شناسهٔ خبر: 42342 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امروز در خانه ملت صورت گرفت؛

عباس آخوندی با ۱۹۸ رای قاطع مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم انتخاب شد/ ثبت چهارمین رای اعتماد از مجلس در دولت روحانی

عباس آخوندي عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با کسب ۱۹۸ رای موافق از مجلس به عنوان رکورددار رای اعتماد در دولت روحانی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین رای اعتماد نمایندگان خانه‌ملت در دولت روحانی به عباس آخوندی در برهه‌ای از تاریخ ایران رقم می‌خورد که آخوندی دوران چهارساله پرتلاطمی را طی دولت یازدهم، گذراند و البته با چالش‌های عمده‌ای که بیشتر آنها از نوع سیاسی بودند مواجه شد با این حال وزیر پرتلاش و خوش‌فکر راه و شهرسازی دولت یازدهم که بسیاری از نمایندگان و به ویژه نمایندگان مناطق مرزی کشور از وی به نیکی یاد می‌کنند را مصمم‌تر کرد تا راه خود را که همانا برقراری قانون در تمامی عرصه‌های مسکن و شهرسازی و همچنین تمامی شقوق حمل و نقل بود با قدرت بیشتری ادامه دهد که البته قرار گرفتن در این راه حاصل تجربه‌های نیک و ارزشمندی بود که بر پایه آگاهی، همفکری و مشاوره‌های مشاوران و معاونان وی موجودیت و تحقق یافت. زیرا وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم به مشارکت جمعی و حقوق شهروندی اهمیت فراوانی قائل بوده و هست.

به‌رغم تمامی سنگ‌اندازی‌ها و نامهری‌هایی که در مورد مسکن‌مهر بر پیکره وزارت راه و شهرسازی و البته شخص وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم برای تکمیل و تحویل تمامی واحدها وارد آمد، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم در جلسه رای اعتماد مجلس برای چهارمین بار توانست اعتماد نمایندگان خانه‌ملت را در مورد ادامه راه خود و تکمیل طرح‌های ناتمامی که از دولت یازدهم سنگ بنای آن را نهاد به دست آورد. وی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با ۱۹۸ رای موافق، ۷۵ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع و یک رای باطله به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوم روحانی باقی ماند.

این بار، اما آرای اعتماد نمایندگان خانه ملت گواهی است بر تلاش‌های شایان‌توجهی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی با مدیریت اصلی عباس آخوندی به ثمر نشست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، اولین رای اعتماد نمایندگان مجلس در سال ۹۲ را با ۱۵۹ رای موافق به خود اختصاص داد. آخوندی البته دو استیضاح را نیز از سرگذراند که نخستین آن در سال ۹۴ با امضای ۱۳ نفر از نمایندگان مجلس در پنج محورِ عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه بود که با پاسخ‌های وی در استیضاح نخست، وکلای ملت با ۱۷۵ رای موافق به ابقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی رای مثبت دادند.

دومین استیضاح نیز در اسفندماه ۹۵ به دنبال حادثه تلخ تصادف دو قطار مسافری در هفت‌خوان دامغان که منجر به فوت ۴۹ تن شد رخ داد. با توضیحاتی که وزیر راه و شهرسازی ارایه داد نیز بار دیگر نمایندگان مجلس به وی با آرای بیشتری رای اعتماد دادند و در استیضاح دوم، وزیر راه و شهرسازی با ۱۷۶ رای موافق به ابقا، در سمت خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی باقی ماند.

زندگینامه عباس آخوندی

آخوندی شانزدهم خرداد ماه سال ۱۳۳۶ در نجف در یک خانواده روحانی تبار متولد شد. بخت از آنجا با آخوندی یار بود که در خانواده علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف متولد شد و به عقد خواهر همسر آیت الله ناطق نوری درآمد و داماد آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی شد.

 آخوندی دوره ابتدایی را در شهر نجف سپری کرد و پس از آن دوره متوسطه را در قم به پایان رساند. وی از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته راه‌ و ساختمان با مدرک کارشناسی ‌ارشد فارغ‌ التحصیل شد.   

آخوندی ۲۲ سال داشت که در دوران جنگ تحمیلی با حکم آیت الله بهشتی به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد و می توان گفت این سمت اولین پست اجرایی وی محسوب می شود. وی در سال ۱۳۶۱ در سن ۲۵ سالگی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور انتخاب شد.  پس از آن در سال ۱۳۶۵ در سن ۲۹ سالگی سمت مشاور رییس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده را پذیرفت و یک سال بعد هم به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتخاب شد.

اما قبای وزارت را در دهه سوم عمر خود به تن کرد. آخوندی در سال ۱۳۷۲ در دولت سازندگی در حالی که تنها ۳۶ سال داشت، توانست با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شود. وی در سال ۱۳۷۶ پس از وزارت مسکن راهی صدا و سیما شد و علی لاریجانی در دوران ریاست خود در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آخوندی رای برای سمت  قائم مقام مدیرعامل برگزید.

آخوندی پس از آن برای ادامه تحصیلات عالیه عازم انگلیس شد و در دوران تحصیل در لندن، دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه رویال هالووی را اخذ کرد. در سال ۱۳۸۵ وقتی که به ایران بازگشت به عضویت هیات مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران و به عضویت شورای مرکزی نظام مهندسی درآمد و سه سال بعد عضو شورای رقابت شد.

اما دوره جدید کاری عباس آخوندی در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ شروع شد. «حسن روحانی» در دوره اول ریاست جمهوری خود، آخوندی را به عنوان وزیر راه وشهرسازی کابینه دولت یازدهم برگزید و مجلس هم با ۱۵۹ رای موافق با این انتخاب رییس جمهوری موافقت کرد.

عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم

افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم، افزایش هشت برابری تسهیلات خرید خانه از ۲۰ به ۱۶۰ میلیون تومان، اجرای سیاست های ضدتورمی مسکن با تکیه بر پس انداز، تزریق وام ارزان قیمت نوسازی مسکن در بافت فرسوده تا سقف ۵۰ میلیون تومان، تحویل ۵۵ درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم، بحث خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید از سه شرکت ایرباس، بویینگ و ای. تی. آر در راستای نوسازی ناوگان هوایی که تاکنون هفت هواپیما جدید برجامی وارد ناوگان هوایی کشور شده و تا پایان سال جاری هم تعداد دیگری هواپیمای جدید وارد ناوگان خواهند شد.

اجرای طرح کفایت سرمایه ایرلاین‌ها و افزایش توان مالی و دارایی ایرلاین‌ها تا سقف ۳۵۰ میلیاردتومان، افزایش دو شرکت هواپیمایی به تعداد شرکت‌های هواپیمای کشور، اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور تا پایان سال جاری، تعریض جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی، رفع گلوگاه‌های ترافیکی، پیشرفت قابل توجه پروژه‌های آزادراهی از جمله آزادراه تهران- شمال، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران، بخشی از آزادراه حرم تا حرم، افتتاح و تکمیل بخش هایی از کریدور شماره ۱۰ (کریدور بندر امام – بازرگان) و کریدور شماره یک (نوار ساحلی خلیج فارس) افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی فقط در یک سال (۱۳۹۵) تنها گوشه ای از فعالیت های به ثمر نشسته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در طول چهار سال گذشته بود.

همچنین افزایش بودجه نگهداری از راه ها، رفع تعداد قابل توجهی از نقاط پرتصادف در کشور، اجرای طرح شبکه سیر، ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان مسافری و باری جاده ای و ورود ناوگان جدید به جاده، ترمیم و بهبود جاده های کشور از جمله جاده های روستایی، شریانی، اصلی، آزادراهی و بزرگراهی بخشی از اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده است.

اما در بخش ریلی از همان ابتدا از سوی دولت اعلام شد که راه آهن از دولت یازدهم به یادگا خواهد ماند و از این رو اقدامات قابل توجهی در این حوزه رخ داد. هر چند که در سال گذشته سانحه تلخ قطار تبریز- مشهد رخ داد اما به گواه چندین نهاد نظارتی این علت وقوع سانحه تلخ خطای انسانی بوده که نمی توان آن را به پای مدیریت ریلی دولت یازدهم نوشت و پس از وقوع این سانحه «محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل شرکت راه آهن با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از سمت خود استعفا داد اما اقدامات قابل توجهی در این حوزه به اجرا رسید.

پروژه احداث بیش از ۲ هزار  کیلومتر خط دوم در کنار خطوط موجود ریلی با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، افزایش ایمنی و سرعت سیر در گلوگاههای ظرفیتی شبکه ریلی از سه سال گذشته شروع شد که با اجرای این پروژه ها ظرفیت کل راه آهن به ۴۲ میلیارد تن ـ کیلومتر (مقایسه با ۲۵ میلیارد تن ـ کیلومتر فعلی) خواهد رسید.

طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید تراورس پیش تنیده بتنی و تراورسهای سوزن با قابلیت تحمل نیروی محوری ۳۰ تن برای اولین بار در ایران را از جمله اقدامات شاخص در این زمینه است. با توجه به عدم خرید این محصول از خارج از کشور مبلغی در حدود ۳۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ صرفه جویی می شود. همچنین نوسازی و بازسازی بیش از ۷۲۶ کیلومتر از خطوط موجود ریلی این پروژه ها با هدف افزایش ظرفیت، افزایش ایمنی و سرعت سیر در شبکه ریلی در حال انجام است که در حال حاضر بیش ز ۴۱۵ کیلومتر از خطوط در محورهای آذربایجان، جنوب، هرمزگان، شمال، و خراسان بازسازی شده و در حدود ۲۱۱ کیلومتر دیگر در دست انجام است. از سوی دیگر بهسازی بیش از ۸۵۹ کیلومتر از خطوط موجود ریلی با هدف ارتقاء کیفیت روسازی خطوط به جهت سیر ایمنی، افزایش سرعت، راحتی سفر در شبکه ریلی در حال انجام است که طبق برنامه ۸۵۹ کیلومتر از خطوط در محورهای جنوب، هرمزگان، فارس، شمال باید مورد بهسازی قرار می گرفت که تاکنون بالغ بر ۵۷۶ کیلومتر آن اجرایی شده است.  

در بخش دریایی هم با اجرایی شدن برجام شاهد برگشت رونق به بنادر بودیم به طوری که کشتی های ۱۷ خط کشتیرانی به بنادر کشورمان بازگشتند. مشکل بیمه کشتی های کشورمان رفع شد و امروز تمام شناورها و کشتی های ایرانی با پرچم کشورمان به بنادر دنیا تردد دارند.

در دولت یازدهم طلسم تحریم بنادر ایرانی شکست و مقدمات برگزاری مناقصه انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی فراهم شد و مراحل اولیه مناقصه با حضور شرکت های خارجی و بین المللی انجام شد. همچنین پس از سال ها طرح توسعه بندر شهید بهشتی به اجرا رسید و اولین محموله تجهیزات آن کشور آلمان به چابهار رسید و قرار است به زودی هندی ها برای توسعه این بندر دست به کار شوند.

نظر شما