شناسهٔ خبر: 42316 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره بانک مسکن خبر داد:

پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۴ هزار متقاضی در بانک مسکن/ رشد ۴۲ درصدی اعطای تسهیلات ازدواج به متقاضیان نسبت به ابتدای اجرای طرح

نادر قاسمی عضو هیات مدیره بانک مسکن، گفت: بانک مسکن در کمتر از یک ماه به حدود ۱۴ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت کرد که رشد ۴۲ درصدی نسبت به ابتدای اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، نادر قاسمی عضو هیات‌مدیره بانک مسکن اعلام کرد:به دنبال افزایش چشمگیر صف متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج، در تاریخ ۲۵ تیرماه سال جاری اداره اعتبارات بانک مرکزی با حضور تعدادی از مدیران ارشد تعدادی از بانک های عامل مصوبه ای را مبنی بر تعیین تکلیف تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج تصویب کرد. مطابق با برنامه‌ریزی‌های اولیه بنا بود بانک‌مسکن در قالب این طرح روزانه ۷۰۰ متقاضی را پوشش دهد اما هم اکنون پوشش تعداد متقاضیان به روزانه هزار نفر رسیده است.

نادر قاسمی با اشاره به مصوبه تیرماه بانک مرکزی مبنی بر آغاز طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج طی دو ماه (از ابتدای مردادماه تا پایان شهریورماه سال جاری) به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد صف انتظار زوجین برای دریافت این نوع تسهیلات افزایش یافته تا جایی که هم اکنون نزدیک به ۶۲۰ هزار نفر متقاضی در صف برای اخذ تسهیلات ازدواج داریم از این میزان سهم متقاضیان در صف در بانک مسکن در حدود ۴۰ هزار نفر است. این حجم مطالبه مردمی سبب شد تا دولت تصمیم بگیرد در یک طرح ضربتی صف انتظار اخذ تسهیلات ازدواج را کاهش دهد و به تدریج بانک مرکزی بتواند ماهانه ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات جدید ازدواج برای سیار ثبت نام کنندگان در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: مطابق با مصوبه بانک مرکزی، سهم بانک عامل بخش مسکن از مجموع ۶۲۰ هزار متقاضی در صف معادل ۴۰ هزار فقره بود. از این رو پرداخت این میزان تسهیلات از ابتدای مرداد ماه در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت. بانک مسکن نیز ابتدا پرداخت تسهیلات ازدواج به مناطق محروم را در اولویت کاری خود قرار داد و مقرر شد هفتگی معادل ۴ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شود.

قاسمی با اشاره به عملکرد ۲۰ روز نخست اجرای طرح ضربتی تصریح کرد: در این مدت نزدیک به ۱۴ هزار متقاضی از سوی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ازدواج پوشش داده شده است. البته این نکته قابل توضیح است که در ابتدای شروع طرح، سرعت کار برای اموری همچون تشکیل پرونده و جستجوی برای ضامن پائین بود اما هم اکنون سرعت پرداخت تسهیلات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مطابق با پیش بینی اولیه بنا بود روزانه به طور متوسط ۷۰۰ متقاضی پوشش داده شود، اضافه کرد: اما اکنون پرداخت تسهیلات ازدواج به روزانه هزار نفر رسیده و سرعت کار رشد چشمگیری داشته است.

به گفته عضو هیات مدیره بانک مسکن در قالب این طرح مطابق با ضوابطی که بانک مرکزی تدوین کرده است، پرداخت تسهیلات تنها با یک ضامن امکان پذیر است همچنین تا پیش از این برای ضامن ها نیاز به تهیه نامه کسر از حقوق بود اما هم اکنون نیازی به این ضمانت وجود ندارد حتی کسانی که یارانه به آنها تعلق می گیرد یا هر منبع دیگری که نشانه دارا بودن درآمد بودن باشد کافی است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر متقاضی ظرف ۳۰ روز به منظور دریافت تسهیلات خود به شعبه مراجعه نکند از لیست انتظار خارج می شود.

نظر شما