از همین روش تأمین مالی شد. ما برای نخستین‌بار در این دوره از کشور هند برای توسعه چابهار مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار گرفتیم.

وی در این‌باره اضافه کرد: ما همچنین در این دوره موفق به دریافت اعتبار در بخش ترنسلیت‌ها برای توسعه ملی از کره‌ای‌ها شده و از سویی دیگر برای خط چابهار به سمت زاهدان و از آنجا به سمت زابل- بیرجند- مشهد با هندی‌ها در حال مذاکره بوده و همچنین در بخشی دیگر برای خط آهن اصفهان- اهواز بیش از ۳.۵ میلیارد دلار پیشنهاد از سوی کره‌ای‌ها دریافت کرده‌ایم.

نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از منابع بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: وزارتخانه‌ای که از بحث منابع در دوران برجام، بیشترین استفاده را کرد، وزارت راه و شهرسازی بود. چقدر قراردادها را در بحث نوسازی ناوگان هوایی بستیم که در ارزش شرکتی بیش از ۳۳ میلیارددلار است که این به معنای استفاده از منابع بین‌المللی است.

آخوندی ادامه داد: کار دیگری که ما انجام دادیم استفاده از منابع بخش خصوصی است. عزیزان و نمایندگان مجترم مجلس، در حال حاضر میزان آزادراه های کشور در حدود ۲۲۳۰ کیلومتر است که این میزان را باید به ۵ هزار کیلومتر ارتقا دهیم و در این رابطه باید حدود ۳هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم. آیا امکان اینکار از طریق بودجه وجود دارد؟ خیر.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم همچنین یادآور شد: برای توسعه راه‌آهن بر اساس برنامه ششم باید ظرف این پنچ سال، ۱۰۴ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کنیم. فقط در بخش حمل و نقل باید ۱۹۰ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کنیم و من می‌فهمم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد. بودجه در مجلس تصویب می شود و همه می‌دانیم که وضع بودجه چگونه است.

پیشتازی وزارت راه و شهرسازی در استفاده از منابع بین‌المللی

به گفته آخوندی، کاری که باید انجام شود، این است که باید از منابع بین‌المللی استفاده کنیم و فکر می‌کنم وزارتخانه‌ای که در استفاده از منابع بین‌المللی پیشتاز بوده و هست، وزارت راه و شهرسازی بود. برای استفاده از بخش خصوصی دوستان عزیز ما فقط در سال جدید ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم که فعال است. شما برگردید به تاریخ این وزارتخانه و ببینید که چنین وضعیتی هیچ وقت وجود داشته است؟

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ادامه داد: هم اکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان قرارداد دیگر در هیات وزیران به تصویب رسیده و در حال قرارداد شدن است که مجموع آن به رقمی بالغ بر ۴۱ هزار میلیاردتومان می‌رسد.

آخوندی گفت: بیش از ۶۰ هزار میلیاردتومان توافق‌نامه امضا کرده‌ام. تاکنون در ایران برای بخش زیرساخت‌ها هیچوقت بخش خصوصی غیر از آزادراه‌ها فعال نبوده است.

وی در بیان مجموعه اقداماتی که برای فعال‌کردن بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل در کشور در طول دولت یازدهم انجام شد، گفت: برای اولین‌بار ریل سیرجان به کرمان در ۲۰۰ کیلومتر به مبلغ حدود ۸۰۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است.

آخوندی افزود: برای اولین بار در فرودگاه‌ها، فرودگاه شیراز به مبلغ ۲۸۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای نخستین بار در ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی بیش از ۵۵۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای اولین‌بار، در بخش بنادر ۴۰۳ میلیون دلار بخش غیر دولتی تسهیلات گرفته تا بندر چابهار را توسعه داده و از ۲و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن ظرفیت برساند.

وی یادآور شد: معلوم است که امکان ساخت و توسعه بندر چابهار با بودجه دولتی امکانپذیر نبود. این کار از کارهای بزرگی است که در وزارت راه و شهرسازی، توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

تامین مالی احداث و توسعه بندر چابهار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: برای اولین‌بار است که در ایران توانستیم منابع صندوق توسعه ملی را در حوزه حمل و نقل بیاوریم. هم بندر چابهار را از طریق صندوق توسعه ملی، تامین مالی کردیم و هم ان شاء الله راه آهن نقاب به اسفراین را کل کارهای قراردادی اش انجام شده و ظرف چند ماه آینده می توانیم این راه آهن را از طریق بخش خصوصی تامین مالی کنیم. اینها اقدامات بزرگی است که  در این وزارتخانه اتفاق افتاده است.

تاسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل

آخوندی گفت: کار دیگری که ما در حوزه حمل و نقل در حال انجام آن هستیم بحث تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل است که شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در احکام دائمی تاسیس کردید. مفهوم اش این است که از دارایی‌ها که در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار دارد استفاده بهتری شود. بدین معنا که من (وزیر راه و شهرسازی) یک ایستگاهی دارم که تنها برای پیاده شدن و سوار شدن است اما شما به بنده این اجازه را دادید که این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کنم. تا از این طریق، هم مشکلات مردم را حل کنم و هم منابع برای توسعه حمل و نقل ایجاد کنم.

وی در پایان گفت: موفق شدیم طراحی بیش از ۳۰ ایستگاه کشور را انجام دهیم که می‌توانیم بیش از هزاران میلیاردتومان از منابعی که خود ایجاد کرده ایم، استفاده کنیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۰:۵۹ 0 0

    ساخت 1800 کیلومتر ریل تحولی در صنعت حمل و نقل ریلی میشود و موجب کاهش تصادفات جاده ای .امیدواریم جناب دکتر اخوندی در پیشبرد این هدف موفق باشند
                                

نظر شما