شناسهٔ خبر: 42438 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

استاد خلبان تاکید کرد:

ضرورت استفاده از شبیه‌ساز بین خلبانان و مراقبان پرواز/ فاصله دوره‌های آموزشی زبان برای خلبانان کاهش یابد

برج مراقبت یک استاد خلبان می‌گوید: برای ارتقای ایمنی پروازها و برقراری ارتباطات و مکالمات هوانوردی صحیح، استفاده از شبیه‌ساز (سیمیلاتور) آموزشی بین خلبانان و مراقبان (کنترلر) پرواز در کشور ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد مظاهری روز سه شنبه در نخستین همایش رویکردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی درمحل دانشکده صنعت هوانوردی افزود: عامل انسانی در ۹۸ درصد سوانح هوایی جهان تاثیرگذار است و براساس گزارش منابع صنعت هوانوردی، سهم هواپیما در این سوانح بسیار کم است.

به گزارش ایرنا وی بر ضرورت ورود سازمان هواپیمایی کشوری بر استفاده از شبیه ساز آموزشی بین خلبانان و کنترلرهای هوایی تاکید کرد و گفت: در برخی از کشورهای جهان و امریکا به عنوان مهد صنعت هوانوردی، تمام سوانح هوایی در جهان پیگیری می‌شود تا دلایل وقوع سوانح هوایی در جهان جمع‌آوری شود.

مظاهریان با بیان اینکه قوانین صنعت هوانوردی در جهان شامل چندین کتاب می‌شود، گفت: اگر به انجام صحیح مکالمه خلبانان و کنترلرها دقت نشود و این مکالمات سرسری گرفته شود ممکن است در هوا و یا زمین چند هواپیما به یکدیگر برخورد کنند.

وی افزود: روازنه در مکالمات خلبان با کنترلرهای پروازی شاهد اشتباهات زیادی هستیم، در حالی که با اشتباه یک خلبان ممکن است جان ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر به خطر بیافتد و در اشتباهات کنترلرها جان مسافران و ده‌ها هواپیما به خطر می‌افتد.

این استاد خلبان شرکت هوایی قشم ایر یادآورشد: در دهه ۱۹۹۰ میلادی اشتباه برقراری تماس بین خلبان و برج مراقبت در جزایر قناری اسپانیا سبب شد با برخورد دو هواپیمای ۷۴۷ در این فرودگاه، حدود ۸۰۰ مسافر جان خود را از دست بدهند.

مظاهری افزود: برگزاری دوره های آموزشی زبان برای خلبانان در کشورهای جهان بین ۲ تا ۳ سال است اما معتقدیم باید این دوره های آموزشی برای خلبانان هر ۶ ماه یک بار برگزار شود تا خطای انسانی در برقراری ارتباطات با کنترلرهای برج مراقبت بیش از پیش کاهش یابد.

وی تاکید کرد: برای ارتقای ایمنی پروازها تسهیل ارتباطات بین خلبان و متخصصان برج مراقبت ضروری است تا از بروز هرگونه سوء مکالمات و ارتباطات بین خلبان و برج مراقبت جلوگیری شود.

به گفته این استاد خلبان، اکنون استفاده از شبیه‌ساز آموزشی بین خلبان و کنترلرهای پرواز در بسیاری از کشورهای جهان و برخی از کشورهای همسایه مرسوم شده و بهتر است در ایران نیز استفاده از این شبیه‌سازها توسط سازمان هواپیمایی کشوری اجباری شود.

امروز نخستین همایش رویکردهای میان رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی، توسط شرکت هواپیمایی قشم ایر با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها با حضور متخصصان و کارشناسان کنترل مراقبت پرواز و خلبانان و اساتید دانشگاهی در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری برگزار شد.

 

نظر شما